tirsdag 4. desember 2012

Julekalenderen - Luke 4

Dagens luke i julekalenderen: 
HOPP!
10 hopp for julegleden!


Dagens kalenderutfordring er svært enkel, aktiv og morsom. Du skal bare gjøre 10 hopp av glede. Og da vil jeg at du virkelig skal kjenne på gleden mens du hopper. 


En følelse kan frembringes av mye forskjellig, og man kan til en viss grad velge selv hvordan man vil føle seg. Jeg vil føle meg glad. Da tror jeg at jeg vil ha det bedre og at de rundt meg vil ha det bedre også. 

Det kan være vanskelig å være bevisst på følelsene sine hele tiden. Jeg kan gå å være sur og gretten. Eller bare kjenne på at jeg er sliten. Eller lei eller frustrert. Og da trenger jeg en dytt i rumpa, en påminnelse på at jeg faktisk kan velge selv hvordan jeg vil føle meg. Noen ganger krever det litt ekstra tiltak for å faktisk få fram den følelsen jeg ønske å ha. Andre ganger trenger jeg bare sette på smilet, så kommer resten av seg selv. 


Da jeg var liten og var skikkelig sur, og slet med å kommer meg ut av den følelsen - da oppdaget jeg at det gikk an å klistre på seg et smil og vente på at glad-følelsene skulle komme av seg selv. - For det gjorde den! Jeg pleide å se meg i speilet mens jeg gjorde det. Det måtte nemlig være et smil som så helt ekte ut. Å bare trekke munnvikende oppover hadde ingen funksjon. Jeg måtte sette på meg et mil som faktisk ville lure folk til å tro at jeg var glad. Det føltes her unaturlig og falsk å klistre på seg et smil i all grettenheten - men jeg oppdaget at "fake it till you make it" faktisk hadde noe i seg, for jeg kunne kjenne at det skjedde noe med humøret allerede mens jeg jobbet med å få smilet natulig! 

Derfor ønsker jeg at du skal hoppe - så høyt du kan. Og jeg vil du skal legge ekte glede i hvert eneste hopp. Kanskje må du fokusere litt før den boblende følelsen kommer - men når den kommer, så varer den så lenge du måtte ønske. Og skulle du ønske det, kan du bli god på å fremkalle ønskede positive følelser akkurat når du vil! 

Nå håper jeg dere skjønner at jeg ikke mener man skal undertrykke vonde følelser ved å alltid velge gode følelser. Det er helt ok å føle på negative ting også. Men det er ikke godt for noen at vi dyrker de vonde følelsene - og da kan det være greit å vite at det er mulig å fremkalle gode følelser også! 

Jeg ønsker meg julestemning. Og jeg ønsker at den skal vare. Og da må jeg jo begynne å glede meg til jul! Så jeg vil ha ti hopp for julegleden! 

Julesmil fra Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar