tirsdag 25. september 2012

I Like Big Butts + this weeks FoodChallenge

Change it up!

Hvordan har ukens utfordring gått? Har du satt deg noen daglige mål for å kunne være mer bevisst på kostholdet ditt?

Nå er vi over på steg 4. Hvis du nå har kommet litt inn i rutinen med å sette deg daglige mål, så skal du aboslutt fortsette med det. Neste steg blir å utfordre deg selv i matveien. Våge å sette et av de daglige målene dine til å være noe du må holde fokus på. Jobbe litt med. Bruke litt energi på.

Ett av målene mine var å få i meg nok vann. Jeg kan nok være enda flinkere til det. Et mål om å få seg nok vann er kanskje ikke konkret nok - jeg må ha et tall å gå ut ifra. "I morgen skal jeg få i meg 5 store glass vann." Eller "I morgen skal jeg passe på at hver gang jeg skal putte noe i munnen så skal jeg drikke et lite glass vann først" Du bør være så konkret at du har en "regel" om hva slags glass du tenker på. Hva som er godkjent mengde.

Det samme gjelder mat. Jeg har vært flinkere til å få i meg restitusjonsdrikk etter trening denne uken - men jeg må være enda nøyere - enda mer konkret i det daglige målet. Kanskje må jeg bryte det helt ned. Målet for i morgen er å skaffe et brett med iskaffe/kjøpe inn sjokoladepulver og melk eller skyr for hele uken. Målet dagen etter er å ha med en iskaffe i treningsbagen - og å drikke den etter trening.

Bryt det ned. Gi deg selv overkommelige mål - men utfordre deg selv.

Min største svakhet er iskrem. Jeg har i det siste prøvd å begrense meg litt - fordi jeg ofte blir å spise ehm ganske mye når jeg først setter igang og tross alt spiser jeg iskrem hver dag. Jeg satte meg altså et ukesmål om å kun spise vaniljeiskrem på ukedagene - fordi jeg da vet jeg vil bli lei nok til å klare å begrense meg litt - uten at jeg føler at jeg ikke kan spise iskrem i det hele tatt. (DET ville jo vært KRISE! Hehe)


På samme måte funker det helt greit for mitt kosthold å kose meg med iskrem om kveldene. Men om jeg i tillegg spiser en sjokolade her og litt smågodt der, så funker det plutselig ikke like bra. Selv om jeg skulle mene for meg selv at jeg virkelig HAR lyst på den sjokoladen! (Og vanligvis gir jeg jo meg selv lov til å spise det jeg har lyst på - så lenge jeg virkelig har lyst på - den er vi enige om, sant?) I perioder hvor jeg kjenner at det blir litt mye av litt forskjellig godterier - da må jeg finne ut hva som er "lettest" for meg å ofre - ta vare på det som er viktig og sette et konkret mål for dagen på hva jeg kan tillate meg selv å faktisk kose meg med.

Så om jeg spiser den sjokoladen som jeg jo har VIRKELIG lyst på - så vet jeg med meg selv at dermed ofrer iskremen på kvelden...og da tenker jeg meg om en gang til. Har jeg virkelig såååå lyst på den sjokoladen at den er verd å ofre iskremen () for? Og vil jeg ikke kanskje angre om jeg ikke har mulighet til å sette meg ned å kose meg litt i kveld? Kanskje jeg skulle spare sjokoladen til i kveld og heller veie for og imot sjokolade/iskrem da?

Det konkrete målet er at jeg KUN får lov til å kose meg med én av delene. Konsekvensen er at jeg blir enda mer bevisst på hva jeg spiser - noe som vil gi meg en følelse av at jeg har kontroll over matinntaket mitt uten at jeg ofrer en hel masse og bare nekter meg selv alt det jeg synes er godt!

Du må finne ut hva som funker for deg. Mine mål kan være helt feil i din hverdag. Poenget er at jeg ønsker at du skal tenke litt over hva du gjør og om det er verd det. Jeg ønsker at du skal utfordre din egen hverdag og ditt eget næringsinntak. Det er ikke så mye som skal til, og plutselig er hele livsstilen din lagt om uten at du trengte sloss for det! 

Du må oppdage at du har mer kontroll enn du selv tror du har. Du må lage deg utfordringer du vet du kan klare, og kjenne mestring når du har greid å ta grep om kostholdet ditt. Det er ikke ment at det skal være en kamp. Mat er en naturlig del av hverdagen. Et absolutt høydepunkt i livet. Det er en grunn til at alle sosiale hendelser samlser seg rundt mat. Mat er liv! Det er meningen du skal kose deg!

Finn et kosthold du kan trives med!

Alanna
_________________
I Like Big Butts
Back To Basic Workout
15 minutes

You will need: Interval timer. Two kettlebells/dumbells. 

Set your timer for 15 rounds of 10 and 50 seconds intervals. 10 seconds to write down your score. 50 seconds to push the score as far as you can (without sacrificing form!).

This workout is a real killer. It's a lot of fun and it is easy to push really hard. It's absolutely deadly - only 15 minutes and with all the really good exercises. You will find you love it while you intensly hate it. Så push your best. Go do your workout!

Here are the exercises and my scores:
Burpee - 12, 9, 9
Swings - 24, 27, 25
Goblet Squat - 19, 19, 18
One Leg DeadLifts - 15, 16, 15
One Leg Squat - 18, 17, 14


Follow me on Facebook or G+, post your scores and give me your thoughts.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar