onsdag 4. april 2012

FoodChoice of the Week!

No Excuse Prosjektet introduserer små kostholdsendringer som kan hjelpe deg å justere kostholdet i riktig retning. Trening i seg selv er viktig og riktig, men som en del av helseaspektet og for å støtte oppunder treningsmålene dine er det viktig at vi har en viss kontroll over næringsinntaket.

Jeg har selv mine svakheter i ernæringsveien og selv om jeg nå har funnet et kosthold som passer for meg - så har jeg også forbedringspotensiale. Jeg er likevel opptatt av at kun små endringer - tilogmed bare en endring i bevissthet rundt det man putter i seg - kan føre til resultater. Jeg er tilhenger av de enkle, men effektive metodene å tilnærme seg kostholdsendringer på - kanskje fordi jeg vet hvor mye energi som kreves for å gjøre helomvending på kostholdsfronten og hvor dype fallgruvene er.

Derfor introduserer jeg "FoodChoice of the Week" hvor jeg utfordrer dere til å tenke litt mer over valgene dere gjør i hverdagen.

Denne ukens utfordring er rett og slett å få i seg nok vann! Vi har et stort behov for å vanne kroppen vår - vann inngår i de fleste av kroppens reaksjoner og dehydrering fører til hodepine og reduksjon i prestasjonsevne og konsentrasjon. Desverre er mange kronisk dehydrerte - meg selv inkludert. Ikke på kritisk nivå, men nok til at jeg burde være mer bevisst på vanninntaket.

Også huden får lide av vannmangel. 

Jeg vet at når jeg får i meg nok vann så presterer jeg bedre, jeg føler meg mer våken, jeg har mer energi og jeg er mindre "fysen" på noe ubestemt.

Dette med å være "fysen" kan være et stort problem for mange. Man går rundt og føler man har lyst på noe - men man vet ikke riktig hva - så tenker man at man antakelig er sulten og raider skapene for noe mer eller mindre næringsrikt å spise. Mens det faktisk kan hende kroppen din bare prøver å fortelle deg at du trenger å fylle på væske! Kroppen var har en tendens til å tolke tørste som sult - så neste gang du "fyser" på noe - prøv et glass vann først!

Du er dermed utfordret her og nå: Klarer du å få i deg 2 liter vann hver dag en uke fra nå? Prøv deretter å legge merke til hvordan du føler deg, og om det skjer endringer i din hverdag. 

Jeg skal kaste meg på utfordringen selv også. Jeg vet at jeg trenger det. Så skal jeg prøve å holde dere oppdatert på om økt vanninntak fører til at noe skjer med min hverdag!

Skål!

Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar