søndag 29. januar 2012

The Burning Crusade - Ny Økt!

Det er viktig å lytte til kroppen sin. Iblant sier den ifra selv når den trenger litt fri, men selv jeg synes det kan være vanskelig å skille mellom kroppen som sier ifra om at den trenger en ekstra fridag, og en generell ulyst. Jeg har jo snakket om det før, at noen ganger må man pushe seg selv litt ekstra for å trene. Og noen ganger kan det være godt for kroppen med en ekstra pause i forhold til planen - men hvordan kan man vite hva som er hva - selv synes jeg disse to kan være forførende like og det er så lett å unnskylde seg med at man "lytter til kroppen sin og tar det med ro" når man egentlig burde gikk seg selv et giga-skoavtrykk i ræva!

Derfor lever jeg etter denne regelen:

Hvis i tvil - gå å tren. 

Det følger selvsagt med en risiko for overtrening og en risiko for å pushe seg når man burde tatt det med to, men du lærer heller aldri kroppen din skikkelig å kjenne om du aldri løper inn i den berømte veggen. Og når du har truffet den - da skal jeg love deg at det ikke finnes noe forvirring rundt skal-skal ikke- bør-bør ikke. Selv har jeg tatt rennafart og svimla inn i den veggen flere ganger. I større og mindre grad. Og jeg kommer sikkert til å gjøre det igjen.

Men én ting vet jeg - jeg kjenner kroppen min bedre nå enn da jeg var 20, og for hver gang jeg går på den veggen så lærer jeg enda mer om hva jeg skal gjøre for å komme meg igjen - og å komme meg igjen uten å kutte ut treningen helt. -Noe mange gjør, noe JEG har gjort - tidligere - og som gjør det 1000 ganger vanskeligere å komme tilbake igjen når man er i god nok form til å kjøre på videre.

Den store risikoen er nemlig ikke å trene for mye - den største risikoen er at man slutter å trene. At man blir sittende som en sekk i sofaen og klage over lite energi og skryte av at man var overtrent.

Jeg har vært å kjørt etter for mange timer tung trening at jeg ikke kunne gå - jeg har vært så kjørt at kroppen min bare sovnet av på de merkeligste tidspunkter - jeg har vært så kjørt at jeg fikk melkesyre i bena bare av å gå opp en trapp. Jeg har kjent på det å overtrene. Jeg har kjent på det å være skikkelig utslitt. Men det blir lettere og lettere å kjenne igjen tegnene og det går lettere og raskere å restituere enn det gjorde før. 

Hvil om du trenger det. Men ikke kutt ut treningen helt.

Hvis i tvil - gå å tren. 

Det er livsfarlig å sitte på rumpa!

Alanna 
____________________________
The Burning Crusade - Ny Økt!

Still Intervall Timeren på 24 runder. To Intervaller: 10 og 30 sekunder.




Dette er øvelsene du skal igjennom - og du skal igjennom alt fire ganger.

4 sissors & 2 Low Jacks - (8, 8, 8, 7)
Back Lunge Press & Kick - (7, 7, 6, 7)
4 sissors & 2 Low Jacks - (8, 7, 9, 7)
CrossLeg Push Up - (10, 9, 8, 7)
4 sissors & 2 Low Jacks - (9, 10, 9, 9)
3 Rows & Clean - (5, 4, 4, 4)

Mine scores i parantes. Hva blir dine?

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar