mandag 4. februar 2013

Abs and crunches.

Februar er måneden hvor vi skal skape kraftrumpa. Spenst og eksplosivitet blandet med rå styrke og tunge vekter. I dag stod Let's Go (klikk for å komme til videoen) på planen - og jeg hoppet idet med hele meg. Etter første runde var jeg så sliten at jeg mest hadde lyst til å gi meg, skylde på at jeg hadde en tøff økt i går og tenke at jeg sikkert trengte litt restitusjon - jeg kjente det jo tross alt litt i skuldrene og i triceps på morgenen i dag... Men jeg VET at når øktene er så tøffe at jeg føler meg som ei gammal dame gjennom hele økta, når alle hopp føles tunge og jeg virkelig må skyve meg selv igjennom de små minuttene med trening, da er treningen VIRKELIG verd svetten.

Og når treningsøkten er så kort at den virkelige svetteproduksjonen kommer ETTER at økta er ferdig...da har man liksom ingen unnskyldning lenger. 

Denne økta har en masse eksplosiv styrke for bena og er også en skikkelig kondisjonsøkt hvor man kan pushe hjertefreksvensen opp, opp, opp. Har du prøvd å gjøre push ups mens du gisper etter pusten? Men det stedet hvor du VIRKELIG kjenner at det tar, er i magen. Det krøller seg nesten i magemusklene mens du holder på.

Og her kommer månedens bonusfokus inn. Jeg fikk forespørsel om jeg ikke kunne fokusere litt mer på mage i løpet av denne planen. Og jeg er jo ikke vond å be sånn sett. Det er bare det at jeg ikke riktig vet hva dere tror dere kan forvente dere når jeg sier at vi skal ha magefokus.

Når vi jenter snakker om å trene magen så er det stort sett med det mål før øye å få en flatere mage. Og dermed gjør vi crunsh, sit up og planke til vi griner. Uten å få noe resultater av det. De færreste vet nemlig at det å trene rygg er en superviktig del av det å få flat mage! Fordi ryggtrening gir fantastisk god holdning og dermed blir magen strukket ut og ser flatere ut!


Men skal du trene magemusklene mest effektivt, så er stående øvelser og helkroppsøvelser de absolutt beste. Øvelser hvor du ligger på rygg og tror du jobber med magen jobber sansynligvis mest med hofteleddsbøyerne. "Jamen, sier du - jeg KJENNER det jo i magen når jeg ligger på rygg og gjør mageøvelser". Vel, det er fordi hofteleddsbøyer er en forholdsvis stor muskel som fester langt opp på ryggsøylen din - dypt inne i magen... En sterk hofteleddsbøyer vil IKKE gi deg synlige magemuskler på noe som helst vis.

Magemusklene våre jobber stort sett i oppreist eller sittende stilling hele dagen. De er alltid "på" og det er den delen av kroppen som produserer og absorberer mest kraft i løpet av en dag. De er aktive hver gang du løfter en arm. Hver gang du åpner en dør (når du åpner tunge dører skal jeg vedde på at du kjenner det i magen!). Hver gang du tar et steg. Hver gang du bærer på noe. Ved hvert hopp. Hver gang du tar imot en ball enne noe annet som blir kastet til deg. Magemusklene er alltid klare for action. Og hovedoppgaven til disse musklene er å stabilisere kroppen din slik at den ikke bikker over og faller sammen når du endrer stilling. Og da er det også smartest å trene på nettopp dette: stabilisering.


Derfor er stående mageøvelser absolutt best - og absolutt mest funksjonelt. Deretter kommer forskjellige plankeøvelser. Planke er en supereffektiv øvelse for magen. Men det er også en øvelse som er vanskelig å gjøre helt riktig. Derfor bruker jeg sjelden statisk planke i treningsøktene mine. Jeg bruker mye mer dynamiske plankeøvelser hvor vi skifter stilling eller løfter på hender og føtter. Det er ofte litt enklere å gjøre uten å måtte finjustere teknikken. (Selv om teknikk er SUPERVIKTIG også i dynamiske plankeøvelser!!)

Plankeøvelser og stående mageøvelser er MYE tyngre å utføre enn den tradisjonelle crunshen som du sikkert kan gjøre 500 av uten problemer. I tillegg til at slike funksjonelle mageøvelser ofte får med seg en masse flere muskler enn akkurat magen. Og hvordan var det igjen - jo, flere muskler vi bruker på én enkelt øvelse, jo bedre er øvelsen.


Har du hva som skal til for å virkelig trene magen flat og sterk? Er du virkelig klar for å ta utfordringen?
For da blir det magebonus framover. Helt uten en eneste crunch!

Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar