fredag 18. mai 2012

Get High! New Workout

Push the happy-button!



Det er fantastisk hvordan det hjelper å trene når man har en dårlig dag! Frustrasjon, sinne, sorg, bekymringer - alt bare renner av og man får liksom en så deilig pause fra alle tanker. Jeg vet ikke hvor mye frustrasjon jeg har pushet fra meg på trening! Jeg har hatt et par campsport-inspirerte timer oppigjennom hvor jeg har skyggebokset både det ene og det andre inne i hodet mitt, mens svetten rant og pusten gikk tungt. I en periode hvor jeg hadde mistet veldig mye og hele hverdagen var preget av sorg, da var det befriende å dra på trening. Musikk og steg tok oppmerksomheten fra bittersøte minner og gråtetokter. Jo hardere time, jo bedre. Men selv det å gå en tur - lett bevegelse - hjalp.

Ofte når jeg har mye å tenke på, og jeg føler at tankene går i sirkler inne i hodet. Du vet, når du tenker og tenker, men det virker liksom ikke som om man kommer noe videre - det kommer ingen konklusjon, ingen løsning. Da hjelper det å bevege seg. Jeg opplever at tankene liksom tenkes mer i linjeformat enn i sirkel. At det er en start og en slutt på tankerekkene mine. At det blir konstruktivt.

En tøff time gjør at jeg glemmer unna tankene et lite øyeblikk. Jeg har nok med det som skjer her og nå. Jeg har nok med å holde styr på armer og ben, koordinere kroppen riktig, tenke på at jeg skal ha riktig teknikk, fokus på å pushe hardest mulig, oppmerksomheten på den fysiske smerten eller ubehaget jeg kjenner når jeg pusher tungt. Det er bare her og nå. "Etterpå" finnes ikke. Ikke når jeg trener hardt.

Er jeg sint kan jeg få ekstra med energi og eksplodere i kraftanstrengelser. Da stopper jeg ikke før det river i brystet og kroppen faller sammen på gulvet.

Etterpå er jeg utkjørt og lykkelig. Det føles fantastisk å ha vært igjennom en hard økt. Bare følelsen av å ha fullført gir meg trygghet på at jeg kan takle hva som enn blir slengt imot meg. Den gangen jeg var i sorg føltes ikke sorgen noe svakere, men det føltes som at jeg hadde noe mer kontroll over sorgen og over mine egne reaksjoner på sorgen. Det var sjelden jeg gråt rett etter trening, selv om nedtrappingslåta satte meg direkte tilbake i et sorg-minne. De gangene jeg har vært sint har følelsen blitt dempet betraktelig når økta er ferdig. Jeg har fått brukt meg opp, jeg har ikke lenger energi til å være sint. Kanskje synes jeg fremdeles at jeg har grunn til å være sint - men det er ikke lenger ukontrollert raseri.

Er det en god økt blir jeg i fantastisk humør etter økten. Faktisk allerede midt UNDER økten - hvis jeg bare har pauser lange nok til å kjenne på følelsen lykkehormoner og adrenalin spruter rundt i kroppen min. Økter til musikk kan være enda bedre for humøret - med musikk som gir energi eller glede.

Trening gir glede. Trygghet på deg selv. Ja, faktisk en slags rus. En herlig naturlig rus som kroppen produserer selv. Å trene er å trykke på lykkeknappen. Og du kan trykke på den akkurat når du vil og ha en bedre dag etterpå.

Alanna
____________________
Get high! Workout

This weekend we're having still another challenge. I know there has been a lot of heavy workout routines this month - but we are woring our way toward summer and bikiniseason. This is our sprint. 

As we are waiting for a challenging weekend, we will do a short 10-minute workout today, that will absolutely kick our ass.

10 minutes people! What can you do in 10 minutes? Well, you can have one hell of a workout, that's for sure!

Set your timer for 10 minutes COUNTDOWN! You have only 10 minutes to work - there are no breaks - just 10 small minutes of hard exercise. You will do a series of exercises, and you will do the series as many times as you can within the 10 minutes.

I did 23 rounds - how many can you do?

This is the exercise-routine that you will do:
3 side-to-side squats
2 SuperGirl Push Up
20 Moutain Climbers

Here's how: Start with three side to side squats (go deep, ass to the floor!), then jump out in push up-position and do a Supergirl push up on each side (you can do the push up from the knees if you need to). Now do 20 moutain climbers and rise up to start again.

10 minutes.

You can do this.

Good luck!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar