onsdag 1. august 2012

Den klønete andungen + Basic Fitness Workout!

Jeg opplever ofte at de som ender opp i fitness-bransjen er folk som har drevet med idrett eller en eller annen form for trening hele livet. De var aktive som barn og tidlig sterke fysisk.

Sånn var det ikke med meg. Jeg var den sære jenta som alltid satt inne og leste. Jeg kunne ikke fordra fysisk aktivitet, jeg hatet å være ute og gym skremte vettet av meg. Jeg skulket aldri - jeg var for pliktoppfyllende til det, men det hente jeg gråt før jeg gikk inn i gymsalen. Lagspill var aller værst, fordi det stort sett involverte en form for ball og regler jeg aldri riktig forstod. Jeg gikk alltid barbeint, for gymsko var luksusvare hjemme hos oss og dermed gikk jeg i fare for å bli trampet på tærne. Det var grunn nok til å posisjonere meg lengst borte i en hjørne og håpe at læreren glemte at jeg var der. Hver eneste gymtime var et mareritt og jeg mestret stort sett ingenting. Jeg gikk hele året og grudde meg til aktivtetsdagen. Jeg husker jeg stod med en stor kø barn bak meg med en tennisball i hånden og beskjed om å kaste så langt jeg kunne. Jeg tok sats og kastet det jeg maktet. Ballen fløy ut av hånden min og landet hardt i bakken 5 meter foran meg. Noe sånt som 10 meter under hva som var "kravet". Hoppe lengde...jeg tok løpefart - og stoppet rett foran streken før jeg hoppet i frykt for å bli disket for overtramp. Resultatet var at jeg hoppet 30 cm der de andre hoppet en og to meter. Høyde! Spenst hadde jeg. Det hjalp lite når jeg ikke engang forstod hvilket ben jeg skulle satse på, eller hvordan jeg skulle lande. 

Jeg hadde alltid med meg en bok - jeg trålet igjennom en to-tre bøker om dagen. Lesehest - ikke arbeidshest!

Jeg hadde et mildt sagt anstrengt forhold til mat allerede da jeg var tenåring, og slet lenge med overvekt etter to tette graviditeter. Jeg prøvde å få nok aktivitet i forhold til inntaket av iskrem - men selv om jeg ikke hadde bil og gikk ekstra turer og veivet rundt på gulvet til musikk hjemme - så holdt det ikke.

Det var da jeg oppdaget trening. Gruppetrening for alle penga. Vekta begynte å bevege seg nedover og jeg oppdaget at jeg hadde anlegg for styrketrening. Det var bare det at skikkelig styrketrening var så kjeeedelig og tok så uendelig lang tid... Så jeg fortsatte med gruppetrening og gav alt jeg hadde.

Jeg begynte å elske trening. Jeg lærte meg at intens trening hadde best virkning. Jeg lærte at styrketrening kunne trenes effektivt uten vekter. Jeg oppsøkte de tøffeste gruppetimene og hardeste treningsøktene. Jeg oppdaget at jeg turde sette meg selv utenfor komfortsonen og oppsøke trening jeg i utgangspunktet ikke kunne forstå at andre mennesker likte. Som spinning.

Jeg trente mye. Og jeg trente mye feil. Men jeg elsket det jeg gjorde.

Jeg tror ikke noen av de som kjente meg på skolen ville mistenkt at jeg skulle bli lidenskapelig opptatt av trening. Gymkarakterene mine var elendige helt fram til siste året på VGS. Engasjementet mitt var dødt. Alle gymtimer og aktivitetsdager var så skremmende at jeg lå våken om nettene og grudde meg. Jeg mestret ingenting. Jeg rotet meg bort i skogen når vi hadde orientering. Jeg snublet i mine egne ben. Jeg hadde så treg reaksjonsevne at jeg hoppet etter at ballen traff meg i kanonball. Jeg var alltid valgt sist og ble regnet for en byrde for det stakkars laget som fikk meg å drasse på. Jeg følte meg stort sett som en idiot i absolutt alle idrettsmessige situasjoner og leker som krevde en viss fysisk basis - sisten, boksen går, politi og tyv...

I dag tror folk jeg er utstyrt med gode gener. Jeg kan forsikre dere om at det er jeg ikke. Jeg går fremdeles noe opp og ned i vekt. Jeg er fremdeles litt for glad i søtsaker. Men jeg elsker kroppen min. Jeg elsker fitness. Og jeg elsker å være kreativ med trening. Jeg elsker følelsen av mestring. Ikke bare i treningen, men i hverdagen. Jeg elsker å være istand til å løpe fire etasjer med trapper, to trinn i slengen.

Tro ikke et øyeblikk at jeg ble født som en atlet. Tro ikke et øyeblikk at jeg hoppet ut i avanserte øvelser uten å modifisere først. Jeg var nybegynner en gang. Jeg husker at jeg ikke kunne ta en eneste push up. Jeg sloss meg igjennom push ups på knærne lenge. Jeg hatet push up. I dag elsker jeg dem. Det er bare et år siden jeg oppdaget ettbensknebøy. Jeg startet med å karre meg halvveis ned mens jeg klamret meg fast i et rekkverk.

Jeg har stor forståelse for at du som nybegynner synes mine treningsøkter er for avanserte, for kompliserte og for utfordrende. Jeg har stor forståelse for at det kan føles som et nederlag å være nødt til å modifisere "alt". Jeg skjønner at det kan være frusterende å ikke ha kontroll på hvor armer og ben skal koordineres mot hverandre og istedet for å få en god økt får en mental utfordring.

Jeg husker hvordan det var å være ny. 

Derfor har jeg laget to planer for August. "Back To Basic" og "Advanced Atlete".

En plan for deg som er ny, eller som liker de enkleste øktene med de enkleste og likevel tøffeste øvelsene. En plan med kun Back To Basic - økter. Det kommer en ny BTB-økt én gang i uken - derfor blir det mer sjanse til å bruke de samme øktene om igjen og allikevel få mulighet til å variere treningen.



Back To Basic vil ikke ha noen kombinasjonsøvelser, og de samme øvelsene vil brukes i nye økter. Øvelsesutvalget vil være begrenset og det vil ikke presenteres mer enn to-tre helt ukjente øvelser pr måned. Derfor vil det bli lettere å bli kjent med øvelsene over tid - bli trygg på teknikken og kjenne at du har framgang. Likevel vil øktene være varierte og spennende. De fleste vil være intervall-økter, slik at lengden på økten er gitt på forhånd. Men noen vil være lengere utfordringer i form av Time Challenges.

Du kan derfor velge selv om du vil følge kun de enkleste øktene. Eller om du vil utfordres med mer avanserte økter i tillegg. Advanced Atlete har alle Back To Basic øktene, i tillegg til de herlige avanserte øktene som utfordrer på flere måter. 



Skriv gjerne ut begge planene - og ha to økter å velge mellom hver gang.

Jeg lover deg lidenskap i trening. Jeg lover deg lek og treningslykke. Jeg lover deg mestring. Jeg lover deg fitness. 

Alanna
_________________
Basic Fitness
Back To Basic Workout


This is the first Back To Basic Workout, so tell all your friends about it - there is a new style in town, and I don't care who you are or what you have done or what your experience is with training and exercise. I don't care how many times you failed in the past. I don't care your weight or size. I definetly do not care your age. You can do this one. Three simple, but absolutely challenging exercises. You may be a beginner, still needing to modify some - but you an do this. It is easy to learn - and only 12 minutes long. 


12 minutes gives you no excuse. You have time for this one. You have the energy for this one. 


Conquer it. 

Beginner or Advanced - this is your workout. Push hard. Sweat hard. And be proud.

Set your interval timer for 12 rounds of 10 and 50 seconds intervals. 10 seconds to rest and 50 seconds to really push for change. 

There are only three exercises:
Diamond Push Up - 13, 6, 3(+5 mod), 10 mod
Sumo Squat Twist - 30, 27, 26, 27
Dynamic Bridge - 11, 13, 13, 13



Follow on Facebook or on G+
Let me know how you did and I will give personal feedback. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar