onsdag 3. oktober 2012

FoodChoice of The Week: Taste It!

Hvor flink er du til å prøve nye ting? Til å sette smakssansene på prøve?

Jeg må innrømme at jeg er helt håpløs på det selv. Jeg er flaut kresen til å være voksen. (Da jeg var liten trodde jeg at ingen voksne var kresne. Hvor stor skuffelse var det ikke å vokse opp og oppdage at folk er fisekresne? Og at voksen krangler? Og at voksne kan være furt i dagevis og snakke stygt om hverandre? - OK - nå er jeg litt utenfor tema her...sorry...) Jeg klarer f.eks ikke å spise brød. Jeg synes det er tørt og trått og kjedelig mat. Dessuten får jeg en ekkel følelse i magen etter å ha spist det (nå ser det ut til at det kan være at jeg reagerer litt på gjær...noe som ville satt en del brikke på plass) og det vokser i munnen på meg... Jeg fatter ikke hvordan folk kan være så opptatt av de fordømte brødskivene sine. Snakk om tråkig mat!

Hehe, nei nå avsporer jeg helt.

Men...det jeg egentlig skulle si var jo at jeg var kresen. Og ikke bare kresen. Ikke bare må jeg spise noe jeg liker. Jeg må spise noe jeg har lyst på. Jeg kan virkelig være supervanskelig i matveien.

Jeg er superdårlig på å venne meg til ny mat. Fordi det er en så ubehagelig læringsprosess. Men jeg ser verdien i å lære seg å like den maten man kanskje ikke spiser til vanlig. Vel, nå snakker jeg kanskje ikke først og fremst om brød - man kan fint ha et supert kosthold uten brød. Men det er en del grønnsaker jeg også unngår. Brokkoli, f.eks. Jeg spiser det, men jeg hopper ikke i taket over tanken.

Også er jeg altfor dårlig til å smake nye ting. Altså, når det gjelder ukjent mat, da. Når det har kommet en ny type potetgull er det liksom ikke så vanskelig å smake... Vel, anyways.

Utfordringen denne uken er å smake noe nytt! Enten om du lager en ny rett selv som du ikke har prøvd - eller om du kommer over noe nytt på restaurant eller hos venner. Jeg må utfordre meg selv til å velge ukjente grønnsaker og nye krydder. Jeg er altfor dårlig til å variere sånt.

Også er det en underliggende utfordring som sier at når du har smakt noe - gi det en fair sjanse. Ikke avvis det ved første smak - kanskje funker det ved siden av noe annet?

Tør du ta bilde av deg selv mens du smaker noe spennende og poste det på Facebook? Kanskje tør jeg det selv. Kanskje ikke. Jeg er ikke noe pen når jeg er skeptisk. Haha!

Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar