fredag 27. januar 2012

Linda Maria - Oppdatering. Dag 10

Linda Maria og Martin takler en ny treningshverdag på forskjellige måter. De har veldig forskjellige forutsetninger til å gå dette til. Målet første 28 dagene er først og fremst å bli kjent med kroppen, kjent med denne måten å trene på og det å skape en ny rutine. Det gjelder å klore seg fast til de første 40 dagene er over, for etter det vil alt gå så meget lettere. Ihvertfall når det kommer til rutiner.


Linda Maria har trent mye før og vet hva det går ut på. Selv om det er lenge siden sist og også hun trenger tid for å jobbe inn en rutine, vet hun hvordan det føles å pushe seg og hun vet hva som er belønningen for det: nemlig bedre humør, en lettere hverdag, en flottere kropp og masse andre positive ting.


Likevel har det vært tungt for henne å komme igang. Hun har iblant tunge perioder hun er nødt til å jobbe seg igjennom og da kan det være tungt å starte en ny treningrutine. Det har vært fristende for henne å skippe en økt en dag hun har vært litt deppa, men hun har likevel valgt å gjennomføre alle oppsatte treningsøkter. Linda Maria har en personlighet som gir henne et fortrinn akkurat i denne saken. Hun er nemlig et alt-eller-ingenting-menneske. Når hun har bestemt seg for noe, når hun engasjerer seg - da er det lite som kan ødelegge for henne. Viljen er veldig sterk og selv om energien er nede greier hun å pushe seg gjennom. Hun lager seg en plan og hun holder seg til den. 


I tillegg har Linda Maria lang erfaring med å jobbe med sin egen motivasjon og sitt fokus. Hun er flink til å prøve å se det som er positivt, og er flink til å le av seg selv når ting ikke gikk som planlagt. På den måten får hun snudd energien og greier å motivere seg selv til å gjøre noe hun helt hadde lyst til å skippe.


Linda Maria har vært uvanlig flink til å følge opp seg selv ved å holde tett kontakt med meg og ved å sende meg videoer hvor jeg kan evaluere teknikk. Hun har hatt litt problemer med ryggen de siste par ukene, så hun har vært veldig nøye med at teknikken sitter spikret før hun har pushet seg for hardt. Ettersom teknikken er så bra som den er har jeg rådet henne til å blant annet legge på mer vekt på bl.a roing (ryggøvelse). Hun er flink til å utfordre seg selv i andre øvelser; har bl.a begynt å prøve seg på push up på strake ben og går nå dypt ned i knebøy.
___________________________________



Dette er noe av det Linda Maria selv sier om de siste treningsøktene:


Torsdag trening - Breaking Out Of My Own Skin - Workout.
Hadde bare 4 kg på håndvekten denne dagen, grunnen er at jeg nektet av respekt for min rygg å ta mer. Jeg merket det gjorde var ubehagelig for ryggen med så lite, så jeg hadde en litt dårlig rygg den dagen. Så jeg gjør øvelsene litt merkelig pga vond rygg men ellers en god økt og jeg greide denne også å følte meg glad etter økten! Likte denne godt!



Lørdag trening - All You Can Do - Workout
Denne dagen også vondt i ryggen, har hatt det litt den siste tiden men det skyldes mye ligging når man har tunge dager og lite bevegelse. Kan ha noe med jeg spilte bowling lørdag mens jeg drakk også, men men... Så her gjør jeg øvelsene enda mer merkelig og kansje det virker slurvete, men det føltes alikevel bedre etter trening. Etter disse to gangene med trening ble ryggen helt fin igjen faktisk.... Jeg hadde en dårlig dag, det ser du kanskje selv på videoen, men jeg tok å trenet allikevel.


Heldigvis tar jeg film hver gang, fordi jeg ikke forstår helt hvordan man skal telle noen ganger. ;-)




Mandag - Sexy Ass Mama - Training for Time
Tiden ble 18:57. Hehe. Her mener jeg at jeg brukte mindre tid. Jeg tok på klokken rett før jeg satt på kamera og startet økten. Jeg brukte litt tid fordi jeg blandet den ene øvelsen med en helt annen trenings økt jeg hadde fått fra deg. Hehe.. Så jeg mener jeg brukte 16 eller 17 minutter kanskje 15. Men men... Denne dagen er den beste treningen jeg har gjort av alle øktene mine...helt klart! Her ytet jeg kjempe bra! Ingen vond rygg og jeg syns jeg gjorde det utmerket. Her tok jeg i mer vekt, kunne tatt litt mer men var enda forsiktig med ryggen siden jeg alt hadde hatt vondt i den på de to forrige øktene. Neste gang tar jeg mere da jeg vet jeg klarer mer og begynner og finne teknikk. På Dips og på Bicep Squat Press kunne jeg gjort bedre, men var litt vanskelig og finne teknikken da jeg har så idiot knær av og til. Jeg skal kjøpe meg sånn knebesyttere så det ikke gjør så vondt å ha kroppsvekten på den når jeg sitter på kne. Men jeg prøvde så godt jeg kunne...!



Generelt:
Jeg vil gjerne si dette: Jeg må være utrolig STERK I KROPPEN for 10 min etter trening eller 15 kunne jeg faktisk gjort det om igjen like bra altså...! Jeg er ikke lenge sliten etter jeg er ferdig, selv om jeg rett etter siste øvelse føler meg og ser helt sliten ut, så jeg er bedre i form enn jeg tror. Dette opplever jeg hver bidige gang jeg trener eller trener meg opp. Hele livet mitt har jeg opplevd dette men det er nå i går jeg virkelig forsto at jeg er i grunn psykisk sterk når det gjelder trening. Jeg blir imponert over meg selv og mener selv at på filmene ser man at jeg har trent før og at jeg kan dette. Jeg må bare komme meg inn i rutinene igjen. Mener jeg. Kan være du er uenig men jeg syns det er utrolig; jeg blir liksom ikke sliten! Bare noen minutter. Og selvom jeg blir kvalm, og føler jeg ikke kan mer, så er jeg helt fin noen minutter etter avsluttet økt!
_____________________
Martin har aldri hatt noen treningsrutine og har ikke noe forhold til dette med resultater og effekter av trening. Han blir lett påvirket av dårlige dager og har lettere for å skippe en økt. Det har vært litt vanskeligere for meg å holde like tett kontakt med Martin som med Linda Maria. Naturlig nok er de to forskjellige og ønsker oppfølging av forskjellig grad. Han har likevel bedt meg om å ikke gi ham opp og klorer seg fast ved å gjennomføre en økt litt nå og da. Det er ikke tvil om at han vil!


Når Martin trener så gir han det han har. Det gjør at hver økt føles ekstremt intens, men det gir også en fantastisk mestringsfølelse å ha gjennomført en økt og han er storfornøyd med hvordan øktene er lagt opp.


Dette er noe av det Martin sier om motivasjon og om den siste økten han tok:


Sexy Ass Mama - Training for Time
Puh! Defintivt den hardeste økten hittil. Jeg slett ganske mye med og få til Side Lunge. Så tok jeg roing på Reverse Push Up. De to første rundene på Santana tok jeg på tærne og de to siste måtte jeg ta de på knærne. Var vanskligere og få til ordentlig når jeg tok på knærne ble mere gjennom ført når man stod på tærne. Ellers gikk alle de andre øvelsene veldig bra. Tiden min ble 24.10


Generelt
Unnskyld at det blir så mye styr med meg men takler ikke så godt motgang til tider så da blir det slik at jeg slipper alt jeg har i hendene og er i situasjonen. Jeg må klare og komme inn i en rutine. Det sliter jeg med. Takk for at du støtter opp for meg, setter stor pris på det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar