søndag 8. januar 2012

All You Can Do - Workout

Hvor frisk må man være for å trene?

Jeg kan ikke fordra å være syk. Mest fordi jeg ikke får gjøre det jeg elsker: Trene. Jeg er en av dem som godt kunne pushet seg gjennom en økt selv om jeg ikke er i toppform. Men det er viktig å ta fri når jeg skjønner at kroppen trenger det.

Det er viktig å lytte til kroppen sin. Når den er plaget av virus eller infeksjoner, da er det best å la den få jobbe med det i fred. Da skal man bare hvile. En tommelfingelregel er at man skal være feberfri et døgn før man trener igjen - og man skal ikke drive det for langt. En kort økt kan være mer enn nok for kroppen din å takle, og man skal være forsiktig med å pushe for hardt.

Har man vært langvarig syk skal man ha en hel feberfri UKE før man setter igang med trening igjen.

Når vi trener bryter vi kroppen ned. Også immunforsvaret. Når vi har en infeksjon eller et virus trenger vi et sterkt immunforsvar for å bekjempe dette fremmede som gjør oss syke, så raskt som mulig. Trening vil dermed sinke den prosessen. Noen ganger betyr det ikke så mye, andre ganger kan det gi sykdommen mulighet til å utvikle seg til noe mer alvorlig. Derfor skal man la være å trene når man er syk.

Sår hals og rennende nese teller imidlertid ikke som "sykdom". Så om du hoster litt er det hel greit å trene - men selv da skal man være forsiktig og veldig oppmerksom på seg selv. Er du slapp - la være. Kommer du ikke opp i puls slik du pleier - avbryt treningen. Føles det unormalt på noen måte - la være eller avbryt treningen.

Det er ikke noe vits å tvinge seg igjennom en treningsøkt bare for å få trent. Hvis du er syk eller ikke er restituert, så får ikke kroppen utbytte av treningen. Den blir bare brutt ned enda mer.

Men hva så om du må ta fri en uke eller to? Dette er ikke et race for å komme inn i en trang kjole til helgen. Dette er en livslang levemåte. Et spørsmål om å kunne løpe fort, tåle tunge løft, orke å leke som 60-åring og for å holde seg frisk fra de virkelig alvorlige sykdommene.

Små sykdomsperioder er en del av livet, og fordi vi trener regelmessig, vil disse periodene bli færre og kortere. Så i bunn og grunn er det vel ingenting å bry seg om. Det går over. Og når man er frisk igjen, da er det så godt å komme igang på nytt!

Alanna
__________________________________

All You Can Do - Workout
Tid: 16 minutter.
Hjelpemidler: Gymboss Interval Timer, håndvekt fra vektkoffert. 


En kort, intens treningsøkt med kun to hjelpemiddler:
Interval Timer. Vi bruker Gymboss Interval Timer - men du kan også bruke f.eks denne gratis fra nettet. 
Ekstra vekt. Jeg bruker en håndmanual fra en vektkoffert. Du kan også bruke andre ting og det er bare en fordel å være kreativ. En tung bok, en flaske fylt med vann (eller to), en sekk/bag fylt med bøker/kattesand/ris...



Still intervall timeren på 24 runder og to intervaller: 30 sekunder (arbeid) og 10 sekunder (pause)

Du skal igjennom 6 øvelser 4 ganger. Push Max, men ikke la det gå på bekostning av teknikk!

1) Mountain Climber
2) Lunge Twist (Utfall med rotasjon)
3) Kick Ups
4) Side Plank Jump Push Up
5) Leg Lifts
6) Row and Clean (Ro og Frivending)

Se hele videoen for veiledning på teknikk.
Videoen ble tatt av min syke sønn (snille gutten). Derfor hører dere en del hosting i bakgrunnen. Han glemte å zoome ut når jeg forklarte Utfalltwist - derfor legger jeg ved et bilde jeg håper vil være til hjelp. 


Lunge Twist
Pass på at du er rett i ryggen 
og at du har stor nok avstand mellom bena!


Sleng deg rundt - do it - and get back to me! 
Jeg vil høre dine scores - det er utrolig motiverende for meg - og for andre!

Mine scores:
Mountain Climbers - 75, 60, 46, 55
LungeTwist - 16, 14, 15, 14
Kick Ups - 52, 46, 50, 38
Side Plank Jump Push Up - 6, 7, 5, 4
Leg Lifts - 11, 11, 10, 10
Row&Clean - 7, 7, 7, 6
        Used a 15 kilo weight for the LungeTwist, Leg Lifts and Row&Clean. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar