mandag 12. november 2012

Routine Fitness - og komfortsoner

Jeg har drevet med Treningslykke i snart et år. Jeg elsker denne formen for trening - det er variert, det skjer mye og det er intenst nok til at jeg må pushe meg selv.

Likevel merker jeg at jeg jevnlig må ta et kraftig tak i meg selv og riste litt. Det er nemlig så lett å skli inn i en slags komfortsone-treningsrytme. Når man er ny til denne formen for trening så er alt helt døden. Man blir utfordret hver eneste gang man prøver en ny øvelse, både fysisk og mentalt. Man må fokusere på det man gjør og pushe hver eneste repetisjon.


Etterhvert blir treningsøktene mer rutine. Man vet hva som kommer, man kjenner øvelsene og bruker ikke like mye energi på å kjenne etter om man gjør teknikken rett. De første repetisjonene går nesten av seg selv og man kjenner nesten ikke etter på hva man gjør. Da er det lettere å la tankene vandre et lite øyeblikk, og vips, er fokuset forsvunnet. Kanskje setter du ned farten for tidlig, kanksje kunne du pushet mer power i hver øvelse. Kanskje kunne du lagt på mer vekt på stanga eller funnet en tyngre håndvekt. Kanskje kunne du egentlig hoppet høyere. Men du vet hvor vondt det er, og det er jo så slitsomt å pushe så hardt - da treffer du jo veggen fortere og holder kanskje ikke hele 50 sekundene heller. Er det ikke litt flaut å måtte ta pauser midt i intervallen selv nå som du er blitt så sterk og i så fantastisk god form?

Joda, jeg merker det selv også. Det er så lett å lure seg selv. Man tror kan pusher max hver gang, men så har man kanskje 20% mer å gå på enn man tror. Da må jeg ta meg selv i nakkeskinnet igjen. Velge å pushe mer enn jeg tror. Legge på mer vekt, selv om det gjør at jeg gruer meg til hver eneste repetisjon.

Det er ikke noe farlig at man sklir litt ut i trivselstrening iblant. Faktisk kan det være sunt for kroppen å få jobbe på littegrann lavere intensitet iblant - men det må ikke bli noen vane. I prinsippet SKAL du pushe ditt totale max hver eneste gang. Fordi treningen vår er over på 15 minutter. Det går så raskt, det er så kort og derfor er det helt ok at du gir absolutt alt du har.


I løpet av denne uken skal jeg komme med en avansert treningsøkt som jeg kjenner at jeg rett og slett gruer meg til å gjøre selv. Jeg tenker å bruke sandsekken min på den økta og den veier altså 45 kilo på det meste. Det er så tungt at jeg skjelver bare jeg tenker på det. Men jeg VET jeg kan. Og da er det litt flaut å ikke gjøre det. Så jeg må. Jeg vet jeg må. Jeg må bare manne meg litt opp først. Litt til. Men så er jeg klar snart.

Nå har jeg sagt det. Så nå må jeg.

Pushe folkens. Push på fart. Push på eksplosivitet. Push på styrke. Push på vektene. Push på antallet repetisjoner. PUSHE. Du har bare 15 minutter på å bli fit. Gi alt.

Alanna
___________
Routine Fitness
Back To Basic Workout
15 minutes 

This workout is an "AMRAP" so you need to set your timer for 15 minutes countdown. Now you're going to do as many rounds as possible of the following exercises:

20 One Leg Deadlifts (10 on each leg)
15 Goblet Squats
10 (Weighted) Get Ups
5 Diamond Push Up

I did three full rounds + 20 deadlifts.
The weights I was using was 16 kg each.

Can you beat me? If you can't challenge on the weights, challenge on speed and power. Make your pulse rise and keep going untill the beep.

Go for it!


Let me know your score on Facebook!
And remember to subscribe the youtube channel for regular updates.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar