onsdag 7. mars 2012

Min verste konkurrent er meg.


Jeg har ikke noe utpreget konkurranseinstinkt. Faktisk er jeg så blottet fra nettopp dette at jeg er bånn kjedelig å spille med. Jeg lar deg gjerne vinne, hvis det er viktig for deg. Jeg tar livet med ro og lar andre være bedre enn meg i det meste. Det finnes ting jeg kan hevde meg i, men jeg bryr meg ikke om at noen skulle gå forbi meg. Jeg gjør det jeg gjør fordi det er gøy. Fordi jeg liker å gjøre det.

Det vil si.

Det er én som kan få meg til å tenne konkurranseblikket. Det er bare én person som kan gjøre meg flyende forbannet og skuffet over min egen prestasjon. Det er bare én jeg virkelig bryr meg om å vinne over. Hver gang. Hele tiden.

Meg selv.

Og ærlig talt, så finnes det ikke værre konkurrent. Har jeg en gammel rekord, så må jeg prøve å slå den. Ihvertfall opprettholde den! Jeg blir skuffet over meg selv, vondbroten og lei meg om jeg skulle gå tilbake i formen og bli svakere enn jeg er. Jeg kan ikke fordra å ta skritt bakover. Det skal være en sunn utvikling, og den skal gå framover.

Men da er det også viktig at jeg vet hva jeg jobber mot. Hva er det egentlig jeg skal slå meg selv i? For mange år siden var målet å bli tynn. Det er det ikke lenger. Selv om fettprosent fremdeles har en finger med i spillet. Det er likevel ikke fettprosenten som er målet. Det er bare et verktøy. Noe jeg kan holde øye med og bruke for min egen del, slik at jeg kan få den utviklingen jeg ønsker på nettopp det som betyr noe for meg:

Fitness.

Jeg ser for meg hva du tenker når du hører ordet fitness. Du ser antakelig for deg muskuløse jenter og menn i unaturlige poseringer, så dyppet i brunkrem at det ser ut som om de har rullet i bæsj (som smågutta mine ville si...). Du ser kanskje for deg glorete bikinier på kropper som er så muskuløse og så magre at det er vulgært.



Men dette er konkurranseversjonen av fitness. Den er jeg personlig ikke så interressert i. -Av flere grunner som jeg ikke skal ta opp her, ihvertfall ikke nå.

Hverdagsversjonen er noe helt annet. Fitness handler om å være fit. Styrke. Fart. Eksplosivitet. Bevegelighet. Det handler om å kunne mer enn å løfte 100 kilo i markløft - det handler om å kunne utføre de oppgavene du har lyst til og som man naturlig gjør i hverdagen - med letthet og glede. Det handler om å være istand til å sprette opp trappene, to steg i slengen. Det handler om å løpe overalt - fordi det er så lett og fordi det går så mye fortere enn å gå. Det handler om å kunne løfte og manuvrere tunge kofferter og om å bære mine barn akkurat så lenge de trenger det. Det handler om å kunne løpe fra barnehagen og hjem - med en 18 kilo godklump på skuldrene - mens vi ler, begge to! Det handler om å kunne hoppe høyt og løfte tungt. Det handler om å være seig nok til å holde ut mens man stabiliserer den lampa i taket mens en annen fikler med å feste den.

Kan dette være fitness?

Det handler om å få så mye energi og så mye kraft og fart at man har lyst til å bruke det. Hele tiden.

Det handler om at jeg hele tiden er klar over hva jeg er god for. Hva jeg tidligere har vært god for og hva jeg kan bli god for. Jeg er hele tiden klar over mine svakheter, hva jeg må jobbe med for å kunne bli enda mer spretten og rask. Det handler om å kunne ha mulighet til å kose meg med den kroppen jeg har. Vite hva den er istand til å gjøre og være stolt av den. Uansett fettprosent.

Jeg vil alltid ha som mål å slå mine egne rekorder. For på den måten blir jeg bedre. Tøffere. Sterkere. 

Og på den måten vil jeg ikke lenger være redd for å bli gammel. Fordi jeg vil alltid være spenstig, sterk, og rask. Jeg vil alltid være ung. 


La oss leke - hele livet!

Å være i god nok form til å kunne leve hele livet uten fysiske begrensinger. Ha mulighet til å oppleve alle de viktige øyeblikkene, leke de morsomste lekene. Henge med i svingene etter som årene går. DET er hva fitness handler om. 

Alanna
__________________________

Superman Workout 

This workout containes two parts. The first part is IntervalTraining - like we're used to. And part number two is a TimeChallenge.

Part 1: Interval Training
Set your timer for 12 rounds and the intervals for 10 and 50 seconds. Use the 10 seconds of rest to write down your score and get ready for the next exercise, while you push for your max within the 50 seconds of work.

Here are the exercises with my scores:
High Knees (with rope) - 140, 125, 124 
Push Up - 13, 14, 16 
Squats (20 kg) - 26, 30, 25 
Crab Toe Touch - 37, 36, 35 


Part 2: Time Challenge 4 mins
Set your timer for 4 minutes countdown. (This timer you will have to set for 4 rounds and 00 and 60 sec) Do as many repetition of this combination as you can untill time is up.

Here is the combination:
2x Walking push up
2x Squats
Rounds: 18

Her ser du hvordan det gikk forrige gang ;-) Greide jeg å slå mine egen score?



Slik får du alltid de ferskeste oppdateringene og alt småsnacksen i daglig motivasjon. 
Og der får du de daglige oppdateringene fra deltakerene i Step Up - No Excuse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar