fredag 8. juni 2012

Cataclysm Workout. og om energisering!

Jeg har de siste dagene vært uvanlig sliten. Du kjenner følelsen når du våkner med lim i øyelokka og sement i kroppen. Når du går hele dagen og bare venter på å få sove igjen. Når alt føles tungt og selv det du elsker å gjøre blir et mas. Når du ser alt rundt deg som bare MÅ gjøres, men du orker ikke engang forholde deg til det - gjør unna det aller værste for å holde tilværelsen sammen i sømmene, mens du lukker øynene for de tingene som begynner å bli plagsomt presserende, men som kan holde ut å gå på overtid et par dager til...

Jeg kan ikke fordra å være sliten. Jeg blir sliten av å være sliten. Og litt redd.

Jeg har nemlig opplevd å være så sliten at ordet sliten ikke engang dekker forordet. Utmattelse. Utkjørthet. Total mangel på energi. Jeg har opplevd å være så sliten at jeg opplevde å gå inn i en slags overlevelsesmodus. Absolutt all energi jeg kunne spare på, ble spart på. Hukommelsen ble koblet totalt ut. Ting ble ikke lagret. Det finnes store svarte hull i hukommelsen min som går over flere år!

Å gå på veggen. Utbrent. Utmattet.

Det tar ekstremt mye tid å bygge seg opp igjen fra en slik situasjon. Og man må lære seg selv å kjenne ned til hver minste energidråpe. Vite hva man tåler av påkjenninger, krav, forventninger, arbeidsoppgaver, ansvar.

Jeg skal aldri - ALDRI bli så utmattet noen sinne igjen. Jeg kommer ikke til å tillate det. Jeg kommer til å se tegnene lenge før og gjøre noe med det.

Stress. Stress er den store fienden. Når oppgavene tårner seg opp. Når jeg tar på meg dobbelt så mange oppgaver som et normalt menneske er forventet å mestre. Da må det gå galt. Det må si stopp. Et sted.

Noen blir syke. Fysisk syke. Andre får mentale problemer...angst...depresjon? Mens andre igjen, som meg, bare rammes av en uforklarlig utmattelse som omfatter absolutt alt. Trøtt. Trøtt dekker ikke den sugende utmattelsen man kjenner. Og man bare sovner ufrivillig hvis man sitter (eller står) for lenge i ro. Når man opplever øyeblikk med totalt lammelse i kroppen. Bare i øyeblikk av gangen - men det er fremdeles ekstremt skremmende...

Så ja, jeg blir faktisk litt redd når jeg i perioder er litt mer sliten enn vanlig. Særlig når jeg ikke riktig vet hva som er grunnen. Men heldigvis er det sånn for de fleste mennesker at man blir sliten iblant. At man har mer å tenke på enn man tror, mer stress hengende over seg enn man er klar over.

I dag har jeg derfor koblet ut. Jeg er blitt flink til det nå. I dag er det strålende vær i Trondheim. Solen gir meg masse energi - kanskje fordi vi ser den så sjelden? Så selv etter en hard dag hvor jeg ikke engang fikk tid til å spise og hvor jeg har hatt fire harde treningsøkter, hadde jeg energi til å ta tak i den sviktende hygienen hjemme før jeg laget middag. Bare fordi jeg tok meg tid til å nyte ti minutter i solen før jeg satte igang. Og etterpå ble jeg liggende leeenge i solen. Bare kjenne på varmen og ikke tenke på noe som helst. (Noe jeg øver meg på - hjernen min er litt for mye "på" - selv om natten, noe som forstyrrer nattesøvnen min). Utrolig deilig!



Våre korte treningsøkter er også energiserende. (Ja, litt flåsete Alanna-ord. Vi har visst ikke noe godt ord for energize på norsk) De er korte og intense - du er totalt ferdig når økten er over. Men når du får tilbake pusten og kommer til deg selv igjen - da kommer energien tilbake dobbelt! Jeg elsker disse øktene. Jeg elsker følelsen av å gi alt jeg har. Jeg elsker at de tar så kort tid at jeg kan rekke dem på hvilkensomhelst dag. Jeg elsker at de gir meg synlige endringer. Jeg elsker at de gjør meg sterkere.

Og jeg elsker elsker elsker å sprute over av energi til daglig.

Alanna
______________________________
Cataclysm Workout

We had this workout before, but I`ve changed it. It came out to be too complicated the last time, so i simplified it. :-) Now it stands out as a brand new workout!

Set your timer for 18 rounds of 10 and 30 seconds. 10 seconds to write down your score, and 30 seconds to give it your all. And 30 seconds passes by really quicly, so be sure to keep you pace high!

The whole workout is only 12 minutes long - so this you can do no matter how busy you are! ;-)

Here are the exercises and my scores:
10 Mountain Climber + Push Up - 5, 5, 4
Turkish Jump Tuck - 6, 6, 6
Break Dance Peak Press - 5, 5, 6
Clean&Squat Press - 5, 4, 5
Side Burpee - 5, 7, 5
10 High Knees + Touchdown - 5, 4, 4

Speed up, people! Push, push push - it`s what this all is about!


Good Luck

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar