onsdag 4. april 2012

Big Girls Don't Quit! Workout



Jojo-slanking.

Rekk opp en hånd om du har vært, er, eller kjenner en typisk jojo-slanker. En som i bunn og grunn har vært på slankekur hele livet, som har prøvd de mest kreative kurer og hatt periodevis suksess med en og annen diett eller pulverkur. 

Jeg kjenner flere. Og jeg har også vært en jojo-slanker selv. Ihvertfall i den forstand at jeg var på slankekur i årevis og følte at jeg alltid sloss med kroppen min. Det gikk opp og det gikk ned og berg og dalbanen på vekten fikk både looper, stup og bratte bakker. Pulverkurer er kanskje det eneste jeg ikke har prøvd, om ikke man teller med "toro tomatsuppe pulverpose"-kuren. 

Jeg trener 10 timer i uken 
- hvorfor virker det ikke?

Det eneste alle disse kurene hadde til felles var at de var midlertidige. Jeg holdt ut en periode, men så orket jeg ikke mer og hoppet av - eller over på noe annet. Slik har det også til en viss grad vært med trening. Jeg har alltid elsket å trene, men jeg trodde i mange år at jeg var avhengig av treningssenter for å få trent på skikkelig, og dermed begrenset jeg meg selv i de periodene jeg ikke hadde tilgang til et senter. Hjemmetrening hadde jeg mildt sagt et blandet forhold til og ikke noe særlig tro på etter å ha handlet inn diverse treningsutstyr til forskjellige anledninger og oppdaget at man ikke automatisk blir slank, trent og sunn bare ved å ha utstyret i hus... Joda, jeg prøvde vel å bruke utstyret en gang eller fem - men det ble halvhjertet og heller effektløst ettersom jeg på den tiden ikke kunne noe om trening og dermed bare etterliknet det jeg hadde vært igjennom på diverse gruppetimer. Jeg har altså funnet ut i ettertid at ikke bare er effektiviteten gruppetimer mildt sagt varierende, men man skal altså også ha et minimum av kunnskap om treningsprinsipper for å kunne sette sammen et effektivt opplegg. 

Å gjette seg fram er kjedelig, demotiverende, frustrerende - og veldig lite effektivt. 

Så jeg har sluttet og startet sikkert hundre ganger - med skjevt fokus og svak vilje. Og det virket som at uansett hva jeg gjorde, så gav det ingen resultater. Ikke ble jeg sterkere, ikke ble jeg raskere og ikke ble jeg tynn. Og de små resultatene jeg fikk var fordi jeg satte inn hele min desperate vilje og omtrent trente meg ihjel. Skulle ikke trening gi sånn herlig energi? Jeg fikk bare behov for abnorme mengder søvn... 

Tenk om jeg hadde visst at det bare krever ti minutter om dagen med intens trening for å få de resultatene jeg ønsket meg?

10 minutter med ren dedikasjon. 10 minutter svette, slørete syn, bankende hjerte og skjelvende armer og ben. 10 så intense minutter at man står igjen skjelvende og sliten - men allikevel med et stort, stolt smil! 10 minutter med så tøff trening og så tøffe resultater at det ikke lenger frister å stoppe. Man vil bare videre; sterkere, flinkere, tøffere, raskere, mer fleksibel, mer eksplosiv, høyere, dypere, bedre flyt...  

Høyt, sterk, eksplosiv!

Store jenter stopper ikke! Store jenter fortsetter - fordi de elsker følelsen av å være uavhengig, ubegrenset og sterk i sin egen kropp. Store jenter fortsetter - fordi selvtilliten vokser med styrkeøkningen og mestringsfølelsen. Og store jenter vet hvor verdifullt selvtillit er!

Det vet ihvertfall jeg!

Alanna
______________

Big Girls Don't Quit - Workout
This is a new all BodyWeight workout without equipment.

Set your timer for 24 rounds of 10 and 30 second intervals. The 10 seconds are for you to write down your score and get ready for a new exercise while the 30 seconds is for you to pump out as many repetitions as you can of the exercise you are on.

Remember to write down your scores as your log. We will most certainly try this workout later, and then you will be able to see if you have been any stronger, better or faster than you are today!

Push max for max results! The whole workout is only 16 minutes long - it is over in no time and you don't want to waste a workout, do you?

Here are the exercises:
Box Hop - 19, 22, 19, 20
SuperGirl Push Up - 8, 8, 6, 7
High Knees & Touchdown - 5, 5, 5, 5
Sumo Squat & Knee Up - 19, 18, 17, 16
JungleOcean - 9, 10, 10, 10
Pendulum - 59, 59, 50, 50


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar