torsdag 1. september 2011

Tunge løft

Elin og jeg er på god vei til å bli Personlig Trener. Forrige helg var den første av denne høstens tre intensive undervisningshelger (helg og helg...fire dager) med undervisning. Fokuset var på styrketrening og coaching og mye av kurset er praktisk testing av forskellige øvelser og selvsagt å øve på å "spotte". (Spotting er sikring av løft, hjelpe kunden å løfte riktig, veilede teknikk for å unngå skader, osv)

Elin er blid, trygg og motiverende

Det er intensivt, mye å lære og mye å øve på, men utrolig spennende også. Særlig er det moro å bli kjent med de andre på kurset og få mulighet til å diskutere og utveksle erfaringer innenfor det vi elsker. Nemlig trening. 

Styrketrening med vekter på senter er ikke det jeg har mest erfaring med personlig. -Mest fordi jeg finner det litt kjedelig. :-) Jeg synes det er mye mer spennende (og funksjonelt) å jobbe med hele kroppen. Men det er klart jeg ser fordelene av å trene tung styrke! De helsemessige fordelene er åpenbare: sterkere skjellett, (mye) langsommere aldring, bedre hud (!), sterkere fysikk osv. 

Når jeg sier jeg ikke har (mye) erfaring med styrketrening med vekter, så betyr ikke det at jeg ikke trener styrke. -Det gjør jeg. Jeg bare trener ikke i studio med apparater eller frivekter. 

Derfor var det veldig spennende å skulle ta min første 1RM-test. Altså: hvor tungt greier jeg å løfte når jeg bare skal løfte ett løft. 

Jeg er vant til å trene fullkroppsøvelser og hovedsakelig med kroppsvekt - men det betyr ikke at jeg driver med pingletrening. Nå kom imidlertid testen. Hvor sterk har jeg blitt av å trene på den måten jeg trener? Har jeg blitt sterk, eller kommer man bare opp på middels nivå? Også er det jo spesifisitetsprinsippet om at man bare blir god på akkurat det man øver på. Jeg har ikke øvd på å løfte tunge vekter med stang i bur. 

Men jeg jeg tar knebøy på ett ben, jeg tar mye spensthopp, jeg kjører dype knebøy med vekt (dog altså ikke sånn tungt-tungt...wow så godt forklart)...jeg gjør altså øvelser som likner veldig. 

Pingletrening?

Så var det bare å se hvor mye det hadde resultert i styrkemessig. Jeg gjettet på at jeg kunne løfte mellom 70 og 90 kilo, men allerede i oppvarmingen tok jeg 60. 90 kilo gikk uten problemer. 100 likeså...her var jeg allerede stolt. Krabbet sakte fra 90 opp til 112,5 kilo. Det var det tyngste jeg løftet. Men da hadde jeg også løftet tungt så mange ganger at jeg var sliten i kroppen. Mulig jeg kunne tatt mer om jeg ikke startet så lavt og løftet så mange ganger. 

Men altså: over 110 kilo. Det hadde jeg ikke trodd. 

Der har man bevis for at kroppsvekt kan få deg ganske langt! :-)


Og ja, jeg ble litt inspirert til å trene litt mer tung styrke. Lite som slår mestringsfølelsen, altså! ;-)

Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar