torsdag 1. november 2012

Ny plan? God plan!

Da er det ny måned og nye muligheter for å kaste seg med på nytt treningseventyr. Etter tre hele måneder med Back To Basic og flere måneder med Advanced har Treningslykke-konseptet begynt å modnes. Jeg startet med å dele mine egen økter for å vise at det ikke er så mye som skal til - og ihvertfall ikke lange dager på mølla eller tusling mellom styrkeapparatene - for å få effektiv trening og nå sine mål.


Etter en del utprøving og masse fantastisk tilbakemeldinger utviklet jeg Back To Basic-konseptet. Fordi jeg insisterte på at treningsformen var for alle - men likevel så jeg at nybegynnere og "start-ups" kunne bli svært overveldet av vanskelighetsnivået på øvelsene og den stadige utviklingen av nye øvelser og vanskelige kombinasjoner.

Så jeg laget en enklere plan: Back To Basic. Målet var å lage motiverende økter som kunne gi større mestringsfølelse og mindre planlegging for de som var helt nye - mens de også skulle kunne være intense nok til å kunne implementeres i Advanced-planen. Jeg begrenset øvelsesbanken mye mer og valgte kun ut de enkleste (og tøffeste) øvelsene. Og jeg bestemte meg for å kun innføre én ny økt i uken, og å deretter rebruke øktene mye mer.


Jeg har fått mye fantastiske tilbakemeldinger på dette konseptet, og spesielt på Back To Basic - delen. Det er enkelt, det er spennende, det er variert, det er effektivt, det er kort og det er tilgjengelig.

Likevel så jeg at det fremdeles var folk som falt av. Og jeg fikk tilbakemeldinger på for en som er HELT ny, så kan selv dette være for mye å sette seg inn i. 4 økter på en uke høres fryktelig mye ut, selv om alle øktene kun er 15 minutter lange, og det er fremdeles mange øvelser å sette seg inn i - mye nytt å lære. Det blir lett for en totalt nybegynner å falle av lasset. Fremdeles.

Og ettersom jeg virkelig BRENNER for dette, jeg ønsker så inderlig at ALLE skal få de samme mulighetene til å oppdage gleden ved fitness - følelsen av å være i god form, sterk og bevegelig, rask og lett. Da så jeg at jeg var nødt til å lage en ENDA enklere plan - hvor man kunne bli kjent med øvelsene på en enda mer forsiktig måte og hvor man kunne ha mulighet til å gjøre færre økter og likevel oppnå progressjon.

Derfor tok jeg utgangspunkt i Back To Basic-planen, strøk to av øktene hver uke og byttet dem ut med "Exercise-challenges" som man kan spre utover dagen sin - gjøre her og der uten å i det hele tatt bli svett. Det er nemlig slik at ALT vi gjør teller. Hver bevegelse du gjør krever energi og jo mer intens bevegelsen er, og jo større belastning du legger på bevegelsen - jo mer energi krever den. Det betyr at store bevegelser rett og slett booster forbrenningen din litt! Mange av øvelsene vil også bidra til å booste styrken, fordi styrkeøkning kommer av jevn overbelastning av musklene.


Jeg har kalt den nye planen "Beginner-Back To Basic" og tanken er at den skal være overkommelig og realistisk selv for den som er HELT ny. Resultatene vil kanskje ikke være revolusjonerende, men det er heller ikke poenget. Hovedfokus er rett og slett treningsrutine. Oppstart. Noe er bedre enn ingeting. Og resultatene vil komme over tid.

Her er planene - skriv ut og følg slavisk:
Fortsetter i samme sporet som tidligere, med stort sett de samme øvelsene. Kun én totalt ny øvelse i løpet av måneden, og ellers små videreutviklinger av gamle, kjente. Enkelt, utfordrende, variert og kort.  Denne kan du følge uansett størrelse eller alder. Fokus er basis-styrke og kondisjon. 


For deg som synes 4 økter i uken er uendelig mye, og som trenger en litt mer forsiktig tilnærming til trening. For deg som er helt ny, eller har svært travel hverdag. Her får du sjansen til å bli kjent med øvelser på en mer forsiktig måte. Fokuset er å få inn en treningsrutine i hverdagen og heller fokusere på resultater over tid. 


For deg som er godt trent og ønsker nye utfordringer både mentalt og fysisk. Til deg som er interessert i å bygge mer enn styrke og kondisjon - som vil jobbe med kroppen og leke med din fitness. Vi skal jobbe med powerløft, corestyrke og combinasjonsøvelser. Gled deg!


Fotsett å gi meg tilbakemeldinger folkens - jeg setter ekstremt stor pris på dem og jeg lytter og justerer etterhvert som jeg får forslag. Hvordan kan jeg gjøre det enklere, mer tilgjengelig, mer spennende, mer effektivt. Gi meg råd. Jeg elsker det!

Og del videoer, planer og blogg videre. Jeg gjør dette fordi jeg brenner for det - fordi jeg er oppriktig opptatt av at DU skal ha muligheten til å nå dine mål. Jeg bruker veldig mye tid på blogginnlegg, videoer og tilrettelegging. Foreløpig tjener jeg ikke en krone på det - og det er HELT greit - så lenge jeg når ut til dem jeg ønsker å nå. ALLE. ;-)

Og folkens - at dere bruker treningsprogrammene mine og legger igjen scores og bilder og tilbakemeldinger - det betyr enormt mye for meg og inspirerer meg til å fortsette med dette. Jeg føler større forpliktelse for denne bloggen og dette prosjektet for hver dag som går - og at dere deler videre og at siden vokser, bygger oppunder den følelsen. Så tusen takk skal dere ha. Alle sammen.

Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar