onsdag 18. april 2012

FoodChoice of the Week - Are you hungry?

Den siste uken har jeg prøvd å være bevisst på maten jeg spiser. Ta meg tid til å lukte på den. Nyte den. Kjenne på konsistens og få med meg fargene. Det har vært ekstremt mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Som nevnt i et tidligere innlegg, så har jeg funnet ut at jeg ofte kaster i meg maten og at jeg spiser for lite variert. Da er det nærmest umulig å nyte maten!

Akkurat den matutfordringen var en oppbyggning til denne ukes utfordring: 
Å spise når man er sulten. 

Folk har forskjellige matrytmer. Noen spiser ofte, andre spiser sjeldnere. Vi har tilgang til mat stort sett hele tiden og overalt og har mulighet til å spise akkurat det vi har lyst på. Stort sett. 

Jeg har ikke lyst til å fortelle deg når du bør spise og ikke spise. Vi er forskjellige og kroppen vår er ekstremt tilpasningsdyktig. Det kommer ikke så mye an på når du spiser, som HVA og hvor mye du spiser. 

Jeg har for eksempel aldri vært noe glad i å spise frokost. Men jeg er oppvokst med tanken om at frokost er dagens viktigste måltid, og slurver du med frokosten så er du ille ute; da blir du ikke bare feit, du bli ukonsentrert, dum og impulsiv. Frokost virket visst som magi - du ble slank og opplagt og trent og deilig bare du greide å spise frokost hver eneste dag så fort du veltet deg ut av senga. 

Jeg er også oppvokst med tanken på at man skal spise hver 3. time for ellers stopper hele forbrenningen din opp og når du ikke forbrenner noe og likevel stapper innpå med ny mat hver dag, da spiller det ingen rolle hvor lite eller mye du spiser, for alt blir igjen inni kroppen din og stappes rundt under huden som fett. 

Så viser det seg at det hele er så enkelt som at kcalori-inntaket må være mindre enn kcalori-forbruket. Man trenger å få i seg en viss mengde vitaminer og mineraler og det man spiser brukes, om det er behov for det, til forskjellige ting i kroppen. -Og, så lenge dette er i balanse, så spiller det liten rolle om du spiser 10 ganger om dagen, eller om du spiser 2 ganger om dagen. 

Jeg har ikke lyst til å fortelle deg hvordan du skal spise, for jeg regner med at du har en viss idé om hva som er hensiktsmessig mat, og hva du helst bør styre unna. Det hele er pretty much ganske basic. 

Tanken min er at disse utfordringene skal hjelpe oss å bli kjent med kroppen vår. På den måten vil du finne ut hva som fungerer for deg. Vi er forskjellige, vi har dermed også behov for litt forskjellige kostholdsregimer. 

Utfordringen den neste uken - altså fram til onsdag neste uke er rett og slett å bli kjent med sultfølelsen. Spis når du kjenner ekte sultfølelse. Ofte går vi og har lyst på ett-eller-annet og tror vi er sultne. Eller vi er slitne og tolker det som at vi har lavt blodsukker. Eller vi har en idé om at nå-er-det-lenge-siden-jeg-har-spist-best-å-spise-noe. Eller kanskje du bare egentlig har behov for vann?

Så, er du sulten?



Alanna



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar