lørdag 4. august 2012

BodyChallenge #5: Proteins

Alle vet at proteiner er viktig for å bygge muskler. Vi lærer det allerede på barneskolen at proteiner musklenes byggestener. Dermed skjønner de fleste at det er viktig med litt ekstra protein om man skal bygge litt ekstra muskler.

Det høres fryktelig skummelt ut med "bygging av muskler" for oss jenter. Vi liker ikke å si det. Vi vil jo ikke ha mer muskler. Vi vil ha smale lår med litt muskeldefinisjon - det ser så sunt og stilig ut med litt definisjon, men vi vil jo ikke se ut som en kvinnelig Arnold Swartzenegger heller.

*Grøss*

Nå er ikke jeg så opptatt av størrelsen på lårene mine. Jeg vil at lårene mine skal være sterke, akkurat som resten av kroppen - og med sterke lår kommer også en naturlig fasthet i lårene. Så dermed liker jeg dem akkurat som de er.

Saken er at vi jenter ikke får noe særlig størrelse på musklene våre. Det skal veldig mye innsats til for å se ut som en skummel bodybuilder fra 80-tallet med hår på brystene. Veldig mye mat, veldig mye trening og en del tilførsel av exotiske og ikke helt lovlige midler. Og veldig lav fettprosent.

Faktisk kan du se F A N T A S T I S K ut med store muskler og normal fettprosent. Men jeg skal garantere at det tar årevis med mye trening og mye mat for å virkelig få noen skikkelig muskelvekst. Og du skal være utstyrt med noen eksepsjonelle gener også. Har noen av dere sett tennis nå i OL-tider:

Det er ikke mange som som ser så vanvittig lekker ut som Serena Williams
Masse muskler - sunn fettprosent

Sunn. Veltrent. Sexy.

Treningslykke-øktene er laget med flere mål for øyet, blandt annet ønsker vi oss styrke. En god generell styrke er sunt for å gjøre kroppen vår rede til å ta på seg alle utfordringer i hverdagen. Ingen bevegelser vil komme overraskende på. Ingen svake punkter vil være klare for å knekke sammen under press. Og som et verktøy trenger vi trening - og proteiner.

Likevel er det viktig at vi får i oss nok og gjerne mye proteiner av flere grunner. Ja, det hjelper oss å bygge muskler og dermed også styrke - men det har også en fantastisk evne til å holde deg mett. Lenge. Dermed har proteinene en ny funksjon i forhold til et annet mål vi har: kroppssammensetning. Målet er en kropp med sterke, tunge muskler og en sunn fettprosent. Mye proteiner i kosten gjør at du blir raskere mett og holder deg mett lenger. Dermed er det stor sansynlighet for at du vil spise mindre totalt.

Slik som dette er det foressten gode sjanser for at du kan bli seende ut som - 
om du spiser godt med proteiner (sammen med karbohydrater og fett) 
og om du fortsetter å trene styrke. 

For min del fungerer det utrolig bra å spise mye proteiner tidlig på dagen og heller fylle på med karbohydrater senere på dagen. Dette gjør også at jeg ofte har plass til en liten snack på kvelden som jeg kan glede meg til. <3 Iskrem <3 Hehe. Det er totalen av det du spiser i løpet av en dag - eller faktisk, i løpet av en uke som avgjør om du får resultater eller ikke - ikke hvordan du fordeler det utover dagen.

Derfor er min BodyChallenge til dere i dag at dere gjør dere kjent med forskjellige matvarer og blir trygg på hva som inneholder mye proteiner og hva som inneholder mindre proteiner. Deretter utfordrer jeg dere til å passe på å få i dere proteiner til hvert eneste måltid. Og i løpet av dagen kan gjerne inntaket av proteiner være på rundt 30% av det du totalt har fått i deg.

Og folkens - jeg snakker ikke om proteinpulver nå. Jeg snakker om skikkelig mat. Det er bare mat som teller på mine utfordringer. Selv eier jeg ikke en eneste liten pose med proteinpulver. Og jeg får i meg mer enn nok proteiner likevel. Det er absolutt ikke vanskelig å få i seg nok!

Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar