torsdag 12. april 2012

FoodChoice Of The Week - Nyt det du spiser!



Forrige ukes utfordring: Oppdatering
Hvordan gikk det med dere på vannutfordringen, folkens? Var det noen som hev seg med?

Utfordringen var å få i seg 2 liter vann minimum hver eneste dag i en uke, og så kjenne på kroppen om det skjedde noen endringer i energinivå, velvære, restitusjon, apetittregulering osv.

Jeg har ihvertfall drukket vann og vann og vann hele påskeuken. De første dagene måtte jeg regelrett tvinge i det i meg. Jeg føler meg sjelden tørst og jeg drikker så lite vann at det er uvant å få det i seg i store mengder. Jeg pleide bare drikke vann til trening - og altfor lite, antakelig.

Jeg visste at jeg måtte være streng med meg selv, så jeg lovte meg selv å få i meg de to literne med vann først, FØR jeg kunne drikke annen væske. Ingenting annet enn vann telte som vann. Ikke engang vann med kullsyre, fordi det inneholder også salt. Det måtte være rent, nøytralt vann.

Første tre dagene tvang jeg i meg vannet. Sånn er et med alle nye vaner - de må tvinges frem. Det føles ut som tortur, og 2 liter føltes ut som en vanvittig, uoverkommelig mengde. Men så delte jeg det opp. Har glass hjemme som tar 0,4 liter og det ble dermed noe lettere å tenke at jeg "kun" skulle ha i meg 5 sånne glass i løpet av dagen.

Etter noen dager gikk det litt lettere, men jeg oppdaget at jeg ikke fikk plass til noe annet enn det vannet. Andre drikker kunne jeg bare glemme. Bl.a hadde jeg for en sjelden gangs skyld kjøpt meg en brus i påsken. Den ble det noen andre som drakk opp til slutt. Jeg hadde nok med å klare å få i meg de 2 literne vann og brukte hele dagen på det.

Men effekten av vann kom omtrent umiddelbart. For det første fløy jeg plutselig på do hvert 5. minutt. Men jeg merket også at jeg fikk masse energi, følte meg lett og fin i kroppen og klar i hodet. Det var liksom lettere å tenke. Jeg våknet plutselig av meg selv klokka 07 om morgenen, tissetrengt og lys våken. Det skjedde faktisk hver eneste dag hele påsken! Deilig!

Jeg må tisse, tisse, tisse, tisse....

Nå, etter en uke har tissingen roet seg litt, selv om dobesøksfrekvensen fremdeles er noe høyere enn før jeg begynte på vannkuren, naturlig nok. Jeg føler meg fantastisk i kroppen - ren, på en måte. Svetten min lukter nå absolutt ingenting. Etter en heftig gruppetime kunne jeg faktisk bare henge av meg klærne, tørke dem og oppdage at det fremdeles luktet rent av skyllemiddel fra siste vask...utrolig sprøtt! Sånn var det ikke før vannkuren for å si det pent.

Inne i munnen min skjedde det også noe. Jeg fikk et voldsomt utbrudd av sår og blemmer. Det startet samme dagen som jeg satte meg selv på vannvogna og jeg har hørt om sånt før i forbinnelse med "detox"-kurer som ofte innebærer å innta en masse masse væske. Det var fryktelig vondt og blemmene virket som om de flyttet seg rundt i munnen fra dag til dag. Selvsagt kan blemmene vært et tilfeldig og harmløst, men heftig, herpesutbrudd eller noe sånt, men jeg har ihvertfall aldri opplevd noe liknende før!

Mat smaker helt forskjellig nå. Plutselig smaker ikke godis og iskrem! Jeg har alltid vært et stort godistryne, men i påsken har ikke godisen smakt...riktig. Dermed har jeg mistet lysten på sånt også... Jeg håper, håper, håper, håper at det er noe som varer. Samtidig som at jeg kjenner at jeg er litt trist for det også. Hva skal jeg nå kose meg med? :-P

Jeg utfordret dere til å hive dere med på dette. Hvis du ikke har kommet til det enda, start i dag. Vann er så utrolig viktig, og veldig mange av oss får ikke i oss nok! 2 liter føles ut som veldig mye å tvinge i seg, det vet jeg, men jeg lover deg at det er så verdt det! Kroppen din kommer til å gå igjennom en renseprosess de første dagene - det er helt normalt, og veldig sunt. Du kommer til å måtte tisse sånn ca hele tiden - det blir bedre, men det er jo også meningen at toalettfrekvensen skal øke noe.

Ny ukesutfordring - er du med?
Det er en ny utfordring denne uken - ønsker du bare å fokusere på én utfordring, fokusér på vannutfordringen. Men hvis du er klar for enda en utfordring - her er "FoodChoice of the Week":
Vi skal lukte, smake og nyte maten vi spiser. 

Ofte spiser vi bare for å spise. Vi har dårlig tid, eller vi skuffer maten inn i munnen og svelger før ve rekker å legge merke til hva vi spiser.

Jeg utfordrer deg til å bli mer oppmerksom på hva du spiser. Hva er det du spiser? Hva forventer du at det skal smake? Hvordan lukter den? Hvordan ser det ut? Hvilke farger er maten din? Hvordan føles den i munnen? Er den kald eller varm? Liker du maten? Har du lyst på maten? Hvordan smaker den? Hva vil maten du spiser nå tilføre kroppen din?

Tygg sakte og nyt maten mens den er i munnen. Slapp av. Smak. Sett pris på den. Vær takknemlig for hva du spiser. Hvordan føler du deg når du har spist maten? Bare la noen tanker om maten gå igjennom hodet ditt. Ta deg tid til å lukte på den før du spiser den. Ta deg tid til å smake på den. Vær takknemlig og nyt den. Spiller ingen rolle hva det er - brød, kjøtt, sjokolade, gulrøtter. Når du velger å spise det du spiser - velg å nyte det. Dette er ditt valg. Din beslutning. Din kropp. Din munn. Så nyt!
Alanna

Følg oss på Facebook

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar