tirsdag 31. januar 2012

Wrath Of The Ripped King - Ny Økt!

Tør du tro at du kan se ut slik du egentlig har lyst til? 


Jeg blir alltid overrasket over hvor lite synlig det er at folk trener livet av seg flere ganger i uka. Jeg har sett det på alle senter jeg har vært innom - de aller fleste ser rimelig normale ut. Flere har pondus. Mange har noen kilo for mye. De virkelig overvektige finner du ikke på det lokale senteret av flere grunner - kanskje spesielt fordi de føler seg beglodd og uvelkomne på normale treningssenter. Og ikke helt uten grunn. Men det kunne blitt et annet innlegg. Poenget mitt er at de du finner på treningssenterene ser ut som helt normale puddinger.

Og kanskje du også har prøvd å trene jevnlig i lang tid. Kanskje du også har opplevd å ikke få de resultatene du forventet i forhold til innsatsen? Kanskje du ikke lenger vet hva du kan forvente av resultater? Kanskje det er noe galt med kroppen din, ettersom den ringen rundt magen liksom aldri helt forsvinner? Kanskje du bare er født med ekstremt dårlige gener, slik at du for alltid vil ha de ti kiloene ekstra uansett hva du gjør?

Det er ikke mer enn et halvt år siden jeg tenkte i de baner selv. Jeg fikk resultater på rumpe og skuldre, men jeg fikk liksom aldri helt flat mage uansett hvor mange timer jeg tilbrakte på trening. Så jeg konkluderte med at de som hadde flat fin mage enten brukte umenneskelig mye tid på trening, spiste ekstremt sunt eller de var bare født med mye hyggeligere gener enn mine egne crappy saker. Og hvor ble det av den berømte energien man skulle få av trening? 


Kunne du gjettet at denne dama trente over 6 timer i uken?


Noen som kjenner seg igjen?

Nå VET jeg at jeg kan få den flate, sexy magen jeg alltid har hatt lyst på. Det kommer ikke an på treningsmengden. Jeg trener mindre nå enn jeg har gjort på lenge. Likevel ser jeg stadig endringer på kroppen min, og jeg har gått ned fra 22% kroppsfett til 18% på 6 måneder, uten å ha gått noe mer enn 2-3 kilo ned på vekten. -Og uten å ha gjort noen drastiske endringer i matveien. )Om noe så har jeg blitt mer avslappet til hva jeg spiser enn før...)

Greia er at jeg i årevis trente så feil at det aller meste av treningen var direkte bortkastet i forhold til de målene jeg hadde. Og det jeg trodde var styrketrening gjorde så lite for styrken min at jeg følte meg nesten svakere etter en periode med trening enn før jeg startet. I perioder var jeg så sliten at jeg omtrent ikke kunne stå oppreist i hverdagen - men jeg slepte meg på trening okke som. Det skulle jo være så sunt og gi så mye energi og jeg var desperat etter å være slank og tiltrekkende. Jeg gjorde så godt jeg kunne med maten - selv om jeg visste jeg hadde noen store svakheter der - og jeg trente mer enn 6 timer i uka - så hvorfor hadde jeg fremdeles min fulle hyre med å kontrollere lovehandlesene som tøt over buksekanten?

De Norske Myndighetene sier at vi trenger et minste minimum på 30 minutter bevegelse hver dag for å forebygge livsstilssykdommer og holde oss friske. 30 minutter med veldig moderat intensitet. Det er faktisk ikke store bevegelsen det er snakk om.

Så hvorfor skjer det da lite til ingenting selv når vi øker intensiteten og dobler mengden?

Fordi du sansynligvis fokuserer på feil metode.
Styrketrening. Det er der nøkkelen ligger. 

Hvor mange timer hadde du gjettet at denne dama trente i uken?

Men så er spørsmålet: gidder du det, da? Hvor moro er egentlig styrketrening i forhold til heftige rytmer i salen, tung bass og kule dansemooves? Hvor spennende er det egentlig at 70% av treningsøkten består av å vente på neste sett? Hvor artig er det ikke å stå i kø for å få det apparatet eller hjelpemiddelet du trenger for å få gjennomført neste del i programmet ditt?

Jeg skjønner hvorfor mange vegrer seg for å trene styrke. Det finnes ikke moro i seg selv. Ihvertfall ikke den tradisjonelle måten med sett og repetisjoner. (Jada, jeg vet det finnes folk som synes det er hypermoro også - det gjør ikke jeg) Det gøy når resultatene kommer - men så var det å komme igang, da, og å holde ut så lenge at resultatene begynner å synes...

Jeg kunne ikke fordra styrketrening i apparater. Likevel var det kun slike programmer som ble satt opp for meg de gangene jeg spurte om veiledning fra de som er ansatte for sånt på senterne jeg var på. Jeg fikk et styrkeprogram. Vanligvis et meterlangt et som tok meg minst en time å komme igjennom. Jeg holdt nå på å styra med det i noen uker...til jeg holdt på å spy av tanken og dermed kuttet det ut til fordel for Danseaerobic eller noe annet funky som var mye morsommere. BodyPump var i mange år det nærmeste jeg kom styrketrening og jeg ELSKET det. Hvorfor kunne ikke skikkelig styrketrening være like engasjerende?

Det hendte jeg så med lengsel mot de gorillaene som stod i frivektsavdelingen og tenkte med meg selv at den typen styrketrening så litt morsommere ut. Det så liksom litt mer GROMT ut. Men da jeg prøvde meg fant jeg raskt ut at det ikke helt var min greie det heller. Det VAR grommere. Det var morsommere også. Men jeg kunne fremdeles ikke utstå all ventingen. Enten det var i kø eller det var å vente på neste sett.

Kroppsvekt-trening hadde jeg ikke testet for mye, annet enn de pingleøvelsene man gjerne drar fram i salen under en stram-opp-time for de middelaldrene damene. Det var ikke særlig utfordrende og egentlig ikke spesielt moro heller.

For et halvt år siden gikk det opp et lys for meg da jeg i desperasjon (senteret var stengt) startet å trene hjemme med enklehjelpemidler og kroppsvekt. Eneste grunnen til at jeg gadd prøve var at programmene ikke var mer enn 10-15 minutter lange.

Det tok 2 uker - og der så jeg antydning til magemuskler.


Ett av bildene jeg tok to uker etter at jeg startet.
Et annet bilde ligger i margen på bloggen. :-)

Etterpå det har jeg ikke trent på annen måte. Og slik trener vi her hjemme fremdeles. Hele familien er med på leken og alle synes det er dritmoro med styrketrening. Ingen er redde for å utfordre seg selv - for vi har alle oppdaget hva slags effekt trening virkelig er ment å gi i hverdagen. Overskuddet som var så sårt etterlengtet. Tydelige endringer i figur. Generell styrkeøkning. -Og en masse mer.

Bilde etter 3-4 mnd
Sorry - nyere bilder har jeg ikke tatt...

Du trenger ikke holde på i timesvis. Du trenger ikke "ta til takke med" den kroppen du har og håpe at det er genene og ikke viljen det er i veien med. Du trenger ikke bekymre deg for å stagnere i formen. Du kan nå akkurat de målene du vil.

Du trenger 10-15 minutter av dagen og en vilje til å pushe deg hardt (det er innsatsen det kommer an på - uansett om du er ny eller godt trent). En flaske vann og enkle hjelpemidler. Du trenger for all del ikke noen overmenneskelige koordinasjonsevner. Du trenger deg selv - slik du er - på det nivået du selv velger.

Er du med?

Tør du tro at du virkelig kan få sånn flat mage og sexy sprettrumpe? Tør du se for deg at du kan bli sterkre enn du noengang drømte om?

Egentlig kan du tro hvasomhelst. Du må være villig til å prøve.

Step Up - No Excuse!
___________________________
Wrath Of The Ripped King
12 minutter styrketrening. Du kan utføre treningen hjemme, eller du kan ta den med deg på ditt lokale treningssenter og svette løs der. Mange føler de kan pushe seg mer på et senter.

Still Intervall Timeren på 12 runder og to intervaller: 10 sekunder (pauseintervall - tid til å skrive ned antall repetisjoner + gjøre deg klar til ny øvelse) og 50 sekunder (push hard - for dette er all tiden du har til å jobbe med hver øvelse!)

Hele økta består av 4 øvelser og du skal igjennom dem 3 ganger.



Her er øvelsene du skal igjennom:
3 Press Up - 2 walkover - 4, 4, 3
Turkish Jump Up - 9, 8, 7
Row, Clean & Press - 7, 9, 7
SideLunge - 19, 15, 17

Tallene er mine scores på hver øvelse.

Lykke til!

Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar