lørdag 10. november 2012

Senterglede + Get Down! Advanced Workout

Mitt store ønske for alle dere er at dere skal få oppleve den samme gleden til trening og bevegelse som jeg har. Believe me - det har ikke akkurat kommet naturlig. Rekk opp hånda den som grudde seg til gymmen på skolen! * JEG, MEG, JEG!*

Jeg fant treningsgleden i en halvslitt aerobic-sal i Sarpsborg. Der fikk jeg prøve masse forskjellige timer - mange av dem minnet litt om dansing. Jeg elsket å danse. Andre minnet mer om trim for eldre, med strikker og bånd og halvmerkelige øvelser. Jeg var med allikevel. Jeg var på power-timer med slag og spark og jeg elsket å løfte vektstang til musikk i Body Pump. Jeg bodde omtrent på det senteret og jeg var helst å finne inne i gruppetreningssalen. 

Nå har det gått over ti år og jeg elsker fremdeles senterfølelsen. Gruppetimer har gått fra å være en interesse til å bli en lidenskap etter at jeg selv ble instruktør. Jeg har lært meg å like spinning, noe jeg hadde ekstremt dårlige førstegangsopplevelser til. Jeg er ikke lenger redd for frivektsavdelingen og de store gorilla-gutta i kabeltrekken og ved benkpressen virker ikke lenger like massive. 


Jeg har tidligere skrevet om hvor skremmende det kan være å møte et treningssenter for første gang. Apparater som ser ut som torturmaskiner og som man ikke ser opp eller ned på. Mennesker som ser ut som om de er uniformert i de samme fancy klærne der du ellers dukket opp i en sliten t-skjorte. Instruktører og veiledere som snakker et språk du ikke kan om muskelaktivering (ehm...må de programmeres før bruk??) og om å skyve brystet fram (hva betyr det??) og om sett og repetisjoner (hva er forskjellen?). Plutselig beveger man seg sammen med folk som ser ut som om de er hugget ut i stein eller skåret ut i tre - som perfekt kunst. Og man vet ikke hva man skal tenke om jenter som drypper svette og gutter som grynter mens de løfter. Det er folk overalt og det ser ut som om de fleste trener i kø. Selv prøver man å gjøre så lite som mulig av seg selv og man har heller ikke noen idé om hva man skal sette igang med for at det man gjør klassifiserer som trening. 

Men hvis du gir det en sjanse, så kan jeg love deg at det å trene på et senter gir en fantastisk samholdsfølelse. Bare det å gå inn dørene innbyr til aktivitet. Kanskje ser du noen som ser helt trygge ut i det de gjør og bare ønsker du ser like fokusert og tøff ut når du trener? Kanskje får du et blikk inn i treningssalene der 40 mennesker kaster armene i luften på samme tid mens de også beveger seg mot venstre som om de var programmert til å bevege seg likt. Kanskje kan du høre den dype bassen fra spinningsalen og høre instruktøren rope oppmuntringer over anlegget. 

Du har mulighet til å få god veiledning og hjelp. Du trenger ikke bare stole på han kameraten din som har trent i mange år og som har en viss peil på hva som funker for ham. Du kan få hjelp og motivasjon av folk som er utdannet innen trening, som vet hva som skal til for deg. Hvor du skal begynne, hva du bør fortsette med, og som har alternativer der det første ikke så ut til å fungere. Og enten du vil prøve deg fram på egenhånd, eller går for et knippe PT-klipp for å komme skikkelig igang, så er senteret lagt til rette for at du skal få de resultatene du ønsker deg. 


Her på Treningslykke snakker jeg ofte om hjemmetrening. Om å komme igang. Om at det ikke finnes unnskyldninger. Og det gjør det heller ikke. Men disse øktene kan også være et genialt alternativ å ta med inn på det lokale senteret. Der kan du spørre kyndige veiledere om å gå igjennom teknikken med deg før du starter, slik at du er sikker på at du får max ut av hver økt. Disse øktene er også perfekt å kombinere med andre aktiviteter. Hva med å varme opp med en herlig Zumba time, for så å booste treningseffekten litt ekstra med 15 minutter Treningslykke når timen er ferdig? Gruppetimer er utrolig moro - det bringer en utrolig gjengfølelse og du føler deg som en del av noe, selv om du er der for din egen del. 

Mange opplever at de har mer å gi på senteret enn de har hjemme. Det er rett og slett en smitteeffekt fra de andre som svetter rundt deg. Det ligger en egen energi i rommet som bare inviterer til å pushe litt til. Dette gjelder generelt over hele senteret - men spesielt på gruppetimer. Bare musikken er helt magisk, og noen instruktører er fantastiske til å bruke musikken til å motivere deg enda mer. Akkurat idét du tror du ikke har mer igjen, så skifter musikken energi og instruktøren roper til eller endrer posisjon og du får helt gåsehud og tråkker på for harde livet i enda 30 sekunder til eller hopper enda litt høyere selv om du trodde det var umulig.

På treningssentere rundt omkring er det også lagt opp til at du skal kunne teste komfortsonene dine. I ditt eget tempo selvsagt. Kanskje er det gruppetimer du aldri har prøvd før? Det er ikke lenge siden jeg selv prøvde Yoga for første gang og følte meg helt ny og ikke ante hva jeg gikk til og hele stemningen og energien over timen var HELT annerledes enn jeg var vant til. Men jeg vinglet meg igjennom timen, og det var ikke alt jeg fikk til, men da jeg var ferdig så hadde jeg akkurat nok spenning igjen i magen til at jeg hadde lyst til å prøve det en gang til. 

Du TRENGER ikke et senter for å få resultater. Men hvis du har et senter i nærheten så er det virkelig noe helt spesielt med sentergleden og teamfølelsen man kan oppleve der. Og det er så trygt at det finnes folk der som kan hjelpe deg om du står fast eller lurer på noe. Folk som faktisk ønsker at du skal få de resultatene du ønsker deg og som tenker du skal ha det gøy på veien. 

Alanna
______________________
Get Down
Advanced Workout
18 minutes

Set your timer for 18 rounds of 10 and 50 seconds intervals. 10 second rest to write your score, and 50 seconds to burn off every repetition that you have!

This is one of my longer workouts, but still it's pretty short, so push everything you've got!

Here are the exercses:
Skaters - 68, 67, 63
Clean & PushPress - 7, 7, 6
Skaters - 65, 67, 63
Reptile Burpees - 8, 7, 6
Skaters - 64, 65, 64
FrontSquat - 14, 13, 11


Follow on Facebook for all the fun!

Remeber to post your scores - if you didn't post, it didn't happen. ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar