tirsdag 30. august 2011

Det som kommer først...

Å være instruktør er verdens beste jobb. Å stå foran en sal full av deltakere og se at de følger dine minste vink er et superkick av dimensjoner. Det finnes ikke noe bedre enn å se svetten sprute, se røde ansikter og grimaser av anstrengelse. Se at de smiler mens de skvises for glykogen og fett mens armer og ben veives og flyttes mer eller mindre kontrollert i alle retninger. Det er en fantastisk følelse å snakke med nysvette deltakere etter timen, se at det glitrer av øynene deres og vite at de gleder seg like mye til neste gang som det du selv gjør.

Derfor legger vi også mye engasjement og energi i prosessen når vi koreograferer eller forbereder en ny time. Det er mye å ta hensyn til for å lage en time med rett oppbygning og intensitet, slik at du som deltaker får optimal treningseffekt.

Først og fremst skal det være trygt å trene. Alle trinn og bevegelser må være gjennomtenkte med tanke på teknikk. Poenget med trening er jo å forebygge skader. -Ikke påføre dere dem! ;-) Det skal være lagt opp en god oppvarmingsdel som gjør deg god og varm og som implementerer øvelser som likner de vi skal bruke senere i programmet. (Vi kunne jo bare løpt rundt i ti minutter - men det hadde vært fryktelig kjedelig...og ikke like bra, heller)



Dernest skal timen være lagt opp slik at du får best mulig effekt av treningen. De fleste timene på SiT er kondisjonsbaserte timer. Med unntak av Pump, som er en ren styrketime. Litt av poenget med kondisjonstrening er å øke oksygenopptaket ditt, slik at kroppen din brenner mer fett i hverdagen. -Og fordi det gir en utvikling i formen din. Hvis vi aldri kommer over den anaerobe terskelen (anaerob terskel = der hvor musklene krever energi fra kilder som ikke krever oksygen) vil det ta fryktelig lang tid å få noen utvikling i formen. Samtidig greier vi ikke holde på over anaerob terskel i en hel time!

Jeg vet ikke med deg, men jeg er ihvertfall sånn at når jeg skal på trening, så forventer jeg en skikkelig treningsøkt - full uttelling. Hvis timen jeg går på har moderat intensitet hele veien går jeg fra timen uten å ha følt at vi egentlig kom igang og dermed føler jeg også at jeg har kastet bort en dyrebar time. Nå har vi varmet opp i en halvtime...når starter vi egentlig? (Mulig det er ekstra viktig når man er mor, at den timen man setter av til trening brukes så effektivt som mulig, ettersom all trening stjeler tid fra familien)

Men like galt blir det om instruktøren setter inn full pupp fra første låt, slik at man har melkesyre før det har gått 20 minutter av timen og man må kjempe seg igjennom med stive bein og trangt blikk.

Derfor skal man holde tunga rett i munnen mens man setter sammen trinn og stokker om på låtene slik at pulsen går litt opp for å holde seg der en stund og litt (ikke helt!) ned for å finne igjen pusten slik at man holder ut hele timen. Da blir treningseffekten blir så komplett som mulig.


Musikken må være variert og drivende og den kan verken gå for fort eller for sakte. Det skal være en jevn fordeling mellom mannlige og kvinnelige artister (man blir ubevisst mentalt sliten av å bare høre kvinnestemmer eller bare mannstemmer), en spredd variasjon av musikksjangere (litt for alle), og man må helst plukke litt fra forskjellige ti-år også (Kontraster lager liv i programmet).

Det å plukke ut musikken er kanskje det som tar lengst tid. Man skal ta hensyn til alle disse tingene, samtidig som man er nødt til å velge musikk man faktisk liker! Det er vanskelig å være inspirerende når man ikke er inspirert! Det kan være utfordrende ettersom man er forventet å dekke alle sjangere. Jeg er bl.a ikke spesielt glad i trance, og dermed må jeg lete nøye før jeg finner låter jeg kan like i den sjangeren. Men den som leter den finner. Det finnes alltid unntak man kan tåle og kanskje kan det være den låta som blir timens høydepunkt! En annen ting er at vi har et høyt forbruk av musikk. Låter brukes og gjenbrukes og når de er brukt opp, må man finne nye. Man er alltid på utkikk etter god musikk som kan brukes i timene. Man teller takter overalt (kino, fest, klesbutikken...) og gleden er stor når man hører noe nytt som man kan bruke.

Så skal man analysere musikken, telle taktene, dele opp musikken i mindre deler og fylle inn trinn som fungerer og fenger. Og det skal være effektivt og det skal være morsomt. Og selv om det enkle ofte er det beste, er det viktig med variasjon. Variasjon gjør at kroppen din ikke rekker å venne seg til bestemte bevegelsesbaner og det gir en utfordring for forskjellige musklelgrupper på forskjellige måter. Dessuten rekker ikke timen å bli kjedelig et sekund, og det er kanskje det viktigste av alt! Det er også viktig å utfordre kroppen til å gjøre ting den i utgangspunktet ikke kan. Derfor legger vi inn trinn som er noe mer kompliserte her og der. Det er viktig å ha noe å strekke seg etter også mentalt (koordinasjonsutfordringer) når man er på trening. På den måten vil du alltid være "i øyeblikket", bevisst på hva du gjør og hvordan det kjennes for deg og din kropp.


Så gjenstår øvingen. Før vi presenterer timen for deltakerne, står vi i timesvis og øver på vårt eget program. Vi tester ut hvordan trinnene fungerer i praksis og passer på at alt flyter naturlig. Det gjelder å memorisere alle trinnene for seg selv, og å bli kjent med låtene slik at man vet når skiftene i musikken skjer! Slik kan vi lede deltakerne igjennom overganger og trinnbytter uten å måtte stoppe opp i koreografien. I denne delen av prosessen skjer det mye finjusteringer. Noen koreografier byttes helt ut, andre låter kan man oppdage at ikke egentlig fungerer i det hele tatt og dermed må hele låta kastes og erstattes med en ny.

Til slutt ser man seg fornøyd og kanskje rekker man også å teste timen på en annen instruktør for å få øvd seg foran et publikum (her kan det igjen skje finjusteringer ettersom det er ganske annerledes å lede noen igjennom et program, og det å ha programmet ferdig i sitt eget hode! Plutselig var ikke det refrenget eller det mellomspillet så langt som det virket da du øvde alene? Kanskje ble den ene låta litt for monoton allikevel? Kanskje ble den tredje litt for komplisert? Sånne ting er utrolig godt å få prøvd ut før man står foran fullforvirret sal!



Ja. Det krever mye jobbing å forberede et program. Det tar tid, konsentrasjon og energi. Og kreativitet.

Men det er utrolig moro. Hele prosessen er gøy. Og når man er klar gleder man seg som en unge til å vise fram og lære ut den ferdige timen.

Nå har høsten startet igjen i SiT og full timeplan startet denne uken. Hele sommeren har vært preget av leting etter musikk og kreative utløp som skal på plass i forskjellige programmer.

Slik ser det ut når Elin og jeg øver sammen. Elin skal ha Step/Pump denne høsten og har laget et spennende, morsomt og effektivt program som jeg fikk være med å teste. Her ser dere en liten smakebit.



Alanna

2 kommentarer:

  1. *MK* Det gjør vi! ;-) Men det hadde vært utrolig kjedelig å rule alene! Vi ELSKER dere som kommer og svetter med oss! ELSKER dere! <3

    SvarSlett