tirsdag 24. januar 2012

Hjemmetrening Hardcore! Ny økt!

Hva slags assosiasjoner får du når du tenker på hjemmetrening?


Jeg får et mentalt bilde av min mor som ligger på gulvet og stønner og vrir seg til monotone instrukser fra kasettspilleren (!), kleine instruksjonvideoer for husmødre og selvmekkede treningsøkter på nyinnkjøpt utstyr - satt sammen etter beste evne utifra plakaten med øvelser som fulgte med i pakken.

Jeg får assosiasjoner til lange økter uten engasjement, halvgode resultater og dyrt, halvpraktisk utstyr man raskt går lei av å bruke. Tvungne joggeturer og insisterende treningsfanatikere fra media som smilende viser hvordan man kan trene ved hjelp av det man finner der man er. Oftest midt i skauen.

Jeg kan ikke fordra jogging. Og jeg går aldri tur i skauen alene.

Men jeg kan forsikre deg om at å trene hjemme kan være morsomt, variert og intenst. Du trenger ikke dyrt utstyr. Særlig ikke i starten. Du trenger ikke engang god plass. Og best av alt: du trenger ikke mye tid. Og likevel kan du kan få resultater de fleste ikke engang oppnår ved å subbe rundt på det lokale senteret.

Jeg vet ikke med deg, men jeg føler aldri at jeg egentlig har så mye tid til overs - og særlig ikke når jeg er hjemme. Derfor virker 1 times trening som et veldig uoverkommelig tidsrom, særlig om man har barn. Men selv for deg uten barn må en treningsøkt liksom legges imellom alt det andre som skal gjøres og...det krever liksom litt ekstra disiplin bare å få satt igang. Gjør det ikke? Selv 30 minutter høres lenge ut.

Når jeg skal trene hjemme trenger jeg noe som tar veldig lite tid. 10-15 minutter. Sånn at jeg kan være ferdig før typen er ferdig på do.
Det må være effektivt. Fordi uten resultater virker det rimelig poengløst og jeg ser ikke vitsen med å fortsette etter en liten stund.
Det må være variert. Fordi jeg blir lei av de samme øvelsene om og om igjen. Det er derfor trenings DVD’er sees én gang hjemme hos meg.
Det må kreve lite plass og lite utstyr. Fordi jeg gidder ikke ha et helt treningsstudio i stua. Og mye utstyr er dyrt og har altfor få bruksområder.
Og det må for all del være engasjerende! Det må være noe som får meg gira! Noe jeg kan glede meg til. Noe som kan få meg til å konkurrere med meg selv og gi alt!

Nå må det sies at det kan være lurt å investere i noen hjelpemidler etterhvert. Kroppsvekt alene kan få deg langt, men spesielt når du trener bena blir kroppsvekt blir raskt litt for lett, og det kan være vanskelig å finne kroppsvektøvelser som får utfordret ryggen din skikkelig! Du trenger ikke noe avansert og skulle jeg anbefale et eneste produkt - så ville det være denne sandsekken. Men du kommer langt med litt kreativitet.

Det eneste utstyret du MÅ ha er en stoppeklokke eller intervall timer, en sekk/bag, møbler og 10-15 minutter.

Er du klar?
____________________________
Husmor goes Workout Hardcore 

Sett intervall timer’en på 16 runder med to intervaller: 10 sekunder og 50 sekunder. Bruk 10 sekunder på gjøre deg klar til første øvelse og gi alt du har de 50 sekundene før det piper til pause igjen. Bruk pausen til å skrive ned hvor mange repetisjoner du klarte å gjøre (loggføring) og til å gjøre deg klar til neste øvelse før du gir alt i 50 nye sekunder...osv.

Du skal bare gjennom 4 øvelser. 4 runder. 
Hele økta tar 16 minutter. (Har du lite tid kan du kjøre tre runder og korte den ned til 12)
Du trenger like stor plass som kroppslengden din 

Low Jack Burpee 
(target: hovedsaklig rumpe, ben, bryst og armer)
Front Lunge Press 
(target: hovesaklig rumpe, ben, skuldre og armer)
123 Push Up 
(target: hovedsaklig core og bryst)
3 Roing + 3 Deadlift 
(target: hovedsaklig rygg, armer, bakside lår og rumpe)

  

Lykke til!

Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar