fredag 29. juni 2012

Testing, testing - før vi sparker igang Juli.

Siste dag med testing før vi sparker igang Juli. Du kan velge å kaste deg rundt med én gang, eller du kan vente til i morgen - få ihvertfall gjort unna testningen før du hiver deg over kroppsvektmåneden Juli.

Det er hyperviktig å teste seg selv regelmessig for å sjekke at man har progressjon i treningen. Det er nemlig fellen veldig mange går i når de trener, de legger mye energi i treningen, men ettersom de aldri tester seg selv vet de ikke om de egentlig har blitt noe bedre i det de gjør. Du kan ikke klage over manglende resultater om du aldri tør teste deg selv. Hvis du tester og finner ut at du ikke har hatt noe eller veldig lite progressjon så er det noe du gjør som ikke fungerer - eller det er noe du burde ha gjort som du ikke gjør... Uansett må du ihvertfall nødt til å revurdere treningen din.

Ofte ligger resultatene utenfor komfortsonen vår. Og ettersom vi sjelden beveger oss utenfor den kjære komfortsonen, får vi heller aldri noe annet resultat enn vi har hatt fra før. Du må våge utvikle deg, våge ta sjanser, våge å føle deg vaklete, ny og ulært. Du må bare hoppe i det med begge bena og gi alt du har.

Utvikling skjer først når vi tar inn nye ting. Når vi ser utenfor det vi har og kan. Når vi er åpne for å lære nytt og når vi er åpne for å oppdage og prøve ting som kanskje ser fryktelig skummelt og farlig ut. Kanskje du dummer deg ut første gang. Kanskje dummer du deg ut andre gang også. Kanskje kløner du noe helt forferdelig rett og slett. Men du kan ihvertfall si at du gjorde det. Du forlot komfortsonen din.

Når vi nå sparker igang JuliPlanen er greia den at alle øktene er lagt opp slik at de er hypermobile. Du kan ta dem med hvor som helst. Stranden, hytta, skogen, utlandet... Du er ikke bundet til noen form for utstyr. Du trenger kun deg selv og en timer. (Det finnes flotte app'er for interval timere til mobiltelefoner - og evnt kan du bestille en gymboss på nett. Den koster nesten ingenting, er enkel i bruk og er genial å ha med i sekken)

På stranden, ja. Rekk opp hånden den som synes det er ubehagelig å stå midt blandt folk og svette og puste mens det iblant piper fra mobiltelefonen? Hvem synes det er ubehagelig å være dekket med svette og sand/jord/gress i alles påsyn? Kanskje har du mindre klær enn du ville hatt på et treningssenter - en annen type klær også, kanskje.

Jeg synes det er ubehagelig.

Jeg gjør det likevel.

Forrige helg var jeg og familien på tur til Estenstaddammen - et lite badested i Trondheim. Det var ikke bare vi som hadde funnet veien dit heller. Været var pent og det var forholdsvis varmt - jeg tror hele Trøndelag var utenfor dørene sine den dagen. Og selv om ikke absolutt alle var på samme sted som oss var vi definitivt ikke alene!

Jeg satte igang med treningen etter å ha tråkket i ring fire ganger og følt meg flau for det jeg skulle igang med. Det kom da til å se fryktelig teit ut? Jeg satte igang likevel. Telte og pustet og svettet som en gris. Etter første runde var jeg totalt dekket av jord og tørt gress. Folk stirret på meg - mange smilte. Men etter en stund gav jeg totalt blaffen. Jeg hadde mer enn nok med meg selv - det eneste fokuset jeg hadde plass til var det jeg holdt på med. Hver eneste bevegelse krevde energi jeg hadde mindre og mindre av utover økten og hele min verden ble redusert til en boble rundt den lille plassen jeg hadde der jeg trente.




Etterpå var jeg superstolt av meg selv. Jeg hadde trent. Skikkelig. Så fikk alle de andre latsabbene bare ligge der på bakken og late seg i solskinnet. Jeg skulle bade. Med så mye adrenalin i kroppen var det ihvertfall ikke aktuelt å legge seg stille på en håndkle!


Gjør jeg dette ofte nok blir terskelen mindre og mindre. Jeg blir til slutt vant til at folk stirrer og smiler. Jeg blir vant til at jeg i tilfeller blir supermøkkete. Jeg blir vant til å ikke ha total kontroll over meg selv i offentlige situasjoner. Så går det lettere. jeg vet, fordi jeg har satt meg selv utenfor komfortsonen min mange ganger. Det er like skummelt hver gang.

Men det er alltid verd det.

Alanna
_________________________

Creating My Own Future - Fitness Test

Have you done the Champion Tit Test yet? Total cardio workout.

Now it is time for the Strength Fit Test. Some of you have done this test before, you all have a golden opportunity to compare your scores tomorrow with your previous scores.

As it is a Strength-test you vill not be as tired from this one as from the kadio-test. But you still have to push max. Ask your self, can you speed up? Can you do the movement fuller? If you need an extra break - be sure to make it as short as possible. You can allways squeeze out one more rep.

Set your timer for 10 rounds of 10 (rest - write down your score!!) and 50 seconds intervals (work).

There are 5 exercises:
Squats
Push Up
Get Up
Dynamic Bridge
Army Sit Up

Get down and go for it!

My scores will be up on the facebook page tomorrow. And I expect yours to be as well.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar