fredag 27. januar 2012

Ny økt - World Of Workouts

Hva er din rutine for å komme i treningshumør?

Enkelte dager må man pushe seg litt ekstra for å faktisk få gjennomført den økten man planla. Enkelte dager er lysten helt på bunnen...og kanskje særlig kan det være tungt å komme igang igjen etter et lite fravær fra treningen. Det er akkurat som om kroppen glemmer hvor godt det føles etter en økt slik at det eneste man husker er hvor hardt og slitsomt det er å trene. Lysten er bare borte og motivasjonen er på bunnen. Tanken på den planlagte økten henger som en sky over hodet ditt og du utsetter og utsetter å ta den. Det er bare noe annet som må gjøres først... Og det er så lett å bli avledet og distrahert slik at man liksom aldri får satt igang. Det eneste du føler på er dårlig samvittighet for en treningen du burde ha gjort og det å grue deg til å sette igang. Unnskyldningene for å ikke trene faller ned i hodet ditt som store snøflak: Nja - jeg gikk jo trappene istedet for heisen tidligere i dag - det teller vel på en måte som trening? Jeg er så sliten etter jobb - det er vel ikke bra å trene når man er sliten? Jeg gikk til butikken da jeg handlet mat - det er jo egentlig veldig bra - så da gjør det vel ingenting om jeg skipper trening i dag? Jeg kan jo bare ta det i morgen!

Alle har slike dager. Alle.

Jeg er langt over gjennomsnittet glad i å trene - og allikevel har jeg slike dager. Og oftere enn dere kanskje tror. ;-) Noen dager må jeg liksom bare knekke bena igang. Bite tenna sammen. Noen ganger er den første knebøyen utrolig halvhjertet. Det finnes tider der jeg bare går å gruer meg til å starte og gleder meg til å bli ferdig.

Da kan det hjelpe å ha en egen motivasjonsseremoni. Hva jeg gjør? Hmmm... Jeg snakker strengt til meg selv. Jeg tvinger meg opp i stående selv om sofaen var uendelig deilig. Jeg går et par ganger fram og tilbake på gulvet - mest vimser rundt meg selv egentlig mens jeg krangler med meg selv om den treningen. Jeg setter på en treningsvideo - det finnes uendelig mange på youtube - og selvsagt har jeg favoritter.

Som denne:



Det å se andre trene hardt er inspirerende. Å se andre jobbe seg til den kroppen jeg har som mål å få - det er inspirerende.

Så trekker jeg pusten. Og begynner å kommandere meg selv. -Gå å skift! *skifter* -Still timeren! *stiller timeren*. -Rydd plass! *rydder* - Finn fram utstyr! På dette tidspunktet pleier motivasjonstapet å vike for bestemthet og målsetning. Vanligvis er det jo slik: Jeg skal trene - derfor legger jeg til rette for det. Men på disse dagene er det motsatt: Jeg legger til rette for det - derfor skal jeg trene. 

Men noen ganger kommer ikke motivasjonen før jeg har startet. Jeg må tvinge bena igang og de første repetisjonene er så halvhjertet at de nesten ikke kan telles med. Men uansett hvor halvhjertet starten er, så ender jeg opp på gulvet dryppende svett, heseblesende og fornøyd med meg selv. Jeg kan ikke fortelle deg NÅR motivasjonen og arbeidslysten slo inn - men likevel ender jeg opp med å gi alt jeg har. Kanskje det er pipingen fra intervallklokka - det å vite at jeg har bare et begrenset tidsrom å jobbe på? Konkurranseinstinktet slår inn og jeg biter tennene sammen for å klare neste runde med en mer repetisjon enn forrige runde. Kanskje det var da jeg ble varm og svett - eller da det begynte å svi i lårene - eller da vekten begynte å føles så tung at jeg ikke visste om jeg kunne få den over hodet en gang til uten å miste den i hodet på meg selv? Jeg vet ikke når det skjer - jeg vet bare at jeg alltid ender med å gi alt. Og at det er de dårligste dagene jeg ender med å være mest fornøyd med meg selv. Det er de dagene jeg skviser ut den ekstra repetisjonen.

Og etterpå er alt bare lykke.

Og jeg angrer ALDRI. 

Alanna


Så. Få på deg skoene. Kom deg inn i treningstøyet. Finn fram en stor flaske med vann og en sekk med bøker. Rydd plass til deg selv.

Og trekk pusten - for når klokka starter - da er du igang.
________________________________
World Of Workouts

Denne treningsøkten er lagt opp som en spill. Den har 5 nivåer hvor intensiteten og kompleksiteten i økten øker hvor hvert nivå. Du skal komme deg igjennom alle øvelsene på hver level på kortes mulig tid - så husk stoppeklokke!

På Level 1 har du de fire grunnøvelsene.  Disse grunnøvelsene skal utvikles med små endringer for hver level for å øke intensiteten, vanskelighetsgraden og utfordringen. Det er en øvelse for ben/rumpe, en øvelse for bryst, en øvelse for rygg og en burpee-øvelse i hver level. På videoen går jeg igjennom de øvelsene etter denne oppdelingen og forklarer nivå for nivå på den måten. I tillegg kommer jeg med forslag til modifikasjoner på vanskelige øvelser på de øvre nivåene.

Hvis du er helt ny og synes mange av øvelsene er vanskelige - så vanskelige at du ikke egentlig får noe ut av treningen - så hold deg til det du gjorde i den forrige levelen. Men det er likevel viktig å utfordre seg selv. Det er mulig det ikke ser så sprekt ut første gang du prøver ut en ny moove, men hvis du ikke prøver den og prøver den på nytt og enda en gang - så kommer den heller aldri til å se bra ut når du gjør den.

Alle starter et sted.

Programmet er lagt opp på denne måten:

Level 1: BackLunge -- Push Up -- Row -- HalfBurpees
Level 2: BackLunge & Twist -- Walkover Push Up -- Reverse Push Up/or row -- Burpees
Level 3: JumpLunge -- Commando Push Up -- Row & Clean -- Star Burpees
Level 4: JumpLunge & Swing -- Dive Bomber Push Up -- Dynamic Bridge -- SideBurpees,
Level 5 One Leg Squat -- Break Dance Pike Push Up --  Advanced Bridge -- One Leg Burpees




Husk å sende meg resultatet ditt! Det gir meg fantastisk motivasjon! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar