mandag 16. april 2012

Body Artist - New Workout!

Følg oss på facebook


Hvor mye bestemmer du over kroppen din? Vi har den kroppen vi har. Eller har vi det? Kan vi endre radikalt på kroppen vår, eller må vi bare godta at den er om den er og lære oss å leve med den?

Til en viss grad er det nok slik. Enkelte ting er det vanskeligere å endre på enn andre ting. Jeg kan for eksempel ikke trene meg selv høyere. Selv om jeg godt kunne tenkt meg å ha fem cm til. Jeg oppdaget også ganske tidlig at bryster lever sitt eget liv, og det eneste som skjer når man trener er at de tømmes totalt for fettinnhold og fylde. Jeg kan ikke trene på meg mindre føtter, eller lengere og mer elegante fingre. Jeg kan ikke endre på ansiktsformen min. Øynene og nesa er slik de er og plassert der de er uten at jeg kan flytte rundt på dem.

Jeg har den kroppen jeg har. Jeg er ikke skapt med utfordrende timeglassfigur og smal, sensuell midje. Jeg er skapt med bred rygg og anlegg for å bygge muskler mer enn de fleste jenter. -Noe jeg har både vært stolt av og flau over like lenge som jeg har trent.

Likevel vet jeg at jeg kan forme kroppen min. Jeg kan stramme den opp og gjøre den sterk og feminin med styrketrening. Med fettprosenten kan jeg bestemme om jeg vil har mye eller mindre former og mykere eller hardere linjer. Hvordan jeg fokuserer treningen kan bestemme om jeg får større eller mindre overkropp eller underkropp alt ettersom hva jeg vil balansere ut. Med økning i kardiotrening (uten å dumpe styrketrenignen helt) går jeg kanskje ned en klesstørrelse - men jeg mister også en del kvinnelige former og muskelmasse.

Hvor mye jeg trener, hva jeg trener og hvordan jeg legger opp treningen påvirker utseendet på kroppen min. Det er spennende å se kroppen endre seg, se litt annerledes ut enn for 6 måneder siden. Ekperimentere - se hva jeg kan gjøre for å endre kroppen min slik jeg vil ha den.

Men det er like spennende å se hva kroppen kan klare! Hva jeg kan prestere, hva jeg kan oppnå av målbare resultater. For bare 6 måneder siden hadde jeg som mål å kunne ta en ettbensknebøy. Nå klarer jeg ti. Å merke at kroppen blir sterkere, at jeg mestrer øvelser jeg tidligere strevde med, det er en herlig følelse! Å oppdage at jeg klarer mer. Å oppdage at nye mål er innen rekkevidde. Å teste en ny øvelse, faile totalt og begynne å gruble på hvordan jeg skal øve og trene for å greie den - det er utrolig spennende!

Det er godt å føle at jeg er herre over egen kropp. Det er ikke alt jeg kan gjøre noe med. Jeg får ikke lengere ben eller større pupper eller mindre nese. Men det er lett å glemme alt jeg ikke kan gjøre noe med, når jeg ser mulighetene for alt jeg KAN gjøre noe med. Kroppen min er mitt kunstverk, og den er stadig under foredling - under endring. Noen endringer bestemmer jeg over. Andre kommer av seg selv. Alt er en del av prosessen.

Prøv selv, og se hvor spennende du er!

Alanna
___________________
Body Artist - Workout

Set your timer for 12 rounds of 10 and 50 seconds. 10 seconds to write down your score and get ready for the next exercise. 50 seconds to squeeze out every repetition you have of the exercise you're on. The whole workout is only 12 minutes long, but when you are finished, you should be wiped out completely. Are you ready?

The workout is made up of different kinds of burpees - it is a great workout and lot's of fun, if you like getting sweaty and feeling like you are dying. ;-)

I loved it, and had fun with it - playing with burpees and working my body. So give it a go - and feel the feeling of victory when you finish!

Here are the exercises and my scores:
Plank Jack Burpee - 12, 10, 9
Rollover Burpee - 8, 8, 8
FlyingPlane Burpee - 8, 7, 8
Side Burpee - 8, 8, 7
Plank Strech Burpee - 7, 8, 7

   

 Can you beat my score?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar