fredag 3. februar 2012

Cataclysm - Ny økt!

Jeg vet ikke med deg, men jeg kan noen ganger føle at jeg er litt på utstilling når jeg gjør min greie på treningssenteret. Min treningsøkter ser ikke ut som alle andres økter. Jeg trener ikke styrke liggende stille på ryggen for å løfte en stang mot taket. Jeg står ikke inne i et bur og puster meg igjennom knebøy eller markløft. Jeg sitter ikke ned med en vekt i hver hånd. Jeg står ikke i ro og drar, løfter eller trekker.

Min styrketrening er full av bevegelse. Jeg bruker ikke mye plass. Men jeg kan ikke unngå å skille meg ut fra mengden der jeg står med rumpa i taket for en pike press, eller enda værre rumpa i været og bena dinglende fra side til side i "pendelen". Man må legge merke til hun som bytter mellom spensthopp og pull ups. Eller at mine Push Ups beveger meg to skritt fram og tilbake på gulvet.  

Og jeg synes det kan være ubehagelig. Enda jeg er vant til å bli beglodd og bedømt. Jeg er vant til at andre ser på meg mens jeg svetter. Men det er liksom litt annerledes når jeg står foran en sal full av folk som forventer at jeg trener dem. Dessuten...det er ikke alltid jeg er like sikker på at jeg ser så lekker og elegant ut når jeg trener på egenhånd. Da er jeg nemlig veldig inne i min egen lille boble og peser og pusher og stønner.

Så derfor kan jeg forstå de kundene jeg er PT for som synes det er lettere ubehagelig å bli trent i studio sammen med alle som står pent og pyntelig med sine respektive stenger, apparater, matter... Særlig om de er helt nye til dette treningskonseptet. Og enda mer om de er helt i startfasen av trening generelt. Når jeg synes det kan være ubehagelig å bli beglodd (eller bare diskret kikket på - som gode nordmenn kikker vi jo bare i smug), hvordan tror du hun føler seg hun som har ti, kanskje 20 kilo ekstra, eller er så uvant med trening at man ikke riktig greier å lette fra gulvet når man gjør et hopp, eller han som skal vri seg rundt, ha kontroll på ryggen og samtidig gjøre en push up på en måte han aldri har sett før? 

Ingen starter som atleter. Alle starter som rookier. Det er kanskje greit nok i seg selv - men det er ikke like greit når man må starte på nivå 0 mens andre kan se det. 

Da er det lett å kutte ut treningen helt,  men å trene hjemme kan være en knall løsning. 

Når du trener med oss her på Step Up Prosjektet, kan du trene hvor du vil. Det være seg på treningssenteret hvor du kanskje føler du kan pushe deg ekstra og få ut det siste lille som du ikke greier å motivere deg selv til på stuegulvet. Eller du kan trene i din egen boble hjemme, uten å bli forstyrret eller pinlig berørt av at dine push ups ser ut som spastiske rykninger. Kanskje må du modifisere øvelsene mer enn jeg viser på videoene. Det spiller ingen rolle hva du gjør for å få det til å fungere - så lenge du faktisk gjør noe. Så lenge du svetter og puster og pusher så hardt som du kan. Kan du ikke engang gjøre push up på knærne? Vel, la øvelsen bestå i å legge seg flatt på magen for så å komme seg opp i firstående, legge seg ned - komme seg opp i firstående... Om du klarer 1 eller 4 eller 16...så lenge du vet du pusher så hardt du kan - da er du på rett vei. Du kan fortelle alle om den sinnsyke, intense økten du var igjennom til morgenen i dag - og ingen bør vite at det bestod i å gjøre knebøy ved å sette seg ned på og reise seg opp fra en stol! Ingen bør vite at du var nødt til å gjøre pausene dobbelt så lange som i "oppskriften" for å overleve økten!

Kanskje er øvelsene vanskelige å lære - kanskje skjer det for mye til at du greier å få med deg alle elementene i en øvelse - vel, kutt ut alt dilldallet og gjør det du skjønner! 

Så lenge du kommer deg igjennom - så lenge du beveger deg - så lenge du svetter og puster - så lenge du er bestemt nok til å gjenta denne prosessen jevnlig - da vil resultatene komme. Og plutselig finner du deg selv gjøre en perfekt push up med strake ben for første gang. Og du vet du ikke engang har nådd halvparten av ditt potensiale - selv om du for et halvt år siden trodde det ville være umulig for deg å løfte deg fra gulvet med bare armene. 

Du kan. Du har alle midler tilgjengelig og full back up og veiledning fra meg her på bloggen. De fleste øktene her tar mellom 10 og 15 minutter å gjennomføre. Du har ikke lenger en eneste unnskyldning. ALLE har ti minutter i løpet av en dag. 

Og starter du i dag vet du at du ikke er alene som rookie. Linda Maria og Martin er helt nye i dette gamet de også - og de strever seg igjennom like mye som deg. De sliter også med motivasjon, planlegging, organisering. De studerer også livet av seg for å skjønne hva som skjer på videoene og de må også modifisere øvelser de ikke er sterke nok til å klare i dag. 

Step Up!

No Excuse!

Alanna

_______________________

Cataclysm

Sett intervalltimeren på 24 runder og intervallene på 10 sek (pause) og 30 sek (jobbe, jobbe - de sekundene går veldig fort!)



Her er øvelsene:
6 Mountain Climber + Push Up
6 Kick Up + Jump tuck
6 Pendulum & Break Dance Peak Push Up
6 rows + Clean & Squat Press
6 Sidelunge Jump + Side Burpee
6 High Knees + TouchDown

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar