mandag 5. desember 2011

Tar du utfordringen?

Jeg kan ikke tenke meg noe morsommere enn å ha med meg guttene mine på trening. Og i dag var det Elia som ble med meg. Jeg hadde Kick-Off i dag og det er en time det ofte bare er en 7-10 deltakere på! Dermed regnet jeg med at det var god plass til en liten gutt som hadde lyst til å se hva mamma driver med. Ironien er jo selvsagt at i dag var det full sal... Haha!

Elia var med på første halvdel av timen og kicket ass! Jeg var superstolt da gutten min på 8 år tok Push Up på nivå 3 (strake ben, en fot i luften) og helt tydelig hadde gjort en Dive Bomber før!

Kan du ta 8 Push Ups med et ben i luften og gjøre Dive Bombers på strake ben? ;-) Det kunne ikke mesteparten av deltakerne på timen heller. Men det er jo selvsagt derfor vi trener, er det ikke? For å bli sterkere? Utvikle oss? Endre kroppssammensetning, se små endringer i speilet og merke store endringer i energinivå? Eller er du fornøyd med å ta de samme push up'ene på knærne uke etter uke. År etter år?

Uansett. Vi dro tidlig, slik at vi kunne leke oss litt alene i salen før timen skulle starte. Der tok vi noe video av øvelser som kommer senere i julekalenderen og prøvde oss fram og tøyset og lo. Elia var superflink til å forklare øvelsene og vise dem fram med korrekt teknikk. Jeg gleder meg til å vise dere senere.

Tiden med guttene på denne måten betyr utrolig mye. Både for meg og for dem. Og jeg kan ikke tenke meg sunnere måte å tilbringe tiden på! Vi får en masse "kvalitetstid" sammen, vi får brukt kroppen, vi får utfordret hverandre, vi kan lære av hverandre, vi får kjenne på mestringsfølelsen og vi spruter lykkehormoner rundt i kroppen så det er umulig å bli sure på hverandre.

Jeg digger det når gutta mine får kule ideer til øvelser jeg ikke har sett før, eller når de kommer med forslag til modifikasjoner. Når de kan reflektere seg fram til hvordan man kan utfordre seg selv enda mer en en øvelse. Når de er bevisste på hvilke deler av kroppen vi bruker og hvordan.

I går, da var det Elias tur til å lage program. Elia har en tendens til å være litt i overkant kreativ når det kommer til å lage nye øvelser. Noen ganger er det bra, men andre ganger blir det øvelser som lett blir litt vel kompliserte eller øvelser hvor treningseffekten blir nedprioritert til fordel for at den ser kul ut. Elia er dessuten utstyrt med et over gjennomsnittet stort konkurranseinstinkt og har evne til å pushe seg så hardt at han kan skade seg! Det er bra å pushe seg hardt. Men man kan pushe seg FOR hardt. Det er smertefult og ofte går det på bekostning av teknikk. Det fører til at Elia forbinder trening med smerte og lidelse og i det siste har han fått tendens til å jukse litt på øvelsene slik at han kan ta mange repetisjoner uten å bli skikkelig sliten og uten å få skikkelig effekt.


For en kar med eksepsjonelt høy konkurransefaktor er det er DIGERT skritt framover når han følger min anvisning, går dypt ned i knebøy og må senke antallet repetisjoner. Tilogmed risikere å få færre repetisjoner enn broren! *iiik* "Poenget er å bli mest mulig sliten, ikke å få mest mulig repetisjoner" pleier ikke å være et godt argument for en 8-åring. Graden av "sliten" er nemlig vanskelig å måle.

Det er også vanskelig å måle graden av stolthet en mor kjenner når 8-åringen likevel tar poenget og korrekterer teknikken sin selv. Og det er fantastisk å se hvordan han pusher seg selv. Etter 8 dype knebøy begynner han å jukse igjen, og når jeg påpeker at han bør være oppmerksom på teknikken sin glefser han til meg. "Jeg gjør det! Er det ikke lov å ta pauser eller!?"Det er vanskelig å ikke smile.

Ihvertfall. Vi tok bilder av programmet slik at du kan prøve det selv, om du vil teste deg selv opp imot en 8-åring. Hele greia tar 12 minutter. Jeg regner med at du bruker lenger til på badet i løpet av en dag, så dette har du faktisk tid til. No excuses.

Here goes:

Google en "interval timer". Still den inn på 12 runder med to intervaller. 10 sekunder (som er pauseintervallen) og 50 sekunder (som er den tiden du skal svette melkesyre).

Det er bare fire øvelser som du skal gjenta syklisk 3 runder.
Sett igang timeren. Vent til 10 sekunderspausen er over - pip - start!

1) Rocket Pike Press - gå for max reps! (Elias score: 8, 6, 9)
Start med kroppen i A-posisjon med føttene langt fra hverandre. Hopp føttene sammen, ut igjen og ta sats og hopp opp så høyt du kan (tør). Land med bred fotstilling og ta en push up mot pannen din. 

 Tips: Overekstensjon av albueleddet, 
slik Elia viser på bildene er ikke å anbefale. 

2) Sumo Squat Knee Up - gå for max reps! (Elias score: 24, 18, 13)
Stå med bred fotstilling. Gjør en dyp knebøy (rumpa under knærne!) og løft et kne høyt på vei opp. Gå direkte ned i neste knebøy og løft det andre kneet på vei opp igjen. Hver eneste knebøy teller som en repetisjon. 


3) Reverse Push Up & Leg Lift - går for max reps! (Elia score: 10, 10, 14)
Start hengende under en stang eller noe likende. Løft hoftene slik kroppen blir en rett linje. Dra deg selv opp med brystet mot stanga. Hold igjen litt på hver ned igjen, slik at bevegelsen blir kontrollert. Når du er nede, løft et ben rett opp. 


Om du ikke har dip-station, kan du krype under et spisebord og gjøre Reverse Push Up der. 
Evnt kan du legge et kosteskaft mellom to stoler e.l. 
Dette er en øvelse for ryggen - vanlige push ups er en øvelse for bryst. Ikke blande dem!

4) Box Jump - gå for max reps! (Elias score: 7, 9, 10)
Stå foran en kasse eller en stol med føttene i ca skulderbredde avstand. Ta en dyp knebøy. Ta sats og hopp opp på kassen. Land i en ny dyp knebøy. GÅ ned fra kassen/stolen. Gjenta. 


Jeg skal selv teste programmet senere i dag. Jeg skal oppdatere med mine scores straks jeg er ferdig, så kan vi sammenlikne? Jeg gleder meg. :-D

La meg gjerne få høre hvordan det gikk og ikke vær redd for å spørre om noe i kommentarfeltet. :-) Lykke til!

Alanna 

2 kommentarer:

  1. For en treningsglad gjeng dere er! Super råe og kicker nok assn på de fleste. Jeg smilte stort da jeg så hvor få plasser som var ledig på timen din i helga =D

    SvarSlett
  2. Jeg er heldig som har en så herlig familie som holder ut med sin treningsnarkomane mamma og som tilogmed blir litt smittet av basillen. Det forundrer meg ikke om spesielt han eldste min ender opp som PT til slutt. :-)

    Jeg har aldri hatt så full time på Kick-Off - på Dragvoll, på en søndag - før! Så gjett om jeg ble overrasket da det veltet inn mennesker da jeg åpnet døren! Haha! Selvsagt hadde da mikrofonen bestemt seg for å streike...det er godt jeg har kraftig stemme. :-) Men hey så moro det var med så mange deltakere!

    SvarSlett