søndag 16. desember 2012

Julekalender - Luke 16

Thoughtfullness
What can you do to help someone today?

Julen handler om å tenke på andre. Det er det beste med julen, synes jeg. Skikken er at vi kjøper julegaver til hverandre og legger av tid til å være sammen med familie og gode venner.

Jeg elsker julen. Jeg elsker tradisjonen som oppfordrer oss til å tenke på andre enn oss selv. Det er en høytid for konkrete bevis på at vi bryr oss om hverandre. Vi er "nødt" til å handle julegaver til hverandre. Det betyr at vi er nødt til å organisere oss, legge av tid og bruke energi på noen andre. Det er ikke egentlig verdien av gaven som først og fremst betyr noe. Men den haugen med gaver under treet er et sterkt og konkret bevis på at noen bryr seg om deg! Noen har tenkt på deg mens de pakket inn det som ligger gjemt inne i det glorete papiret.


Jeg tror alle er enige om at vi burde tenke på andre mye oftere. Likevel må vi ofte ta oss selv i nakken for å virkelig gjøre det. Vi er flinke til å tenke på andre - vi er kanskje ikke like flinke til å gjøre det konkret. Jeg tar ofte meg selv i å tenke på de jeg er glad i MYE oftere enn jeg faktisk gir uttrykk for det.  Det burde jo være så enkelt som å sende en sms idét man har noen i tankene. Men i praksis så er det ikke sånn.

Derfor trenger vi høytider som Julen, hvor alle er oppfordret til å flytte fokuset utover. Ja, det er stress, og det er forventninger vi ikke helt føler oss komfortable i, og det er tidsfrister vi ikke vet om vi kan holde og det er et kjøpepress vi ikke vet om vi har råd til å være en del av. Men når alt kommer til alt og julekvelden er der - er det ikke likevel verd det?

I dag er derfor utfordringen å tenke på noen andre. Eller, egentlig vil jeg rett og slett at du skal være bevisst på hvor mye du er nødt til å flytte fokuset utover i juletiden! Hva gjør du for å glede noen? Hva kan du gjøre for å hjelpe? Vi flytter fouset utover kanskje mer enn vi tenker over - fordi det er en naturlig del av julen. Men å være bevisst på det gjør at vi kan styre fokuset enda mer og tilogmed ta det fram her og der resten av året også.

Hvem sier at juleånden kun er levende i Desember?

Julesmil fra Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar