mandag 16. juli 2012

Blood Boiler Workout. Få flotte armer uten biceps curl!

Tradisjonelt så tenker vi at kroppen vår er delt inn i mange forskjellige muskler med forskjellige funksjoner. Tradisjonelt sett deler vi opp og isolerer der vi kan for å trene pectoralis major (brystmuskel)  for seg i benkpress, biceps for seg, forsiden lår for seg, rumpa for seg... Vi bruker tradisjonelt mye tid på å trene magen - særlig ser jeg mye bruk av sit ups og plankeøvelser på senteret. Jeg ser alle er innom frivektsavdelingen for å kjøre biceps curl og det er ikke få jeg ser i kabeltrekken som kjører tricepsøvelser for harde livet. Det er ofte en øvelse som er prioritert på gruppetimer også, og i på flere timer er det en påkrevd øvelse.

Jeg tror ikke jeg har tatt en frivillig biceps curl i hele mitt liv, men det virker som om folk flest tror de ikke kan få definerte armer uten å trene biceps og triceps for seg? Jeg kan forsikre deg om at du kan få flotte, stramme, definerte armer uten en eneste biceps curl eller fransk press. 


Ikke så greit å se her, kanskje...
men uten en eneste biceps curl er jeg likevel godt 
fornøyd med definisjonen på armene mine... 

Noe av det smarteste jeg har hørt om kroppen vår er at du skal tenke på kroppen som én muskel med mange festepunkter heller enn flere muskler med forskjellige funksjoner. Saken er at hele kroppen er knyttet sammen og det er rett og slett umulig å isolere ut én muskel uten å få med en annen. Alt hjelper til som et unikt og genialt system. 

Så da burde vi trene slik også!
Det finnes ingen grunn til å bruke tid på å fisle bort dyrebar energi og tid på bittesmå hjelpemuskler når man kan bruke tid på øvelser som tar hele kroppen i én eneste øvelse. Effekten av å trene triceps extestensjon blir forsvinnende liten mot å trene diamond push ups eller dips. Jo flere muskler du kan trene i én bevegelse, jo mer effektiv er øvelsen. 

På denne bloggen holder jeg fokus på å trene hele kroppen i hver eneste øvelse. Det er grunnen til at jeg har mye kombinasjonsøvelser blant annet. Men det er klart at kombinasjonsøvelser er utfordrende og kanskje ikke så enkelt å starte med for en nybegynner. Målet er å utfordre kroppen. Hele kroppen. Leke med bevegelsene og øvelsene. Skape variasjon og utfordringer. 

Det betyr IKKE at jeg ville anbefalt nybegynnere å sette seg i apparatene på det lokale senteret! 

Jeg presenterer forskjellige modifikasjoner av hver eneste øvelse på bloggen min. Prøv en av dem. Du vil likevel kunne oppleve å bli skikkelig svett og sliten. Du vil likevel bli utfordret i bevegelsesmønsteret ditt. Og du vil absolutt få resultater. Etterhvert vil du bli sterkere og bedre kjent med øvelsene og snart kan du fint kombinere øvelser slik jeg gjør og utfordre kroppen ytterligere. Ett steg av gangen. 

Etter en av mine økter vil du ha trent hele kroppen i løpet av 10 minutter. Du vil være fullstendig utkjørt  når du er ferdig, men det er fordi du aktiverer hele kroppen i hver eneste øvelse. Så alle de tre eller fire øvelsene vi tar for oss gir kroppen din en ny utfordring. Å dele opp kroppen i forskjellige muskelgrupper på forskjellige dager er helt unødvendig og rimelig bortkastet - ihvertfall fra et funksjonelt synspunkt og også om du vil holde deg skadefri. Mine økter er fullkroppsøkter hver eneste gang. Alt skal aktiveres. Alt skal med. Vi har dessuten kuttet bort alle pausene mellom settene og gjort treningen så effektiv som overhodet mulig.

En av mine favoritt fullkroppsøvelser: Mountain Climber

Det spiller ingen rolle om du er skadet eller har vondter og deler av deg er satt ut av drift. Så lenge du har fått klarsignal til å trene, så kan du være med. Men du skal være forsiktig med den delen som er skadet. Jeg har tidligere skrevet et innlegg om trening og skader/smerter. Eneste unntak er om du er midlertidig syk, eller om du har brukket noe/revet av leddbånd/nylig operert eller noe slikt. Men da skal du ikke trene i det hele tatt til du er frisk igjen. Dette er snakk om å midlertidig være satt ut av spill. Kroniske lidelser however - blir stort sett bedre med trening. No Excuse. Da handler det om å modifisere til du finner det trygt - jobbe innenfor smertesonen og sakte få kontroll over kroppen.

Og synes du det er skummelt å kaste deg uti det på egenhånd, så snakk med personlig trener så får du oppfølging hele veien. Bor du i Trondheim, jobber jeg på 3T Solsiden - du må gjerne komme å prate med meg. :-)

Alanna
____________
Blood Boiler. Workout

This one is gonna make your legs burn! It is also gonna give you a lot of fun! My son and I put togheter this workout and he is a boy who really likes complicated and playful exercises. So push hard - but have fun with it. You may need to study the exercsies before you start. Test them out to remember them and don't forget the warm up!


Set your timer for 16 rounds of 10 and 50 seconds intervals. 10 sec off. 50 sec on. Push as hard as you can - your fitness depends on it! ;-)

Here are the exercises and my scores: 
3 Jumplunge & Kick 12, 10, 9, 10
Sit Up Burpee - 7, 5, 6, 7
Dizzy Crab - 16, 17, 17, 19
Confused Frog - 8, 8, 7, 8


You can do this. 


Try to beat me!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar