lørdag 25. august 2012

Attitude - ask your body to change!

Hvordan snakker du til deg selv? Når du ser deg selv i speilet, hva ser du? Når du snakker om kroppen din, hva sier du?

Kroppen din hører alt hjernen din tenker, heter det.

Det siste halve året har jeg gått opp i vekt. Ingen drastiske vektøkninger - men en jevn trend som jeg til slutt visste jeg måtte ta tak i på egenhånd. Jeg har vært veldig slurvete med kostholdet de siste 6 månedene og hatt et enormt søtsug som nok delvis kommer av at jeg har satt inn en p-stav som klusser til hormonene mine. Det var bare det at jeg liksom absolutt ikke hadde ork til å ta tak i det. Istedet gikk jeg å offet meg over at magen ikke var like stram som på sitt flotteste.



Å gå å klage på tingenes tilstand er kanskje noe av det værste du kan gjøre for kroppen din og for deg selv. Når man går å banker opp seg selv fordi man har feilet og tillatt kroppen å komme ut av kontroll så vil du skape en følelse av nederlag og fortelle deg selv at du ikke greier å endre deg. I mange tilfeller vil du skape en følelse av at alt er håpløst og at kroppen din ikke er i stand til å endre seg.

Jeg tok meg selv i å kjefte på meg selv for å skeie totalt ut på matfronten. Jeg hørte meg selv tenke at "uff, dette er helt gal retning - dette fettet må bort". Jeg bestemte meg for å være "flink" opptil flere ganger - med samme sørgelige resultat. Jeg skjønte at jeg beveget meg inn i en vond sirkel.

Hvis du virkelig ønsker endring, så må du komminusere det til deg selv, til kroppen din og til omgivelsene. Legg til rette for det og vær takknemlig for alt du kan komme på å være takknemlig for. Vær takknemlig for at du har en kropp med to armer og to ben på rett plass. Vær takknemlig for at kroppen din har evne til å tilpasse seg, endre seg og formes. Vær takknemlig for at du har en viss formening om hvordan endringen skal skje - vær takknemlig for at du har den kunnskapen du har om emnet - selv om du enda ikke har driven eller motivasjonen til å gjennomføre det. Vær takknemlig for at du har evnen til å tilegne deg mer kunnskap - at du kan lese og skrive og at du har informasjon så lett tilgjengelig. Vær takknemlig for at du har proffesionell hjelp rett under fingertuppene dine om du ønsker det. Vær takknemlig. For alt.

Takknemlighet skaper en følelse av godhet, trygghet og tilfredshet. Det du ikke kan, kan du lære. Det du ikke har kan du skaffe deg. Det du ikke er kan du bli. Trygghet på at ingenting vil være det samme i framtiden. Alt endrer seg. Du har mulighet til å påvirke endringen.

Når jeg først innså hva jeg gjorde mot meg selv - jeg VET jo at det ikke hjelper å banke seg selv opp mentalt - når jeg oppdaget at det var nettopp det jeg gjorde, så begynte jeg bevisst å snu tankene mine. Hver gang det dukket opp en negativ tanke - "æsj, den magen din er ikke mye fin lenger" så snudde jeg den med vilje, tenkte den en gang til bare motsatt - "jøss, jeg har en flott mage!". Det føles fryktelig kunstig i starten. Det føles som om du lyver for deg selv. Men det virker. Etter en stund oppdaget jeg at jeg faktisk SYNES magen var flott. Vel, kanskje ikke hele tiden - men jeg kunne se det. Jeg kunne like den.



I tillegg begynte jeg å fokusere på hvordan jeg gjorde det da jeg faktisk var ganske fornøyd med magen. Jeg visste at jeg ikke kunne tvinge kostholdet mitt på rett spor, men om jeg fokuserte på de riktige valgene jeg gjorde i løpet av en dag, istedet for å banke meg selv opp over de gale - så visste jeg at kostholdet mitt naturlig ville dreie mer i rett retning. Så jeg prøvde konsekvent å overse alle de mindre heldige valgene jeg gjorde i matveien, mens jeg klappet meg selv for absolutt alle antydninger til gode valg. Og snart var det flere og flere gode valg å være stolt av. Nå er jeg inne i riktig rutine igjen, og jeg kjenner at det er godt å være tilbake i det mønsteret jeg trives med. Hvor jeg kan kose meg med det som er viktig for meg å kose meg med, men likevel spise sunt nok til at det støtter innunder treningen min - istedet for å motarbeide den...

Det krever en del trening å klare å snu humør og tankegang. Det krever at man klarer å slippe alle fordømmende tanker om seg selv. Det krever at man er konsekvent og stoler på at framtiden skapes i dag.

Attitude is everything.

Hvis du vil endre noe - så må du starte med ditt eget hode. Hvordan snakker du til deg selv? Når du ser deg selv i speilet, hva ser du? Når du snakker om kroppen din, hva sier du?

Alanna
________________
Give Me More
Advanced Workout

Set your timer for 24 rounds og 10 and 30 seconds intervals. 10 seconds rest and 30 seconds of work. Push everything you've got. The whole thing is only 16 minutes long!


Here are the exercises and my scores:
Half Burpee - 12, 10, 9, 8
Plank Twist Kick - 8, 10, 9, 10
Kick Ups - 70, 73, 68, 70
Pistol&Pike Press - 4, 4, 4, 4
Pistol&Pike Press - 4, 4, 4, 4
Pendulum - 63, 63, 50, 53

Go sweat out, make your self proud and then post your score on Facebook or G+!

If you didn't post, it didn't happen. ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar