søndag 9. desember 2012

Julekalenderen - Luke 9

2 søndag i advent er dagens luke for 

Takknemlighet
Hver eneste lille ting teller

Selv har jeg en tendens til å henge meg opp i de tingene som ikke er helt bra i hverdagen min. Det spiller ikke så stor rolle om det er stort eller lite - hvis jeg kan finne noe som kan få meg til å føle meg dårlig - irritert, lei meg, såret, ensom - da kan du banne på at jeg kan gå hele dagen å tenke på det. Jeg kan virkelig velte meg i selv-lidelse og synes skikkelig synd på meg selv. 

Spesielt i perioder hvor jeg er sliten. Da spiller liksom de negative tingene enda større rolle. 

Men saken er at de tingene jeg føler er det jo bare jeg som merker. Det går liksom ikke utover noen andre enn meg - som føler meg dritt hele tiden! Ikke hjelper det noe heller - og det at det er så lite konstruktivt gjør at jeg føler meg enda mer dritt, for jeg vet så godt at jeg må ta tak i situasjonene selv. Eller ofte så holder det å ta tak i seg selv. 

Jeg tror bestemt at vi velger vår egen sinnstilstand selv. Jeg kan velge å henge meg opp i de negative følelsene - eller jeg kan velge å snu disse tanke over på noe annet. 

I dag velger jeg å snu det over på takknemlighet. Det er så mye å være takknemlig for. Nå, f.eks - sitter jeg i sofaen med tre halvlate, tilfredse barn. De er kun halvt påkledd og pakket inn i tepper, sitter i sofane og ser på TV. 3-åringen synger på sanger han finner på i farten. Jeg fikk sove lenge, fordi de to eldste laget mat til seg selv og 3-åringen på morgenen og har tatt det helt rolig fra de stod opp. Da jeg ville de skulle rydde etter frokosten sin, gjorde de det HELT uten å protestere. Jeg ELSKER sånne late morgener. Særlig når jeg vet at resten av dagen kommer til å bestå av julevasking vi ikke fikk unna i går. 


Bare det å våkne til en leilighet som oser av godt humør...det er så deilig!

Det er alltid noe å være takknemlig for. Alltid. 

Julesmil fra Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar