onsdag 19. september 2012

FoodChoice Of The Week: Daily Goals

Steg nummer tre.

Nå har jeg først brukt en uke på å skrive ned alt jeg spiser for å få en oversikt over hva jeg faktisk inntar, og deretter jeg har brukt en uke på å bli bevisst meg selv i situasjoner hvor jeg spiser.

Den siste uken har jeg spurt meg selv det samme spørsmålet hver gang jeg har puttet noe i munnen: "Hvorfor spiser jeg dette nå?"



Jeg hadde ikke gitt meg selv noen restriksjoner for hva jeg skulle eller ikke skulle spise. Planen var å spise som vanlig, og bare være litt mer bevisst hva som fikk meg til å spise i forskjellige situasjoner. Jeg tenkte å kartlegge de situasjonene jeg spiste fordi jeg faktisk var sulten, eller virkelig hadde lyst på det jeg spiste. Og på den andre siden, kartlegge de situasjonene jeg endte opp med å spise noe uten å egentlig ha noen virkelig grunn til det. - Du vet, de situasjonene man spiser fordi man kjeder seg - eller fordi man stresser - eller fordi det bare er mat/godis tilgjengelig.

Den siste uken har jeg spist veldig bra! Ikke bare har uken vært bra - jeg har spist ganske ok i helgen også. Klart jeg skeier ut i helgen, men absolutt ikke i de mengdene det var bl.a sist helg. Det å være bevisst var mer enn nok til å luke ut de unødvendige inntakene. Jeg behøvde ikke engang kjempe for det. Det gikk av seg selv!

Jeg tillot meg å spise akkurat det jeg hadde lyst på, så lenge jeg faktisk virkelig hadde lyst på det og hadde mulighet til å virkelig kose meg med maten - særlig når det gjaldt snacks. Vet du at sjokolade smaker så mye bedre når man kan sitte i fred og ro og virkelig nyte den?

Jeg er nysgjerrig på å høre hvordan det har gått med deg, om du kastet deg med på utfordringene du også? Om du ikke gjorde det, så hiv deg rundt! Det er utrolig hvor mye som kan gjøres bare du selv greier bevisstgjøre deg på hva som ødelegger for kostholdet ditt! Det gir også noen aha-opplevelser på hva du faktisk gjør bra i kosten din. Det gjelder å bli kjent med seg selv - med hva som fungerer for deg og hva som ikke fungerer.

Min oppgave og din utfordring den neste uken er å sette daglige mål for hvordan kostholdet kan bli enda mer optimalt. Ikke sett mer enn 3 mål pr dag. Ha gjerne de samme målene, om du føler du har utfordringer du er nødt til å jobbe ekstra med. Eller endre målene dine om du har spesielle utfordringer som du må være bevisst på (kakedag på jobb, jentekveld på onsdagskvelden, en kveld med mer fritid enn vanlig...).



Og folkens: vær fornøyd med 80% suksess! Det gir deg 20% slingringsmonn - og betyr at du ikke trenger banke opp deg selv når du "sprekker" eller gjør et unødvendig valg. Fokus på de rette valgene. Klapp deg selv på ryggen og hold fokuset framover. Hver time er en ny sjanse.

For meg betyr det at det må kunne bli bedre uten å føle at jeg ofrer alle godene og uten å måtte sloss mot kroppen min. Jeg har for det første oppdaget at jeg er litt dårlig på å fylle på etter trening - de gangene jeg fyller på med en liten dose proteiner og karbohydrater etter trening føler jeg meg så mye bedre etterpå og restitusjonen går mye raskere. Jeg trener såppas mye (1-2 ganger hver dag) at jeg har behov for å påskynde resitusjonen så mye som mulig for å ikke gå helt tom.

Derfor er første målet jeg setter meg å ha melk og sjokoladepulver i nærheten, slik at jeg kan lage meg en liten sjokoladedrink etter trening. Evnt. en herlig iskaffe (latte). Skyr eller vaniljekesam funker på samme måte, men jeg synes det er lettere å drikke maten rett etter trening. Dessuten har jeg som "prinsipp" at jeg ikke drikker kcaloriene mine til vanlig, derfor smaker det litt ekstra godt å faktisk drikke kcaloriene etter trening.

Mål nummer to er å rett og slett fortsette å være bevisst på at jeg virkelig er sulten eller virkelig har lyst på det jeg putter i meg.

Mål nummer tre er å få i meg NOK kcalorier. Jeg spiser så sjelden, og ofte har jeg lite tid ekstra - da hender det at jeg får i meg for lite mat. Å gå på underskudd er ikke skummelt - men jeg kjenner at jeg har mindre å gi på treningene - og mindre å gi betyr mindre resultater, og da kan man jo ikke si at ernæringen underbygger treningen, kan man vel?

Mål nummer fire (egentlig et mål for mye - men nummer to er tross alt bare en fortsettelse av forrige uke) er å få i meg nok vann. Jeg har blitt MYE flinkere på å drikke vann - men jeg må fremdeles passe litt på for å ikke falle tilbake i dehydrerte rutiner.

Det er ihvertfall utrolig godt å kjenne at jeg nå er tilbake i de gode rutinene når det gjelder maten - etter et helt halvår som har sklidd ut - mer og mer! Nå gjør jeg det som fungerer for kroppen min og jeg både ser og føler meg fantastisk mye bedre. Jeg ser at kroppen min er på vei tilbake til normaltilstand der fettprosenten er god, energien er høy og styrken øker.

Jeg er meg selv igjen. Og hun i speilet begynner virkelig å likne hun også.

Alanna
______________
Breathe Today
Advanced Workout
16 minutes

You will need: Interval Timer, Dumbells/Kettlebells, Jump Rope

This one will make you scream for it to end. High Knees bonanza (as one of you called it) is not what we look particularly forward to be doing - but it's extremely effective when it comes to cardio and fat burn - so go for it. Really give it you best. 

Set your timer for 16 rounds of 10 and 50 seconds intervals. 10 seconds to write your score (and remember to breathe) and 50 seconds to push your hardest. 

Here are the exercises:
High Knees 
Bentover Rows
High Knees 
Reptile Push Up
High Knees 
StarJumps
High Knees 
Breakdance BackKick

Do these exercises two times through!


Give it you best shot - that will give you the best results. 

Remember til post your scores on the Facebook Page or on G+. I love to hear from you!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar