lørdag 12. mai 2012

Make Me Hot - New Workout

Jeg har trent i årevis. Jeg har helt klart trent mest kondisjonsbaserte aktiviteter. Og jeg elsket følelsen av å bli skikkelig sliten. Anpusten. Elsket blodsmaken i munnen. Elsket å pushe hardt på tross av tunge armer og ben. Elsket at man kan pushe ut en repetisjon til, en bevegelse til - selv om hele kroppen hyler og klager.  Og mest av alt elsket jeg følelsen jeg fikk etter treningsøkten var over: At det tar tid å få igjen pusten. At kroppen føles tom. At man blir deilig avslappet etterpå. Følelsen av å sette seg i sofaen med god samvittighet.

Følelsen av å være ferdigtrent.

Å ha trent styrke føles helt annerledes.

Å trene styrke kan få deg til å kjenne deg som superman. Særlig når vektene virkelig begynner å bli store, eller du kan utfordre med fancy øvelser for viderekommende. Å gjøre sin første perfekte ettbensknebøy er fantastisk. Å kunne gjøre sin første skikkelige push up føles magisk. Man har følelsen av at man vinner over seg selv. Det er stadig progressjon. Stadig nye ting man mestrer, får til, kan bedre, flere, raskere, mer stabilt. Hver nye progressjon er som en premie for hardt arbeid.

Men når du trener styrke er det ikke mulig å presse ut en ekstra repetisjon. Når det er stopp så er det stopp, musklene går i shut down, man klarer ikke løfte det man prøver å løfte. Du har sikkert opplevd å gjøre push up, kjempe deg nedover for så å bare klappe sammen på gulvet. Kanskje har du prøvd å løfte deg opp i en commando push up med strak kropp - uten å rikke deg en milimeter? Det stopper. Rett og slett. Kanskje klarer du to, for så å klappe helt sammen halvveis i den tredje? Og likevel, når du har reist deg opp og musklene igjen slapper av, så kjennes det ikke som om du nettopp har utført max arbeid for musklene. Du kjenner deg egentlig klar til å gjøre samme en gang til. Du vet du ikke greide å løfte deg opp på siste - men du prøver igjen, fordi det ikke kjennes tomt i musklene. Du er jo klar! Du har masse å gå på! Så er det først når man prøver at det stopper seg selv og du merker at du bruker alle kreftene du har på å mislykkes, eller på å klare den ene repetisjonen, muligens to - før du må gi deg igjen.



Ved styrketrening, og spesielt TUNG styrketrening, kommer man seg raskt igjen. Man kan bli anpusten - men det gir seg raskt når man tar en pause. Det kan være vanskelig å kjenne på kroppen sin når man er klar til å ta et helt nytt sett, og derfor står mange med stoppeklokke i styrkesalen på senteret og følger med på hvor mange sekunder eller minutter de skal stå og vente før de kan ta neste sett. uten stoppeklokke er det lett å bli for ivrig og prøve igjen for tidlig - for så å bare klare halvpraten av repetisjonene man skal igjennom.

Når vi gjør våre økter som en sirkeltrening, trenger vi ikke tenke på pausene. Vi kan gå fra den ene øvelsen til den andre og dermed holde høy puls hele veien. Slik får vi i tillegg til styrketreningen, også grei kardio. Men så kan du være som meg, som trenger å utfordre meg selv litt ekstra iblandt og legger på (litt for) mye vekt i de øvelsene jeg kan. Da greier jeg kanskje noen få repetisjoner før det stopper seg av seg selv og jeg trenger en pause til å riste litt løs, stirre litt på vektene også klare én eller to repetisjoner til. Da blir jeg ikke like anpusten og ikke alltid like svett heller, men jeg har stort sett lyst til å gi opp minst to ganger i løpet av økten. Det krever enorm viljestyrke å bare pushe seg selv gjennom økten. Tiden trekker ut og jeg kjemper meg igjennom skrikende.

Men etterpå føler jeg meg som hulken og superman på én gang. Det tar ikke lang tid før jeg får igjen pusten, kroppen henter seg inn og jeg føler meg i bedre form når jeg går ut av økten enn da jeg startet den. (vel, ok....vent 5 min, da)

Bare minutter etterpå føler jeg meg oppkvikket og glad. Fornøyd med egen innsats...bare fordi jeg fullførte økten. Om øvelsene ble utført perfekt eller ikke er uviktig. Jeg vet styrken kommer med innsatsen. Jeg vet at om jeg ikke klarte det perfekt i dag, så klarer jeg det perfekt senere. Fordi jeg øver. Trener. Utfordrer. Tester hva jeg kan og hva kroppen min er istand til. Fordi jeg fortsetter - selv om jeg har lyst til å avbryte.

Styrketrening gir meg en enorm selvtillit. Ikke bare fordi kroppen min ser så sykt mye bedre ut etter at jeg begynte med den type trening enn den gjorde før gjennom årevis og tiiiiimesvis med kardiotrening. -Men mest fordi jeg er så bevisst hva jeg KAN. Hva kroppen min kan brukes til. Hva jeg tåler. Og hva jeg klarer å kjempe meg igjennom. Hvor hardt jeg kan pushe.

DET er en fantastisk følelse.

Alanna
______________

Make Me Hot - New Workout

This Workout is a TimeChallenge again. And this means you need to have your stopwatches ready.

The challenge is to stick it out the whole workout, and not quit intill it's done. This month we are working with strenght training building our bodies, shaping our curves. Strenght trainig gives a tight body and builds muscle so that our basal metabolisms rises. This gives a demand for more energy every day, all day - not just during a workout! And this again - helps burn off fat.

If you push hard during the workout you will burn off a lot of energy when you are working out, giving your metabolism a real boost. Plus, as a bonus, the encreased metabolism stays higher for hours after the workout, because the body needs energy to recover from a good workout.

And rememeber this, the stronger you get - the more effect you will have of each workout and each exercise, as you are able to push your body harder. So it may feel like it's slow at first, with little change - but have patience - change will come, slowly but steady. 

So stick it out. Push hard. And get results.

Here are the exercises:
100 Swings,
20 One Leg Squat,
10 Manmakers,
20 One Leg Deadlift,
10 Half Reptile Burpees,
20 Bulgarian Lunge

Remember, there are 3 rounds! :-)


My time: 42:05 (I had to take a LOT of breaks...used 11 kilo dumbells)

I did the same workout two days later (yes, it was THAT amazing) with only 7 kilo dumbells (take what you have...you know...) and my time was then 29:05 - heavily breathing and sweating like a PIG - felt like another workout!)


Good Luck!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar