tirsdag 10. april 2012

Er du sterk og energisk hjemme? Og Bumpy Ride Workout.

Jeg har snakket om hvordan treningen gir meg enormt med energi de siste dagene. Hvor godt det kjennes å være fri i sin egen kropp!

Det mange ofte tror er at man må trene vanvittig mye for å få resultater!

Det er ikke mange månedene siden jeg selv trente uhorvelig mye. Jeg elsker å trene - så jeg gjør det fordi jeg har lyst - fordi jeg gleder meg til hver økt. Og det fantes jo et hav av spennende og effektive gruppetimer å velge i! Jeg kjente jo også at jeg ble sterkere og i bedre form, at jeg orket mer og mer. Men da jeg kom hjem fra trening var det ikke mye futt i meg. Jeg hadde rett og slett brukt opp alt på trening. Så da jeg kom hjem sov jeg kanskje litt, før jeg ble sånn halvveis med i familieaktivitetene. Hjemme var alt et ork - og jeg tenkte det nok var fordi jeg jobbet mye, studerte fulltid og hadde mange baller i luften samtidig.

Så bytter jeg jobbsted. Og her på dette nye stedet jobber jeg som Personlig Trener. Hvilket betyr å trene andre UTEN å bli svett selv. En tilnærmet ny opplevelse. -Å være på treningssenteret uten å bli svett altså. Jeg har også færre gruppetimer i uken enn jeg er vant til - ikke fordi jeg ønsker det sånn, men fordi vi er mange instruktører som sloss om å få trene ivrige gruppetimedeltakere. ;-) Og flere av gruppetimene er av et helt annet slag enn jeg er vant til. Mye lavere intensitet og kortere arbeidsperioder. Nesten klinisk rent for styrketrening.

Det er utrolig uvant.

Har jeg blitt i dårligere form etter at jeg begynte i den nye jobben. Utvilsomt. Man blir det når man ikke opprettholder treningsmengden og -intensiteten. Jeg tenker først og fremst på kondisjonen. O2-opptaket. Jeg har liten tro på at det er like imponerende som det var.

Men er jeg blitt i dårlig form? Nei. Ikke i det hele tatt. Jeg er sterk og utholdende fremdeles. Slår stadig mine gamle rekorder og har mer effekt av styrketreningen enn noen gang. Og jeg har en ny bieffekt - energi. Jeg har så mye energi at det spruter av meg! Jeg holder mange baller i luften - og trives med det. Likevel har jeg tid og overskudd til familien min, og til å holde denne bloggen mer levende enn noen gang.

Tid til familie <3

Jeg har ikke engang tenkt over det - før i går! Da ble jeg nemlig med min kjære søster på gruppetrening kun forbeholdt instruktører. Det ble fort over to timer meget effektiv trening for hele kroppen. Jeg elsker det, og det er nydelig å føle seg helt kjørt etter at man er ferdig med et sånt opplegg.

Men da jeg kom hjem og fremdeles slet med å bevege armer og ben i rett tempo, uten evne til å konsentrere meg om hva folk sa når de snakket til meg - særlig om jeg fulgte med på noe annet i utgangspunktet, helt tiltaksløs når det gjaldt husarbeid av noe slag og umotivert til å være med på å pussle, spille spill, se på tv med familien, sette av tid til å lytte til hva guttene mine hadde å si... Alt sånt utgikk.

Da oppdaget jeg at lange, tunge treninger antakelig ikke er så sunt som jeg ville ha det til. Det er riktig for meg at trening skal være den første prioriteten i mitt liv, men hvis jeg bare føler meg levende på trening - hva slags mor er jeg vel da?

Det er forskjellen på sentertrening og de små øktene våre her på bloggen. Disse øktene er hyperkorte og hyperintense. Du skal pushe max hele veien og være steinsliten når det piper for siste gang. Men det tar ikke mer enn noen minutter før kroppen kommer til seg selv igjen og energien spruter! Etter en treninglykke-økt vil du få full uttelling på hele kroppen. Styrke og kondisjon, bevegelighet og stabilitet, fleksibilitet og spenst. Det er trening som støtter både vekttap og økning av muskelmasse.

Men øktene vil også gi en enorm følelse av frihet og energi! Du får plutselig lyst til å hoppe og løpe bare fordi du kan! Helt impulsivt - fra bilen til butikkdøra og gjerne med spensthopp over trappen.

Å leke med ungene er gøy! Å sette seg ned å lytte til dem er spennende. Å vaske huset er kanskje ikke noe mer moro, men det går helt greit å gjøre det - det er lettere å motivere seg til nesten hva som helst så lenge man har energi i store mengder!

Overtrent Alanna desperat restituerende på sofaen... 
Ikke lenger et vanlig syn!

Og det er fantastisk å føle på hva kroppen klarer å gjøre i hverdagen - ikke bare på trening. En gang så jeg et innslag på TV om en av verdens beste bodybuildere. Han bulte av muskler i alle retninger - det var nesten grotesk hvor sterk han var. De filmet ham løfte rundt på enorme vekter med svulmende muskler. Og intervjueren var klart imponert og spurte ironisk om hvem som tok bæreposene hjemme hos mr. muskelmann. Hvorpå mr. muskelmann svarer at det er det nok kona som gjør - for husk - kroppen hans var jobben hans, han løftet det han hadde på trening - hjemme måtte han restituere...

Plutselig var ikke de svulmende musklene hans noe særlig imponerende i det hele tatt. De kunne jo ikke brukes til noe - var bare til pynt, for å ta imponerende bilder. Tenk å jobbe så hardt for ingenting!

Nei, jeg vil være sterk nok til å holde barna mine, løfte handleposene, bære kofferten, løpe om kapp med Elia, skuffe snø... Og jeg vil ha energi nok til å gjøre alt med selvtillit og glede.

Alanna
________________

Bumpy Ride - Workout

This workout is made as a countdown - it means you are doing 10 rounds, and for each round you are doing one LESS rep than last round. Starting with 10 reps per exercise.

So, first round 10 reps
second round 9 reps
third round 8 reps ... etc

Use a stopwatch to time yourself. How long do you use to get through the workout?

This is a fun one - I hope you'll like it.

Here are the exercises:
Vertical Jump
Dive Bomber
Flatback Push Up
Core Press Up

Good Luck!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar