mandag 2. april 2012

Make It Count! Bodyweight Workout

Da starter månedsplanen for April! Akkurat i dag, her og nå. Jeg har gledet meg lenge til å presentere denne månedens treningsøkter for dere.

Da jeg begynte å mekke denne planen og sette sammen treningsøkter så var det først med tanke på påsken. Jeg har fått tilbakemeldinger på at det er lettere å skippe treningsøkter når man reiser bort fordi man ikke orker å ta med seg utstyr på hytta eller på hotell eller hvor man enn skal. Ferie er ofte også treningsferie for de aller fleste. Men alle vet også hvor ekstremt tungt det er å starte opp igjen etter et lengere opphold. Ikke bare er motivasjonen forsvunnet som dugg for solen og dørstokk mila synes tre ganger så lang. Men når man først er igang med økten så kjennes armer og ben ekstremt tunge, alt er smerte og flyten er bare ikke helt der. Så man kjemper seg igjennom første økt etter ferien og tenker at neste gang skal man holde treningsmengden oppe også i ferien.

På mange hoteller finnes det treningssenter fullt utstyrt med apparater og vekter og alskens hjelpemidler. Men det er bare så tiltak å bevege seg ned i treningsstudioet - ofte uten noen spesiell plan og helt uten å kjenne hverken utstyr eller apparater godt nok til å bare sette igang. Selv jeg synes det er småkjipe greier.



Da kan det være lettere å ta en liten økt privat på hotellrommet der ingen kan se deg - hvor du ikke trenger noe annet enn deg selv og en liten flekk på gulvet der du kan strekke deg ut. Og allikevel få en fantastisk økt.

Så satte jeg igang med å sette sammen økter for påsken, men det hele var så moro at jeg tok det på meg som en utfordring for meg selv å lage nesten en hel plan med slike økter. På den måten kan dere plukke og mikse økter fra fanen som heter "kroppsvekt" og ta den med deg på utflukter og ferier når som helst. Eller bare for å gjøre noe som krever minst mulig plass og forberedelser hjemme på stuegulvet.



Selv elsker jeg å trene med kroppsvekt. Kjenne hvordan jeg kan utfordre meg selv kun med meg selv og få både styrkeøkning og formforbedring og synlige endringer på kroppen min. Hvor mange av dere har hørt at du kun kan få skikkelig trening på senter med et godt utvalg utstyr, vekter og hjelpemidler? For min egen del kan jeg fortelle at jeg i mange år var fastlåst i en forestilling om at jeg var avhengig av et treningssenter for å få trent skikkelig og pushet meg selv hardt nok.

Det viste seg at man kun trenger ambisjoner om et bedre selv, en klokke og en plan for hva man skal gjøre.

Her er første økt i Kroppsvektplanen vår. Lykke til!

Alanna
____________________
Make It Count - Workout


Set your interval timer for 16 rounds of 10 and 50 seconds intervals. The 10 seconds is for writing down your score and getting ready for the next exercise. The 50 second is to push out all the repetitions you have. Push Hard, to have quick results you need to push at your maximum. Doesn't matter if you do tree repetitions or 30 as long as it feels challenging for you. The whole workout is only16 minutes long.

Be sure to warm up first, so that you won't pull a muscle! :-) Warm up by running a little in place, waving your arms, jumping a little up and down and so on. Or just put on some music and dance to he beat - it usually works. 5-10 minutes warm up! You can also go through the exercises slowly a couple of times to test them out and remember them better- that will get you warm. :-)

Here are the exercises and my scores:
Sumo Jump Tuck - 19, 15, 15, 15
Dynamic Bridge & 4 Kick Ups - 7, 7, 5,5, 6
Monkey Push Up - 10, 10, 8, 7
Diamond Push Up - 8, 7, 6, 7

Can you beat my scores?

Remember to write down your scores and arkiving them! A tip is to get yourself a little notebook to write down the scores - we will use the same workouts later and then you will have proof that you have become stronger and faster and in better shape. :-)

 Good Luck!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar