mandag 30. april 2012

Creating Your Own Future - FitTest - Beat your old score!

Sterk er sexy.

Jeg kan ikke tenke meg noe mer pirrende enn en mann som er supersterk. Og la meg si det: det er ikke størrelsen på musklene som avgjør om man er sterk eller ikke. Det finnes lite som facinerer meg mer enn små, tynne menn (eller forsåvidt også kvinner) som løfter overraskende mye.

Tenk deg en liten mann. Tynn og rimelig hengslete uten noen form for definerte muskler. Det ser ikke ut som om han har vært så voldsomt mye på treningssenter i sitt liv og skulle det være at han nevner at han trener jevnlig så ser du han for deg på tredemølla i lange timer. Eller du ser han for deg tråkkende ute i marka. Så stiller han seg opp for å ta markløft. En liten mann. En stor stang. Og en vanvittig mengde vekter. Alt for mye vekter. Har han virkelig tenkt å ta i den der? Noen må stoppe ham, han aner ikke hva han gjør - han kan skade seg!

Så løfter han.

Vi er vant til å tenke at det er musklene som avgjør om du er sterk eller ikke. Størrelsen på kroppen. Jo større, jo sterkere. Ikke sant?

Jeg skal love deg at det ikke nødvendigvis stemmer.

Det er nemlig to måter å bli sterk på. Det ene er å trene så svetten spruter. Mange repetisjoner. Mellom 8 og 15 repetisjoner. Det vanligste er rundt 10-12. Mange sett. Splittprogrammer med trening hver eneste dag - bare på forskjellige deler av kroppen. Bein i dag. Bryst og triceps i morgen. Rygg senere i uken. Flere øvelser på hver muskelgruppe. Alle de eksotiske treningsmetodene. Superset, dropset, pyramide. Total utmattelse. Sånn de store sterke mennene trener. Sånn bodybuilderne trener.

Hypertofi. For å få musklene til å vokse - og på den måten bli sterkere. Og større. Stor. Muskuløs. Og det er virkelig sånn at størrelsen på muskelen henger sammen med hvor mye kraft den muskelen kan produsere! Så store muskler = sterk.

Men det finnes en annen måte. Enklere - kanskje. Men tyngre. Ikke like mye svette som spruter. Ikke like lange økter og ikke like mange økter. Men ekstremt effektivt.

Neural trening. Å trene nervesystemet. Øve opp nervesystemet til å fyre raskere og mer unisont. Å kunne rekruttere flere muskelfibre samtidig og dermed bruke mer muskelkraft på én gang. Under 6 løft. Hypertungt, men intenst og kort. Med mål om å få med flest mulig muskler i ett løft. Ingen muskelvekst. Bare et veltrent nervesystem som kan bruke de musklene du har, mer effektivt.

Hypertrofi gir muskeldefinisjon. Men det er neural trening som virkelig gir STYRKE. Og det er neural trening som gjør at små menn kan være overraskende sterke. Før i tiden kalte man det "senesterk". Det er facinerende og vanvittig sexy.

Jeg liker å trene begge deler. Jeg liker å bli sterk. Jeg liker å ha store hopp i progressjonen, noe som er lettest å få med neural trening. Men jeg liker også å se sterk ut. Hypertrofisk trening tillater meg å forme kroppen min. Jeg er kvinne, så jeg vil aldri bli stor. Musklene mine kommer ikke til å vokse noe særlig. Men også kvinner kan bli definerte.

Sterk er sexy. Slanke definerte armer, stram rumpe, runde lår, strak og stolt rygg med sexy svai, flat og fast mage. Sterk ER sexy. Fordi en veltrent kropp med en sunn fettprosent framstår som stram, kvinnelig og sexy.

Og det krever så mye mindre enn man tror. Det krever at du bestemmer deg. Det krever at du er villig til å løfte tungt. Det krever at du er villig til å sette av tid. Ikke mye tid. Men det må få en viss prioritet og planlegging. Det krever at du ikke er redd for å utfordre deg selv. Det innebærer en viss risiko for skader og vondter. Jeg kan nærmest garantere at du vil lide deg igjennom de første dagene etter første økt.

Men jeg kan også garantere at det er verd det. Ikke bare får du muligheten til å ta kontrollen over kroppen din og selv bestemme din egen form, styrke og kondisjon. Du får grenseløs frihet på kjøpet. Og en sterk overbevisning om at du kan klare ALT. Ganske enkelt fordi du kan det.

Høres det fristende ut?

Sett igang! Første steg på veien er å teste hvor du er i dag. Så skriver du ut planen for Mai og setter av tid i kalenderen din til de treningsøktene som er satt opp på planen. Så ringer du rundt datoen for neste fitness test. Og setter deg mål om at den skal bli bedre enn den var i dag.

Da er du på vei. Det lover jeg.

Alanna
______________________
Creating My Own Future - Fitness Test


Have you done sundays fit test yet? :-) Full kardio output. :-)

Tomorrow is the Strength Fit Test. Some of you have done this test before, you all have a golden opportunity to compare your scores tomorrow with your previous scores. :-)

As it is a Strength-test you vill not be as tired from this one as from the kadio-test. But you still have to push max. Ask your self, can you speed up? Can you do the movement fuller?

If you need an extra break - be sure to make it as short as possible. You can allways squeeze out one more rep. ;-)

Set your timer for 10 rounds of 10 (rest - write down your score!!) and 50 seconds intervals (work).

There are 5 exercises:
Squats
Push Up
Get Up
Dynamic Bridge
Sit Ups


Good luck!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar