søndag 14. oktober 2012

D-Day. Workout

D-Day. The day of attack.

Når vi trener så korte økter som vi gjør, er man nødt til å gi alt for å få max effekt. Vi er også nødt til å utfordre oss selv med øvelser som er tunge nok til at vi alltid har noe å strekke oss etter, noe å utvikle oss på. Det finnes ikke noe bedre enn å kjenne at man er kommet ett trinn videre, at man er blitt bedre.

Føler du deg sterk?

Jeg føler meg sterk når jeg trener. Da er jeg stolt av alt jeg får til, og elsker å kjenne at kroppen min jobber, at svetten siler og at musklene skjelver. Jeg synes det er spennende å se hvor mye vekt jeg klarer å løfte og om jeg kan utføre en øvelse så elegant som jeg skulle ønske. Det er ikke alltid jeg kjenner meg så elegant, men ettersom jeg blir sterkere  - så er det sjeldnere jeg føler meg som en hvalross på land.


Når jeg sammenligner meg med andre er det dog ikke like sikkert jeg føler meg sterk. Det er mange som er sterkere enn meg. Som tar flere push up, eller som er mye mer eksplosive. Jeg synes for eksempel at push up er fryktelig tungt - selv om jeg har gjort det så mange ganger. En av mine herlige kolleger på 3T kunne fortelle at hun nå gjorde 45 sist hun testet. Jeg vet at jeg gjør ca 15. Plutselig følte jeg meg som den lille pingla. Haha!

Men det spiller egentlig ingen rolle om jeg gjør 15 eller 45 push up. Fordi det er ikke lenge siden jeg gjorde 10. Og det var en gang i tiden hvor jeg ikke kunne gjøre én. Det er faktisk ikke mer enn et par år siden jeg bar kunne gjøre et par stk før jeg måtte fortsette på knærne. Det viktigste er at jeg har framgang, at jeg stadig utvikler meg og blir bedre. Jeg har alltid synes push up var fryktelig tungt. Det var hat-øvelse nummer 1 i all gruppetreningssammenheng. I dag synes jeg ikke det er like tungt, og jeg elsker øvelsen fordi den er så supereffektiv. Jeg elsker den også fordi den kan varieres i det uendelige - den kan virkelig lekes med!

Hver treningsdag er en D-Day. En dag med fullt kroppsangrep. Hver treningsdag er den dag jeg må bestemme meg for å trene, jeg må gjøre beslutningen, skifte og sette igang. Hver treningsdag er det lett å bli avledet av noe annet. Distrahert. Fristet til å bli i sofaen. Unnskylde seg med at tiden ikke strekker til. Hver treningsdag er en ny beslutning om å endre framtiden. Fortsette å endre framtiden. Jeg har makt til å påvirke min egen kropp, min egen hverdag, min egen fitness. Og hver gang jeg gjør en treningsøkt beviser jeg for meg selv at jeg vil noe mer. At jeg har noe å forbedre meg på. At jeg har noe strekke meg etter.


Hvor jeg er nå er egentlig ikke så viktig. Jeg er absolutt stolt over hvor jeg er kommet og hvor sterk jeg er blitt i forhold til det jeg var - men om jeg ikke fortsetter å utvikle meg videre, vil det være så lite verd!   Man kan alltid bli bedre. Det er i utviklingen at all magien ligger. Bedre, sterkere, raskere, mer eksplosiv, mer smidig, mer elegant, mer fit. 

Alanna 

________

D-day Workout
Advanced Workout
15 minutes

A workout put togheter by Siri-Maja Svedal Jørgensrud. One of my regular athletes on the Advanced Plan! She did this workout and postet it on the Facebook Page. I tried it - and instantly loved it! It has all the fun exercises, it is demanding and challenging, and it works your whole body in every way important. 

If you are new to this - this workout may not be for you. If that is so I recomend you try the Back To Basic Routines first to build basic strength and agillity! 

If you are to try this workout, be sure to watch your form! Form is everything in an advanced workout like this one. Complete every exercise to the fullest.

Set your timer for 15 rounds of 10 rest and 50 seconds work. Push hard - you have only 15 minutes to make it count. 

Here are the exercises:
Sumo Squat Twist - 27, 27, 25
FireCracker 5, 5, 5
One Leg Squat 11, 14, 13
Crab Touch & Breakdance kick 12, 11, 11
Prone Cobra 17, 15, 19


Follow on Facebook and remember to post your scores!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar