torsdag 3. januar 2013

Mage. Rumpe. Lår. Kvinners favoritt-problemområder

Vi jenter er utrolig forutsigbare. Vi ønsker oss slankere lår, strammere rumpe og flat mage. Gjerne med antydning til magemuskler. Vi synes det er fint med sterke armer, og vi skjønner det er sunt med en sterk rygg - men det er rumpa og magen vi måler i speilet.


Noen betrakter trening som et bestillingsverk. De kommer til meg som PT og legger ut bestiling. "Jeg skal ha smalere lår og da tenker jeg spesielt på det punktet her," sier de og peker og viser. "Jeg er ganske fornøyd med dette punktet, men dette fettet her vil jeg ha vekk". Også ser de på meg med skinnende forventning i øynene og venter på at jeg skal dele ut mirakelkuren. (Ofte har de ingen idé om hva som kreves av disiplin og offer, langvarig utholdenhet og tålmodighet for å få det slik de ønsker. Når jeg viser dem hva som skal til av tung styrke og intensitet, så mister noen motet fordi de ikke var foreberedt på å at det skulle være så tungt eller at de skulle bli slitne. Andre ser ut som om det gikk opp et lys for dem. Aha, er det SÅNN det skal kjennes!)

Jeg ser daglig folk som bruker masse tid på sit ups og crunsh. Det er nesten så det blir en tvangstanke for folk. Selv etter 60 minutters intens gruppetime med styrketrening eller cardio, så bruker de likevel tid på planke og sit up etter timen i håp om å booste den flate, fine magen uten kanskje å oppnå annet enn stramme hofteleddsbøyere, melkesyre og dårligere holdning.

Jeg ser folk som bruker mye tid på rumpa si også. Hip Thrust burde vært kåret til årets pop-øvelse i 2012. Å jokke med en tung stang over hofta er det som gjelder. Det vet alle jenter med respekt for sin egen rumpe.

Ingenting i veien med hip thrust altså. Den er fin til sitt bruk. Men for meg som er opptatt av funksjonalitet, så finner jeg heller andre gode øvelser for stumpen. Det finnes jo så MANGE virkelig GODE øvelser! Og alle har én fellesnevner. Det gjelder å skyve fra med hælen! Du skal ha så heftig trykk på hælen at du skal ha mulighet til å løfte tærne på samme foten fra gulvet! Det er ikke øvelsen i seg selv som gjør rumpa sterk. Det er fokuset på rett teknikk hele veien. Jo mer riktig du gjør en øvelse, jo mer får du ut av den - selv om repetisjonsantallet skulle gå drastisk ned! Det er ikke antallet repetisjoner som gir deg resultatene du vil ha. Det er belastning og rett utførelse. Så tenk teknikk, skyv fra hælen og kjenn at det biter i rumpa!


Å ha en sterk rumpe er absolutt viktig. Blant annet forebygger det ryggsmerter. Og nettopp ryggsmerter var jo årsaken til at jeg begynte å fokusere litt mer på bakdelen min selv og var nettopp det som igjen inspirerte meg til å dele det med dere her på Treningslykke. Og man kan jo ikke nekte for at en sterk rumpe ser bra ut heller. Den løfter seg og ser rett og slett litt gladere ut. Sant? Derfor jubler vi over en hel måned dedikert til stussen vår!


Det betyr likevel ikke at vi helt ser bortifra resten av kroppen. En velbalansert kropp er en frisk og funksjonell kropp. Derfor finner du noen økter på planen hvor vi trener hele kroppen. Og selv øktene som er dedikert til stumpen kan være ispedd øvelser som også dekker overkroppen. Tenk på det som en bonus. Det er tross alt ikke så lenge til sommeren...skal du ha sommerformen å plass kan du ikke starte tidlig nok. Jeg lover deg likevel at du skal få kjenne hvor rumpa di sitter i løpet av måneden. ;-)


Så gjør vi et felles rumpeløft denne måneden også ser vi hvilken kroppsdel vi kjører litt hardere neste måned. Jeg gleder meg!

Smil fra Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar