lørdag 17. mars 2012

Det er ikke styrketrening alt som løftes.




Jenter skal være feminine, så derfor bør vi helst holde oss unna de store skumle vektene på senteret og heller løpe milelangt på mølla. Evnt kan vi sprette feminint rundt en stepkasse i gruppesalen, kanskje løfte litt på et par 3-kilos manualer for "stramme opp" litt. Lange, slanke muskler - det er det vi er ute etter. Derfor besøker vi gruppetimene i monnetall. Vi trekker i strikker og tar 5 kilo med begge hender og løfter vekten 300 ganger fordi det føles så kult til musikken.

Vi er livredde for å få for store muskler.

Bildet kan vel være representativt for hva vi er redde for å bli seende ut som... Men da kan du roe deg helt ned. For sånn kommer du aldri noensinne til å se ut. Det skal noen helt insane mengder trening og mat til for å se sånn ut. Sansynligvis noen eksotiske, kjemiske ingredienser også.

Det som mer sannsynlig skjer etter at du har løftet tungt over lengere tid, er at du vil se omtrent slik ut:

Hvis du er nøye i matveien og stabil i treningen. 
-Over lang tid.

Hva er det egentlig som gjør kroppen stram? Styrketrening. Men er en styrkeøvelse automatisk styrketrening bare fordi du gjør den teknisk rett? Nei. Styrketrening er ikke styrketrening før belastningen er så stor at muskelen får en overload og må tilpasse seg for å tåle den samme overloaden bedre neste gang. Eller sagt på en annen måte: En styrkeøvelse er ikke styrketrening før vekten er stor nok til å faktisk gjøre deg sterkere.

De 5 kiloene du biceps curler 263 ganger i løpet av en BodyPump-time er musklene dine allerede tilpasset til å klare å løfte. Skal vedde på at du løfter tyngre når du lemper en stor kjele poteter fra ovnen og helt bort på spisebordet. Det er klart at etter den 126 gangen du løfter så vil det begynne å gjøre vondt - fordi det hoper seg opp melkesyre i muskelen. Melkesyre gjør deg ikke sterkere. Melkesyre gjør deg ikke mer markert. Melkesyre strammer ikke opp muskelen. Melkesyre er surt - derfor svir det i muskelen. Når det svir og gjør vondt, så greier du ikke prestere like godt - når det svir tilstrekkelig klarer du ikke lenger løfte vekten.

Mye smerte for ingenting.

Noen vil nok påstå at de har fått mer muskeldefinisjon etter å ha vært trofaste tilhengere av BodyPump. Jeg pleide å påstå det selv. Og ikke uten grunn. Jeg fikk faktisk mer muskeldefinisjon. Men hey, jeg startet som helt utrent. Når man er utrent er kroppen så desperat etter bevegelse at du kan gjøre omtrent HVA SOM HELST og likevel få resultater. Dessuten er jeg genetisk litt mer anlagt for muskelvekst - husk at vi er forskjellige. Disse små endringene gjør at folk blir hyperoppmuntret og tror på at disse greiene fungerer! Jeg trodde det selv, i årevis! Jeg eeeeelsket BodyPump og forsvarte det med nebb og klør. Helt til jeg begynte å utdanne meg innen trening. Da måtte jeg til slutt innse at selv om jeg følte meg skikkelig kul og tøff mens jeg pumpet en muskelgruppe i 4 minutter til tøff musikk - så ville det ikke gi meg noen av de resultatene jeg så gjerne ville ha! -Nemlig synlig endring på kroppen min og sterkere og mer utholdende muskler.

Etter en stund som stolt BodyPump'er stopper nemlig progresjonen. Man når (ganske raskt) et platå der man ikke lenger greier å legge på mer vekt på stanga. Man blir rett og slett ikke noe sterkere. Og med så mange repetisjoner om gangen er det dessverre stor sjanse for at du trener på deg betennelser.

Den lille definisjonen jeg fikk av BodyPump, ikke kan sammenlikne seg med de resultatene jeg har fått etter etter nesten et år med skikkelig styrketrening!


Så - hvordan kan man trene på seg den snertne rumpa og den flate magen man nesten har sluttet å tro an kan få? Og kan man bli sterk uten at musklene vokser?

Det er faktisk to måter å trene styrke på. Hvis du trener med 10-15 repetisjoner og mange sett - gjerne med flere øvelser for hver muskelgruppe - legger du til rette for muskelvekst. Selv vi jenter får det, selv om det ikke er i samme grad som gutta. Faktisk ikke i nærheten av den muskelveksten gutta får. Men altså: muskelvekst. I tillegg til at du blir sterkere. Så. Hvis du trener med under 6 repetisjoner, legger du til rette for å trene opp nervene i muskelen til å fyre raskere og mer unisont. Dette er den absolutt mest effektive måten å trene styrke på. Du blir knallsterk. Raskt. Uten at musklene vokser. De strammes opp, men ikke på samme måte som når man trener med veldig stort volum.

Selv prøver jeg å trene litt av begge deler - og det er også slik jeg legger opp treningsprogrammene mine. Jeg elsker å trene skikkelig tungt med få repetisjoner - fordi jeg vet jeg blir sterk av det. Likevel synes det best på kroppen min om jeg trener med flere repetisjoner.

Og drit i muskler som biceps og triceps alene. Det vil gi deg så utrolig lite utbytte. Jo flere muskler du kan aktivere av gangen, jo bedre er det. Du forbrenner mer energi og du får sjansen til å virkelig forme kroppen din. Du blir dessuten mye mer funksjonelt sterk ettersom kroppen alltid fungerer ved å bruke flere muskler samtidig. Når du trener de store muskelgruppene vil du alltid ha med de små. Biceps er alltid med i draøvelser og triceps er alltid med i dytteøvelser. Hvis du skal bli "generelt sterk" eller tenker på funksjonell styrke så er det core-styrke/styrke med fokus også på støttemuskulatur som bør være det grunnleggende.



Magen er ALLTID med uansett hvilken øvelse du jobber med. Du trenger ikke egentlig trene magen spesielt. Core-trening er forsåvidt litt annerledes - ettersom det da er snakk om å trene stabiliseringmuskulatur som ligger langt inne mot ryggraden. Men du trener ofte core også i helt "vanlige" øvelser.

Fokusér på å balansere treningen. Ryggen f.eks. Hvor mye fokus har du på å trene ryggen? Har du tenkt på hvilken effekt det vil gi å trene den? Smerter og plager i rygg og skuldre vil forsvinne eller bli bedre. Og om du trener ryggen nok får du en sterk holdning - noe som igjen vil strekke ut magen din og gi deg flat mage. Og har du tenkt på den sexy svaien nederst i ryggen? Hvis den svaien er sterk og naturlig framhever den en flott rumpe!

Hva er poenget med å trene på seg fin rumpe hvis du ikke har den flotte ryggen til å framheve den? ;-)

Alanna
________________________
My Strongest Body

This is a TimeChallenge, so you will need a stopwatch to time your self. You will go through 6 exercises, all with only 5 repetitions each. You will go through the circuit 4 times.

The goal here is to challenge your self enough to make the exercises heavy. You should actually only be able to do four of the five exercises without having to take a small beak before the fifth one. So find something heavy to lift! ;-)

Here are the exercises:
Deadlift
Elevated Push Up
Reverse Flyes
One Leg Squat (5 each leg)
Leg Raise Toe Touch Dips



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar