fredag 9. mars 2012

Badevektboikottoppfordring + Diva Workout

Hva slags forhold har du til badevekten din?

Hjemme har jeg en badevekt. Den ligger gjemt under et skap på badet. Jeg tar den fram en gang i uka. Da vasker jeg støv og skitt av den i forbinnelse med baderoms-vaskingen, før jeg setter den tilbake. Det hender også at jeg tar den fram for å veie sandsekken eller diverse annet treningsutstyr. Det hender ungene leker med den. Den skiva snurrer jo så morsomt, og hvis de hoppe på den, snurrer den veldig mye. Jeg tror den er sånn nogenlunde nøyaktig med +/- et par kilo, selv om den sikkert er 30-40 år gammel.

Sånn en gang i måneden eller sjeldnere, så står jeg på den selv for å få et tall på hvor mye masse jeg er. Tallet betyr forsvinnende lite for meg, så jeg gjør det mest av nysgjerrighet. Noen ganger viser det mer. Andre ganger viser det mindre. Sånn er livet - litt opp og litt ned. Ikke noen store kontraster, ettersom jeg har funnet en treningsform som gir meg resultater og et kosthold jeg kan kose meg med og som støtter treningen.

Det har ikke alltid vært sånn. Jeg har vært igjennom det meste av kvinne vs. badevekt-issues, tror jeg. Jeg har elsket den og hatet den - samtidig. Jeg har sloss med den og grått over den. Den har også gjort dagen min med glade tall i tunge tider. Og forholdet vårt har vært turbulent og usunt i lange tider.

Men dette er bare minner fra en eksentrisk liten dame. Hehe. Jeg sporer visst av.

Ok, poenget var slik at hvis du har et daglig forhold til badevekten din, så har du sikkert også lagt merke til hvor ustabil den sier at du er. Massemessig, altså. Den ene dagen er du to kilo masse mer enn den andre dagen og prøver du å gå ned i vekt må denne daglige oppdateringen være regelrett tortur, ettersom vekten kan gå både opp og ned tilsynelatende helt ukontrollert.


Husk at det du er i masse er så meget rare greier. Bare tarminnholdet i seg selv er en rimelig ustabil faktor. -Og ja, selv på morgenen har du innhold i tarmene av ymse sort. Så er det vanninnholdet i kroppen din - som kommer an på hvor mye du har drukket og hva du har spist. Salt binder vann. Karbohydrater binder vann. Noen medisiner binder vann. Noen hormoner gjør at du binder vann.

Dette er en del av din masse - og vekta vil gi deg et herlig bilde av deg som en klump av varierende masse hver dag. 

Så er det dette med fett og muskler, da. Fett er opplagret energi. Muskler er storforbrukere av energi. 1 kg muskel har mindre masse enn 1 kg fett. Musklene gir kroppen din form og fasthet. Denne type masse bør beholdes slik den er og helst økes - av mange grunner.

Badevekten sier ingenting om hvilken del av massen din som har økt eller minket. Den bare sier at du er mer eller mindre masse, alt ettersom. 

Likevel lar vi oss selv bli mentalt og følelsesmessig påvirket av det ufølsomme lille tallet som vekten gir. Rekk opp en hånd den som kjenner seg igjen.

Når man har som mål å gå ned i vekt - så er målet primært å redusere fettmassen. Det er de aller fleste enige i. Når den reduseres vil jo din totale masse sansynligvis også reduseres - og dette vil vises på vekten. Men hvis din fettmasse reduseres, mens muskelmassen går opp, samtidig med at du samler litt mer vann så vil din totale masse likevel være den samme.

Dette er noe de aller fleste vet - men likevel fortsetter vi å bruke badevekten som kontrollverktøy for fettreduksjon - med det resultat at du egentlig ikke har peiling på hva som har endret seg i kroppen din mens du har gjør tiltak for å redusere fettmassen.

Det kan være at din intense turgåing og magre hverdag (matmessig) har resultert i at du har mindre muskler enn før. Det vil vises som nedgang på vekten - men det vil være uhensiktismessig nedgang. Å miste muskelmasse er uhensiktsmessig og usunt.


Det kan også være at din iherdige innsats på stuegulvet eller i styrkesalen har resultert i at muskelmassen din har økt, noe som vil gi utslag i at din totale masse er omtrent like stor som før, eller større - selv om fettmassen er redusert!

Det er dessuten slik at hvis du går ned på mest mulig hensiktsmessig måte, altså på den måten at fettmassen reduseres mens muskelmassen er den samme eller økes, da vil den totale massereduksjonen gå veeeeldig saaaaakte. Vi snakker om 0,5 kilo i uka på det meste. Hvis du veier deg hver dag, vil du sannsynligvis ikke se NOE forskjell på lenge. -Annet enn den daglige berg og dalbane-vekta.

Hvor trist og demotiverende er vel ikke det?

Men 0,5 kilo i uka tilsvarer ca 2 kilo i måneden. (Igjen, det høres lite ut - men vi snakker om 2 kilo FETT her, folkens) Hvis du da veier deg én gang i måneden, så kan du muligens se en reell forskjell. Men selv én gang i måneden er litt for ofte, spør du meg. 2 kilo kan du nemlig lett samle opp i væskemengde eller tarminnhold istedet.

Så hvor ofte skal man veie seg? 

Ja - på bakgrunn av det jeg har skrevet her: hva tror du?

Kanskje kan du komme på andre målemetoder som kan være bedre?

Alanna
____________________________

Diva Workout

En fantastisk økt som jeg hadde det mye moro med!

Sett timeren din på 15 runder og 10 sekunder og 50 sekunder. Bruk de 10 sekundene på å skrive ned scoren din og gjøre deg klar til ny øvelse. Bruk 50 sekunder på å pushe deg selv hardt i den øvelsen du er på. Ettersom hele økta er 15 minutter lang, må du gir alt du har og klemme ut absolutt alle repetisjonene du greier den tiden du har å jobbe på! DA kommer resultatene. :-)




LungePress & Kick - 14, 813, 919  (små tall viser hvor jeg måtte gå over til modifikasjon)
Ab Pistol & Dragon Kick - 14, 13, 13
One Leg Reverse Flyes & Kick - 10, 10, 9
One Leg Squat & Kick - 11, 11, 10
Commando Push Up & Kick - 11, 10, 9


Klarer du å slå min score?

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar