søndag 8. juli 2012

Oppdag fitness - heng deg på Treningslykke!


600 rep BW Challenge 

- En treningsøkt som stod framfor meg som et utfordrende fjell av smerte. Jeg kjente at jeg grudde meg og brukte god til på å mentalt forberede meg på å gjennomføre hele. Jeg studerte øvelsene. Skrev dem ned. Studerte dem litt til. 5 runder, ja. 5 hele runder. Sist hadde jeg lyst til å gi meg etter første. Den gang føltes det ut som et mirakel at jeg i det hele tatt gjennomførte, selv om det tok meg 1 time og 3 minutter.

Jeg satte meg et hårete mål på å denne gang greie hele økten på 50 minutter. Jeg begynte å samle fokus - hvor kunne jeg egentlig spare inn tid på denne? Kanskje skulle fokuset mitt være å ta færre pauser? Det er alltid litt ekstra hardt å komme igang når man tar en pause. Samtidig er man noen ganger bare pokka nødt til å riste ut litt melkesyre eller hive etter pusten. Samle krefter nok til at man ikke ødelegger teknikken totalt og ender opp skadet.

Jeg visste også at jeg var blitt noe sterkere i noen av de absolutt tyngste øvelsene. Som Diver Bombers og One Leg Squat. Der kunne jeg nok derfor også spare inn litt tid. 50 minutter begynte å høres realistisk ut. Tøft - men realistisk.

Så trakk jeg pusten og satte igang. Jeg pushet hardt og jeg kjente at det gikk mer smidig enn sist gang. Mindre pauser. Jeg kjente meg sterkere. Jeg hev etter pusten som en astmatisk julegris. Men jeg visste at jeg kunne nå målet.

Svetten rant og det ble glatt på gulvet. Jeg skled. Prøvde å tørke svette hender på like svette klær. Byttet stilling for å få bedre feste... Min yngste sønn kikket bekymret på meg og prøvde å få kontakt. Jeg kunne ikke prate - all energi ble brukt på å puste og på å gjennomføre akkurat den bevegelsen jeg holdt på med i øyeblikket. Jeg prøvde å smile gjennom svetten for å berolige ham. Jeg er usikker på hva slags grimase det ble - men han godtok i det minste, slappet av og lot meg være i fred.

Dryppende våt av svette jublet jeg rundt på et glatt gulv etter økten. FERDIG!


Ferdig på 41:20!   


 !!!!    

Man kan ALLTID kan bli bedre. Uansett om du er "beginner", eller om du er "advanced", så kan du alltid forbedre deg. Det finnes ikke platåer. Det finnes ikke noen maksimal grense på hvor fit du kan bli. Det finnes ikke grenser. Du utfordrer og du blir bedre. Du synes du er i ditt livs form nå? Hva da om fem måneder?

Det beviser også at Treningslykke fungerer. Det er nettopp denne treningen som har gjort at jeg er i mitt livs form i dag. Ja, jeg har gruppetimer og ja jeg har tilgang til alle de supre treningsfasilitetene på 3T. Gruppetimer har jeg gjort i årevis, også før jeg begynte med denne formen for trening. -Det fikk meg et stykke på vei. Men det var først når jeg begynte å trene hele kroppen på denne måten at jeg fikk Resultater med stor R. I dag tar jeg med meg treningslykke inn i gruppetimene mine. Jeg tar inspirasjon fra disse øktene og legger stolthet i å utfordre kundene og gi dem trening de kan få resultater av. De supre treningsfasilitetene er virkelig fantastiske! 3T har så masse flott utstyr du kan trene med! Jeg bruker akkurat det utstyret dere ser på videoene. Og helt unntaksmessig kan det hende jeg leker med det mer avanserte utstyret på 3T også.

Jeg løfter aldri vekter. Det er kjedelig. Ikke løftingen. Løftingen er morsom. Men ventingen mellom settene. Venting i kø på opptatte apparater. Lete etter vektskiver. Lempe på stangen. Løfte litt. Justere vekten ved å lete etter og lempe på enda litt mer vekter. Løfte mer. Vente på styrke nok til å ta er nytt sett. Løfte. Vente. Løfte. Lempe av. Rydde opp. Neste øvelse.    K J E D E L I G!!

Det er dette jeg gjør. Det er her jeg utvikler meg. Det er dette jeg velger å bruke tiden min på. Disse øktene. Denne formen for trening. Periodisering finnes ikke i min treningsverden. Bare naturlig variasjon. Ingen økter er like. All trening er lek. Full utmattelse i hver eneste korte økt. Full utmattelse i hver eneste lange økt også. Å holde tilbake er kjedelig.

Jeg varierer øvelser, jeg varierer lengden på øktene (selv om de aller fleste øktene er korte), jeg varierer utfordringen. Men jeg varierer aldri intensiteten. Jeg koser meg med hver eneste økt. Jeg har moro med det. Jeg blir ikke lei! Det er ikke mulig å bli lei. Fordi jeg trener forskjellig hver gang! Jeg er ikke avhengig av spesielt utstyr eller et spesielt sted for å trene. Jeg kan trene hvor som helst og likevel få en bedre treningsøkt enn 70% av alle som soser rundt på sitt lokale treningssenter. Det er plutselig lett å holde seg i form året rundt.

Dette er alt jeg trenger.

Mitt neste mål er å greie alle 5 rundene på 30 minutter.

Alltid sterkere, alltid raskere, alltid bedre. Alltid fit. 





Hva er ditt mål?

Alanna


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar