søndag 20. mai 2012

Because We Can! 440 rep Challenge.

Følg oss på facebook

Hvorfor klatrer barna opp i trærne? Hvorfor gir de seg til å hoppe fra sten til sten når de har mulighet? Hvorfor kravler de oppover bratte skråninger? Hvorfor løper de om kapp halve veien til skolen mens de ler?

Fordi de kan!

De er ikke begrenset av kroppen sin. Den er lett og frisk. Sterk. Eksplosiv. Smidig. De løper ikke fordi de har dårlig tid. De løper fordi det går fortere enn å gå. Det er morsommere også. Vinden i håret. Sus i ørene. Smil i blodet. De løper til de ikke kan mer, stopper og kjenner på den glade følelsen det gav dem før de setter avgårde på nytt. Det går jo så fort! Bena flyr av seg selv. Husker du hvordan det føltes å finne den rytmen, finne flyten og fly avgårde.



De klatrer i trærne fordi det gir mestringsfølelse. Se, mamma! Se hvor høyt opp jeg er! Se hva jeg har fått til! Se hvor kroppen min tok meg! Prøv, mamma!

De hopper fra sten til sten fordi det er gøy å utfordre seg selv. Klarer jeg å hoppe langt nok? Klarer jeg finne balansen på den runde, glatte stenen? Takler jeg det om den vipper litt?

De kravler opp skråningene fordi det føles som å vinne når man når toppen.

Hvorfor trener vi? Jeg vet ikke hva dine mål er, men jeg gjetter på at "å se bra ut naken" ligger i det minste som en krevende undertone. Kropp. Utseende. Muskeldefinisjon. Å være sexy. Gjøre inntrykk.

Det er en ærlig sak. Vi voksne er primitive sånn sett. Vi vil sees og vi vil at synet skal gjøre et visst inntrykk. Vi behandler kroppen vår som en eiendel. Enten vi pleier den eller lar den forfalle. Vi misliker kroppen vår om vi ikke får den til å se ut som vi vil. Vi belønner oss selv så fort vi har hatt et par kilo av/på, ettersom hva som var målet og vi ser i speilet etter endringer. Kritisk. Er magen større eller mindre siden sist jeg tok en kikk? Er det ikke litt mer muskeldefinisjon i armene nå? Men hva skjer med de KNÆRNE? Skal vedde på at jeg er den eneste med sånne snåle knær.



Barn tenker ikke sånn. De lever i kroppen sin. De opplever ikke kroppen sin som separert fra dem selv. Kroppen dems ER dem. De bedømmer kroppen sin utifra hva den kan gjøre. Jeg kan klatre opp i det høyeste treet. Jeg kan løpe fortere enn kameraten min. Jeg kan hoppe ned fra det nest høyeste trinnet i trappen. Jeg kan hoppe opp trappen med samlede ben.

Så la oss glemme speilbildet vårt for en stakket stund. La oss bare utfordre kroppen vår, styrke den - gi den kraft til å gi deg energi. Øve på å hoppe opp trapper med samlede ben og klatre i trær. La oss starte med dagens TimeChallenge. Kjøre hardt på, ta en pause når det trengs - kjenner litt på følelsen av hva kroppen kan og hva den ikke kan - og kjøre på litt til. Kjenne at kroppen jobber seg igjennom en tung oppgave uten å svikte. Tungt, anpusten, svett - men kjenne at du fortsetter. At du har litt mer å gå på. At du gjør dette fordi du kan! Fordi du elsker deg selv og elsker å kjenne på følelsen av å ha vunnet kampen mot treningsøkten. Du klatret til toppen av skråningen og vant. Fordi du vet du vil bli sterkere og tøffere, smidigere, raskere, jevnere - og du vet du kommer til å lære deg å like dette. Fordi du husker hvordan det var å være barn - sprudlende med en eksplosjon av energi som bare MÅTTE ut. Fordi du husker gleden av å kravle ut av bilen og løpe mot trappen, hoppe opp alle trinnene og hoppe ned igjen og telle hvor mange ganger du greide gjenta dette før mamma rakk å komme med alle varene og nøkkelen til inngangsdøra.

Husk den følelsen. For en dag vil du oppleve det igjen. Å være leken er ikke bare forbeholdt unger.

Alanna
_____________

Because We Can! 440 rep Challenge

Have your stopwatches ready and time yourself through the workout. Do the workout as fast as possible, but watch your form - never sacrifice form for speed! We do this to get max results, and as so our form is important. It is also important to avoid injury! :-)

Here are the exercises:
10 x One Leg Squats (5 each leg)
10 x 123-Push Up
10 x Reverse Flyes
20 x Reptile & Leg (alternate)
10 x Turkish Jump Up
20 x Mountain Climbers
20 x Kick Ups
10 x Side Burpees

4 Rounds.

My time: 22:37

Ready? GO!


Følg oss på facebook
Det er der vi poster all snacksen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar