søndag 8. april 2012

Trening er frihet!

Jeg begynner å lengte etter å kunne trene ute. Selv bor jeg i en trang leilighet hvor jeg må rydde unna en masse møbler for å få trent. Det tar ikke lang tid, men det kan være litt ekstra demotiverende. Både for meg og alle de andre i leiligheten som opplever det samme.

Ofte trener vi på skift - det er rett og slett ikke plass til alle samtidig. Og de som ikke trener befinner seg ofte i samme rom. Noen ganger sitter noen med lekser, mens en trener, mens en jobber, mens en leker og en lager mat. (Vi har sånn åpen løsning med kjøkken og stue i ett...) Da skjer det veldig mye på én gang i vår lille stue.

Andre ganger er det ikke plass i stua - og da er vi henvist til nærmeste soverrom for å trene. Det har vært trent i omtrent alle rom i huset, og vi har alt treningsutstyret vårt stående på et av barnerommene - rett og slett fordi det er der det er plass....det har vært stor stas for gutten som bor på rommet - han får jo leke med utstyret når han vil! Finnes det noe kulere enn å hoppe på en Bosuball? Eller rulle på en Ugiball? Eller løfte på en fitnessball som er større enn deg selv? Klatre i dipstation?

Treningsutstyr er leketøy!

Trening er en del av den måten vi lever på. Når en bruker stua til å trene, så står resten rundt og heier. Brage på 2 gjør alt han kan for å få til det brødrene kan og elsker rosen og heiingen han får når han legger seg ned og gjør push up. Her om dagen hadde han besøk av en kusine. Hun hadde lyst til å trene og jeg satte igang klokka og viste henne noen øvelser. Og snart var stua fylt av løp og latter. Alle de små var med. Og de lo og lo og lo! Finnes det noe morsommere enn bevegelse - å få løpe fritt i stua fram og tilbake, fram og tilbake og vente på at det piper for så å gjøre push up. Det er så tungt, men åh så morsomt! Pauser blitt tatt - noen ganger trenger man å sette seg litt ned for å puste - men det var jo så morsomt, at pausen aldri blir noe særlig lang. Og knebøy - der kunne lille kusine fortelle meg at dette var for å trene lårene, for det kunne hun kjenne!

For barn er lek og trening det samme!

Når økten var ferdig var det svette og glade og veldig fornøyde med selv selv. Og de kom ut av dusjen en etter en skinnende rene med store smil.

Forskjellen på meg og barna er at jeg ofte setter meg ned i sofaen for å slappe av etter trening. Da synes jeg at jeg fortjener å sitte litt. Mens barna bare fortsetter! Klatre, løpe, hoppe...alt kommer helt naturlig og alt er en del av leken og en del av det som er morsomt å gjøre.

På en annen side kan jeg kjenne meg igjen der også. Jeg vil kanskje ikke ha samme energinivå som barna har, men jeg er fri i kroppen min. Ingen begrensninger. Ingen vondter. Ingen knuter. Ingen stiv nakke eller skuldre. Ingen plaget rygg. Ingen såre føtter. Ingenting jeg ikke kan gjøre. Hoppe - ja! Og noen ganger - sånn som i går kveld - så må jeg liksom bare hoppe litt. Så da hopper jeg. Løpe - ja! Jeg finner meg selv løpende fra a til b stadig vekk. Små avstander jeg spurter unna, bare fordi jeg kan - og fordi det går så mye raskere enn å gå. Fordi det ikke er slitsomt lenger. Det er bare lett og morsomt. Noen ganger fylles jeg av en herlig trang til å ville bevege meg raskt! Impulser til å hoppe over hindre i veien, fra sten til sten i veikanten.

Jeg ville ikke byttet bort livet mitt med noe annet. Jeg elsker å trene - og når man oppdager hvor mye det gir, så vil man prioritere det foran alt. Fordi det handler om å ta vare på seg selv. Fordi det handler om å være fri i sin egen kropp.

Alanna
_________________________

Pyramid Workout

This workout is been done before on this blog - so make sure to compare your score and try to beat the old score. With that said, focus mostly on doing the exercises correctly and perfectly. This workout is made of exercises where only small adjustments in form will make a huge difference in difficulty and challenge. Så focus on form first!

There are five exercises and the workout is a pyramid. It means that you will do 5 of each exercise the first round, next round you will to 10, third round 15, fourth round back to 10 and last round you will finish with only 5 of each.

Use a stopwatch to time yourself.

Here are the exercises:
AirSquats
Push Up
Frogjumps
FlyingPlane
Hip Trust

5, 10, 15, 10, 5 reps


Good Luck!

Here is a video where I explain the exercises with variations for beginners.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar