søndag 11. mars 2012

Hvis man trener seriøst må man spise seriøst. Seriøst?

Mat pleide å være et veldig stort fokus for meg. Det pleide å være et så stort fokus at det ble et problem. Dette er mange år siden nå og jeg har lært en ting eller to siden den gang. Som foreksempel at kroppen faktisk TRENGER mat for å overleve og fungere normalt - for ikke å si optimalt. Å gå å nekte seg mat og allikevel trene som en gal er to motsetninger som aldri kommer til å fungere sammen. Man blir ikke lekker - man blir grå og sliten med pjuskete, livløst hår og tørr hud. For ikke å snakke om at man ofrer mineraltettheten - og dermed kommer til å brekke ben som en tørr kvist hver gang man tar en sit-up. Ok - dette er ekstreme tilfeller, men gjør det ikke mindre reelt.


Og man er ikke nødvendigvis sunnere jo mer man trener. 

Sunn blir man når man blir kvalitetsbevisst på treningen sin. Og de kvalitetsbevisste vet at resultatene bare kommer om man får i seg nok mat. Og når det er snakk om å bli sterk - da trenger kroppen mye mat!

Men hva slags mat?

Jeg ser mange treningsblogger som snakker veldig mye om hvordan de spiser. Det er mat meg hit og mat meg dit og alt er fancy og flott og sunt og lekkert og stappfullt av proteinpulver.


Det er mulig jeg lider av langtidsvirkninger etter mine unge års spiseforstyrrelser, men jeg kan bare ikke fordra å lage mat! Jeg kan ikke engang fordra å ha noe stort fokus på det. Snakke om mat? K J E D E L I G. Det rare er at den gangen da jeg nektet meg selv mat og veldig mye var fy og nei og jeg stort sett gikk rundt som et sultent vrak hele tiden, DA elsket jeg å lage mat! Jeg var ikke noe spesielt flink, men jeg kunne kose meg med å lage det jeg forestilte meg var sunnere versjoner av spesielle middagsretter, eksperimentere med ingredienser og finne på nye ting selv.

Men nå?

Nå gruer jeg meg alltid til neste gang jeg blir sulten - fordi det betyr at jeg må lage mat. Jeg elsker å SPISE mat - det er ikke det. Tilbys jeg noe kommer jeg ikke til å takke nei - selv om jeg akkurat har spist, fordi mat er bare Guds gave til menneskeheten og jeg elsker elsker elsker å spise. Særlig varmmat - nom nom.

Jeg bare liker ikke å tilberede maten selv.

Også er jeg så lei av fokuset på sunn mat. Og alle meningene om hva som er sunt og hva som ikke er sunt. Her tror jeg det gjelder å være litt basic - hva du bør spise, kommer an på hva du skal bruke det til.  Og jeg snakker ikke om spise-anledningen og hva som passer til fest og hva som passer å spise alene. Jeg snakker om hva du bruker kroppen din til etter at maten er inntatt.


Og her er cluet - kroppen din er skapt for bevegelse. Den elsker det så mye at den belønner deg med en god sprut lykkehormoner hver gang intensiteten stiger litt over middels. Mennesker som beveger seg mye smiler mye. Har du lagt merke til det? De som svinser rundt og aldri sitter lenge av gangen...

Jeg får litt mark hver gang noen påstår at kroppen ikke "tåler" karbohydrater. Vi tåler det fint - men hvordan det brukes i kroppen din, kommer an på hvordan DU bruker kroppen din. Faktisk tåler kroppen din sukker også! Alle karbohydrater brytes nemlig ned til sukker til slutt. Du tåler fint sukker. Men det er ikke hensiktsmessig å spise så mye av det - særlig om du ikke beveger deg nok til at kroppen rekker å bruke det opp. Og dessuten trenger kroppen din mer enn protein, fett og karbohydrater. Den har et stort behov for mikronæringsstoffer også. Og sånt finnes det nøyaktig ingenting av i rent sukker. Såe, vi tåler det - men vi har ikke noe egentlig bruk for det.

Regel nummer en bør jo å være å fylle på med den næringsrike maten først - også heller kose seg med den næringsfattige etterpå, hvis man har plass til noe mer i kroppens næringsbudsjett. (Energi inn bør være lik energi ut - Kong Kcal regjerer fremdeles)

Jeg må innrømme at jeg er en sucker for sukker. Søte desserter og godteri og iskrem og sjokolade er alltid jatakk i lysten min. Og sånn har jeg vært hele livet så lenge jeg kan huske. Jeg har prøvd å sette meg selv på avvenning så. mange. ganger. Men hey, jeg er svahaaak. Dessuten gjør det VONDT. Har du egentlig lagt merke til hvor mye det reklameres for godterier og sjokolade? Sukk.

Så vet du hvordan jeg spiser? Jeg spiser så næringsrikt som jeg bare kan på dagtid. Selv om jeg ikke alltid er konsekvent her - noenganger får jeg bare så innmari lyst på en sjokolade - og da gjør jeg ikke engang noe forsøk på å stoppe meg selv. Jeg er ikke så opptatt av hva som er magert eller hva som er lavkarbo - jeg er mest opptatt av hva jeg kan få av næringsstoffer fra det jeg spiser. Det betyr at ideelt sett så spiser jeg og familien mest mulig mat laget fra bunnen av. Men then again - jeg er ikke konsekvent her heller. Det kommer litt an på flere ting. Tid, matlyst, matideer osv... 

Og på kveldstid, når barna er i seng og tiden er min - da sitter jeg og kooooser meg med iskrem og en episode eller to av favorittserien for øyeblikket.

Oh yes. Hver kveld.

Og en gang i uka så er det lørdag - og da sitter jeg og unga med en herlig liten haug med smågodt...

Man skulle jo egentlig tro jeg var god og lubben heading towards fat, med det kostholdet der! Men egentlig så er jeg ikke så gæli' misfornøyd med den kroppen jeg har akkurat nå... Fettprosenten er på under 20 og for første gang i mitt liv kan jeg skimte magemuskler under huden.

Jeg fokuserer på å ha høyest mulig intensitet når jeg først trener, og jeg legger fokuset mest på styrketreningen. Når jeg trener styrke, så trener jeg tungt og intenst. Jeg trener kun styrke på den måten jeg presenterer for dere her på bloggen. Kort og intensivt. Jeg sprer treningen så mye som mulig utover uken. Heller ti minutter hver dag - enn to timer en gang i uken.


Og det er denne treningen som virkelig har gjort at kroppen min er blitt mer og mer slik jeg vil den skal være. Kardiotrening har jeg holdt på med i årevis. Tidligere har jeg trent MYE mer gruppetimer enn de jeg har nå. Vi snakker en 10 timer i uken i gjennomsnitt og allikevel hadde jeg problemer med å kontrollere lovehandlesene som tøt over buksa! Kardiotrening kommer ikke til å gjøre NOE spennende med kroppen din. Sorry mac. Det betyr ikke at jeg er imot kardio - det er viktig å trene kondisjon av mange forskjellige grunner - og jeg er ikke fremmed for en god dose kardio selv! Kondisjonstrening kan også være et godt hjelpemiddel for å få deg ned i vekt.

Men en god blanding kardio og styrke - med fokus på å trene intensivt og tungt - vil øke den generelle forbrenningen din og gjøre kroppen din istand til å bruke opp mer av den maten du putter i den - ikke bare lagre den! I tillegg til den energien du bruker på selve treningen. Styrketreningen vil stramme opp kroppen din og gi deg et større energibehov. Og når du kan øke energibudsjettet, kan du også løsne litt på snippen når det gjelder å kose seg. Vær likevel oppmerksom på at det tar tid å jobbe seg opp et stort energibehov! At du har trent styrke siste måneden betyr ikke det at kroppen din plutselig har behov for 1000 ekstra kcal i døgnet!

Det betyr at du ikke nødvendigvis kan spise som meg. Vi er alle forskjellige, og vi reagerer forskjellig på de samme tingene. Finn et kosthold du kan trives med og en treningsform og mengde som hjelper deg å bruke energien du inntar på en hensiktsmessig måte. Få en rutine i det. Bli kjent med deg selv. På den måten vil du føle deg sunn og frisk - og avslappet i forhold til både trening og kosthold.

Alanna
________________________________

All You Can Do
16 mins. workout

This workout is fantastic. You are really gonna feel your heart pumping and your muscles working. Don't be afraid to challenge yourself hard. You can do one more rep. Allways. Push untill failure. I you crash mid-lift and there will be no doubt you pushed out everything you had. And you can be certain that you wake up tomorrw, stronger and tougher than today.

And knowing that you are able to push yourself to the limit gives such a sence of self. You are strong. You are tough. You are on your way. And you are giving it your all. Pushing your max.

And let yourself be amazed of everything you can do.



Set your timer for 24 rounds of 10 seconds (rest) and 30 seconds (work).
Equipment: Veights.

Exercises:
Mountain Climbers - 72, 55, 57, 56
Utfalltwist - 13, 11, 15, 16 (last two with 10 kg. Fist two with 2x10kg - gave a bad grip)
Kick Ups - 58, 50, 46, 40
Side Plank Jump Push Up - 4, 5, 5, 4
Leg Lifts  - 9, 8, 8, 7
Row & Clean - 5,5, 5, 5, 5
            Used a 30 kg bar for the leg lifts, and row&clean.






Did I beat my old score? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar