tirsdag 11. september 2012

FoodChoice Of The Week: Know Your Weakness

Forrige uke utfordret jeg dere til å skrive ned alt dere spiste i en uke. Jeg hadde planer om å gjøre det selv - men jeg må innrømme at det falt ut helt allerede første dagen. Mulig det var et ubevisst forsøk på å beskytte meg selv - for selv om jeg ikke skrev ned alt jeg spiste, så var jeg mer bevisst enn vanlig. Og let me tell you - jeg har mye å jobbe med.

Jeg har ikke noe "perfekt kosthold" om det finnes noe slikt i det hele tatt... Men om jeg skal se på det jeg spiser utifra de verdiene som betyr noe for meg, så har jeg fremdeles en grei del å jobbe med.

Matvanene mine er omtrent slik som dette:

Jeg spiser mitt første måltid etter klokka 12 en gang. Jeg venter med å spise til jeg er ferdig trent - kanskje drikker jeg en iskaffe (latte) først, eller litt vann. Noen ganger spiser jeg ikke mitt første måltid før utpå ettermiddagen men vanligvis spiser jeg "frokost" mellom 14 og 16 et sted. Litt avhengig av når jeg står opp. (Stort sett står jeg opp i 07-tiden) Jeg spiser da et proteinrikt måltid med bare litt karbohydrater.



Et liknende måltid - men kanskje litt mer "middag" med varmmat og litt mer karbohydrater kommer kanksje litt senere på dagen - særlig om det første måltider var før 14.00.

Så kommer kvelden - da pleier jeg å spise et nytt, forholdsvis lite proteinmåltid på kvelden - før jeg tar fram iskrem for å kose meg. Kanskje med grove proteinvafler til. Jeg stopper å spise i 22-tiden, stort sett. Sånn sett så spiser jeg nok etter et "Periodisk Faste"-mønster og synes det fungerer fantastisk.

Jeg er blitt flink til å drikke god med vann også! *klappe meg selv på ryggen*

Så langt er det bra. Jeg liker å ha muligheten til å "skeie" ut litt med litt kveldskos og jeg trives med å starte å spise utpå dagen. Jeg spiser dermed når jeg er sulten. Ikke etter klokka. Det fungerer supert for min del. 



Men så kommer helgen. Og da tar det helt av. Denne helgen begynte jeg helgen allerede på fredag og den sluttet ikke før sent søndag kveld. Nå skal det sies at denne helgen var en helg jeg og Helten hadde barnefri og det var meningen at vi skulle kose oss mer enn vanlig. Startet greit med et "moderat sunt" måltid ute - før vi dro på kino og raidet godtehylla. Spiste meg god og fornøyd på kinoen og fortsatte litt mer da jeg kom hjem.

Lørdagen startet jeg mat-dagen med proteinfrokost altfor tidlig (klokka 12) med påfølgende sjokolade-dessert. Den smakte foressten himmelsk! Og siden gikk det slag i slag med hue omtrent inni godteposen resten av dagen. Spe på med litt alkohol, potetgull og iskrem med sjokoladetopping og du har oppsrkiften på kvalme. Det eneste som virkelig smakte godt den dagen var egentlig den første sjokoladen etter frokosten - men det gav jeg blaffen i og proppet i meg litt til. Blir helt frenetisk! "SKAL kose meg. For enhver pris". Da jeg la meg var jeg så stinn at jeg rullet.

Våknet på søndag med potetgullånde (ja, jeg hadde pusset tenner kvelden i forveien altså) og godismage. Bakte kake på lørdag formiddag - som vi ikke hadde spist enda - så den tok jeg med til søsteren for å gi bort - men ikke uten å spise to digre kakestykker selv. Og naturlig nok - restene av godisen fra kvelden før fikk ikke ligge i fred, det må jo spises opp før helgen er over!

Så i går hadde jeg en skikkelig "regret & repent" dag. Full av væske i kroppen og bare følte meg...ekkel. Egentlig. Men da var det ny uke - mye proteiner og bra mat. Skippet iskremen på kvelden i går - følte det veide opp litt, hehe - og våknet med en mye bedre følelse i dag morges.

Så ja - jeg har en god del svakheter. Ukedagene går igrunn greit - men det spiller jo liten rolle når jeg tar det så totalt ut av proposjoner i helgen. Det er totalen av det du får i deg som gir utfallet. Og da vil en helg som denne totalt utveie den fine uka mi ellers!

Denne uken vil at du skal bli bevisst svakhetene dine. Noen svakheter er lettere å ta tak i enn andre. Jeg har for eksempel behov for å "skeie ut" litt på kveldene, og lørdagsgodisen min er hellig. Men har jeg egentlig behov for å si ja til godis helt fra fredagskvelden og ut søndagen? Jeg synes det er godt med sjokolade - men den smaker absolutt best om jeg kan nyte den i fred og ro! Å stress-spise sjokolade jeg egentlig ikke har lyst på bare fordi det er tilgjengelig - det er helt unødvendig. Noen ganger spiser vi sjokoladen bare fordi den står framme eller fordi den finnes i skapet, eller fordi noen tilbyr oss den. Det er ikke engang sikkert du egentlig har så lyst på. Du bare spiser fordi det er tilgjengelig. Noen ganger spiser vi noe vi vet er godt, bare fordi vi vet det er godt - i en situasjon hvor man egentlig ikke har mulighet til å nyte det man spiser. Tenk om man kunne eliminere slike situasjoner og heller spise godsaker med god samvittighet når man faktisk har lyst på og har muligheten til å virkelig nyte det man spiser?



Jeg ser absolutt ingenting galt i å kose seg med det man har lyst på. Har du virkelig lyst på sjokolade (eller noe annet du vet er usunt) - kos deg med sjokoladen - nyt den så lenge den varer og spis den sakte.

Denne ukes utfordring er derfor å bli mer bevisst. Jeg vil du skal spørre deg dette spørsmålet hver gang du putter noe i munnen: "Hvorfor spiser jeg dette nå? Er jeg sulten? Hadde jeg virkelig lyst på dette? Hadde det smakt bedre om jeg ventet til en annen anledning eller til et litt roligere tidspunkt?"

Det handler om å kartlegge vanene sine. Finne ut hvilke situasjoner man lettere kan si nei til fristelser og hvilke situasjoner det er viktig for deg å gi deg selv lov til å kose seg.

En uke. Spis vanlig - følg alle de vanlige impulsene dine. Det er ikke meningen du skal gjøre drastiske endringer i kosten nå. Du skal bare bli bevisst. Hva og når spiser du det du spiser. Og hvorfor?

Lykke til

Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar