onsdag 22. august 2012

Shocking news: Det er ikke farlig å løfte!

I forrige innlegg snakket jeg om at vi ikke lenger får noe bevegelse gratis. Fitness må oppsøkes og kjempes for. Vi blir stadig utsatt for motangrep fra fristelser i hverdagen og fra vår egen latskap.

Styrke. Styrke må jobbes med. Hvilke yrker trenger man rå styrke nå? Omsorg er et av dem. Det skal løftes og lempes og vendes og snus. I barnehagen til minstemann har de en "klare selv"-greie på gang. Barnet skal veiledes til å greie det meste selv, mest fordi personalet skal slippe å løfte. I en jobb som dette er det naturlig at det blir mange løft i løpet av en dag. Ikke så mange tunge løft, kanskje. Men de mange små løftene kan bli belastningsskader, heter det seg.


La meg først få påpeke at jeg synes det er flott at barn veiledes til å greie seg selv. Det er viktig at barn blir selvstendige tidlig. Det gir både vokse og barna større frihet.

Det fokuseres på at den som opplever mye løft skal "fritas" for alle løftene - med hjelpemidler. Det er vel og bra, men selv om man prøver å unngå løfte - så vil det blir en del løft i slike yrker samme hva. Derfor burde det fokuseres mer på organisert trening for nettopp denne gruppen. Og ikke bare barnehagepersonell, men i alle omsorgsyrker er styrke og kroppskontroll en vanvittig fordel. De som virkelig trenger rå styrke og utholdenhet er jo nettopp de som opplever mange løft i løpet av hverdagen. De trenger trening lagt opp for å gi dem en sterkere kropp. Det finnes steder hvor personalet tilbys trening og mange bedrifter har egne treningsrom så personalet kan gå å trene på egenhånd. Men hva hjelpe det, når folk flest ikke vet hva de gjør og hvordan de skal få resulteter? Og når de blir veiledet blir de ofte styrt mot apparater og tradisjonell styrketrening.

Så får de allikevel skader og blir sykemeldte. Og det er lett å konkludere med at treningen ikke var nok. Men det er ikke nødvendigvis riktig. Denne gruppen bør har trening rettet mot de bevegelsene de gjør i hverdagen. Funksjonell trening som gir resultater knyttet oppimot de utfordringene de står overfor hver dag. De trenger treningsprogram kjemisk fri for apparater og benpress og biceps curl. Det er ikke løftene de gjør som gir belastningsskader. Du får ikke skader av fysisk aktivitet. Du får skader av at det finnes ubalanser i kroppen. Ikke bare bør det trenes på de bevegelsene de gjør hver dag. Det bør også trenes på de øvelsene de aldri gjør - fordi kroppen trenger å gjøre dem.

Kroppen vår er nemlig ment for bevegelse. Den kan fint tilpasse seg tunge løft og lære seg å tåle mage lette løft også. Den kan takle press ifra alle vinkler så lenge det jobbes med kontinuelig.


Jeg er ikke imot hjelpemidler. Hjelpemidler gjør livet enklere for oss. Selv jeg er superfan av hejlpemidlene som gjør min egen hverdag lettere. For eksempel: bilen min. Den gjør at jeg slipper å bære med meg mange, store, tunge bæreposer hjem fra butikken. Den frakter meg når jeg selv er sliten eller når jeg skal lange avstander og jeg kan fint frakte både barn og bagasje i samme donig. Jeg liker bilen min (selv om den er en skraphaug). Hjelpemidler er fint! Men de gjør også at kroppen blir dårligere forberedt på utfordringer som kan komme. Hadde jeg alltid tatt bilen til jobb hadde jeg blitt i dårlig form og kroppen ville ikke vært istand til å tåle sykkelturen den gangen bilen streiket! Du bør aldri slippe unna alle løft. Det gjør bare at kroppen vår ikke er like forberedt på de løftene vi plutselig blir tvunget til å gjøre når hjelpemidlene ikke er tilgjengelig. Du er dit eget hjelpemiddel. Du har en kropp som er helt fantastisk og er bygget for å løfte, vende, snu, strekke, trekke og skyve. Men det er ditt ansvar å holde kroppen din ved like - sterk nok til å tåle belastningen du kan møtes med.

Treningslykke forbereder oss på alt. Utfordrer kroppen i alle plan og i alle bevegelsesbaner. Kroppen blir godt forberedt på å tåle belastning hvis du tar deg tid til de 15 minuttene 4 ganger i uken. Det er ikke så mye som skal til - men det må til.

Alanna
_______________
Like A Ninja
Advanced Workout

Set your timer for 24 rounds of 10 and 30 seconds intervals. 10 seconds to write down your score and 30 seconds to push all the juice you have on the exercise you are on. Push hard - this workout is only 16 minutes long - over in a second and to get the best results you need to push your max. All the way.

Here are the exercises and my scores:
NinjaJumps - 9, 8, 8, 7
Get Up - 6, 6, 6, 6
Commando Push Up & Roll - 6, 6, 6, 6
One Leg Squat & Roundkick r - 7, 6, 6, 6
One Leg Squat & Roundkick l - 6, 6, 6, 6
Pendulum - 60, 62, 60, 61


Pop by the Facebook Page or G+ after you've sweated it out, and tell me how you did! Post a post-workout photo with it - if you are the bold kind. I love to get in touch with you guys, and I will give you feedback and personal advise to cheer you on later. 

If you didn't post - it didn't happen. Ok?

Now go sweat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar