fredag 13. juli 2012

Fighter Workout, diettgalskap og sure kjærringer (meg).

Diett.

Ordet bærer lovnad om rask vektnedgang og flott kropp. Det bærer også en trussel om hardt arbeid og mange offer. 

Jeg kan ikke fordra dietter. De fungerer ikke for meg i det hele tatt. Jeg prøvde en sist uke - da var det årevis siden sist gang. Jeg tenkte at shit, kanskje jeg skulle prøve bare for å se om det var sånn jeg husket? Se om jeg faktisk kunne greie å gjennomføre en? Jeg anser ikke meg selv for å ha stor vilje og selvkontroll når det gjelder mat. Så jeg tenkte jeg skulle sette meg selv på en test. Bare for å se om jeg kunne greie det. Effekten av dietten hadde jeg ikke noen tvil om. Dietter har det med å fungere - så lenge man følger dem, naturligvis. 

Saken er at jeg egentlig ikke føler jeg trenger å gå på diett! Det er mulig jeg saboterer for meg selv når selve formålet for dietten egentlig ikke er der - nemlig vektnedgang. Jeg synes nemlig jeg er ganske flott akkurat slik jeg er. Jeg er slank, sterk og god fysisk form. Og jeg trenger ikke minimal fettprosent for å bevise det. 

Men så er det slik at dietter kan være en god løsning for de som er nødt til å gå raskt ned i vekt. Enten det er foran en operasjon - eller foran et bryllup. Jeg er ikke prinsippielt imot dietter. 

Det er bare at dietter aldri ser ut til å passe for meg. Jeg er rett og slett for glad i mat. Denne dietten skulle likevel være greiere, tenkte jeg. For på en slik diett kan man faktisk spise ganske god og bra mat!  Selv om man blir begrenset på mange måter og det absolutt ikke er ment at man skal holde en slik diett over lang tid, så er maten rimelig normal og kan kombineres på forskjellige og ganske spennende måter.  Derfor tenkte jeg at jeg nok kunne greie å gjennomføre denne. Kanskje dette var en diett som også passet mennesker som generelt er glad i mat.



Det viser seg dog at det er én ting som er viktigere for meg enn god nok mat: frihet til å velge selv. Med én gang jeg føler meg begrenset av en diett blir jeg sur som en padde. Jeg klarer ikke tenke på annet enn det jeg ikke får lov til å spise. 

Plutselig ble jeg satt 10 år tilbake, til den gangen jeg strevde med overvekt og prøvde å å bli tynn for enhver pris. Jeg fant meg selv på kjøkkenet i full sving med å lage iskrem med søtningsmiddel istedet for sukker... For så å ende opp omtrent i tårer fordi iskremen ikke smakte som den skulle. "Sunnere" versjoner av søtsaker smaker ikke like godt og jeg gikk lei av å prøve å overbevise meg selv om det motsatte for flere år siden. Jeg orker ikke ha det sånn! Jeg vil kose meg når jeg skal kose meg. Og jeg vil gjerne kose meg litt hver dag. 

Jeg ønsker at fokuset på denne bloggen skal være ekte fitness: livsglede, kreativitet, styrke, energi og lek! Jeg ønsker at du skal lære gjennom trening at kroppen din er et fantastisk instrument som du kan ha det fantastisk gøy med! Jeg ønsker at dere skal oppleve den samme gleden og energien jeg opplever når jeg har trening som en naturlig del av dagen min. Jeg ønsker at dere skal oppleve den mentale lettelsen det er å la hjernen hvile i de få øyeblikkene man pusher så hardt at tanker ikke lenger har plass. Ingen beslutninger må taes - det finnes bare her og nå. 

Jeg ønsker at dere skal forstå at en fit kropp ikke handler om fettprosent. Ja, du kan gjerne ha som mål å endre kroppskompossisjon. Mange ønsker å gå noe ned i vekt - uten at det er noe galt med det. Jeg bare vil så gjerne at du skal flytte målsetningen til fra "slank" til "sterk, energisk og leken" eller noe liknende. Jeg ønsker at du skal oppdage at kroppen din er fantastisk - uansett fettprosent eller størrelse. Kroppen din kan tilpasse seg styrkeendringer og trening akkurat som en fettredusert konkurransedeltaker i fitness. Du kan ha fantastisk energi og en skjønn utstråling og en sunn kropp uansett hvor mye du veier!



Jeg ønsker at fitness skal være et livsvarig valg - en viten om at helse, styrke, frihet og sunnhet kommer naturlig fra en livsstil fylt med bevegelse, lek og utfordringer. Jeg ønsker at fokuset skal være å bli bedre, få målbare resultater, nå milepæler, lære nye øvelser, bli sterkere og kunne gjør det du har lyst til å gjøre! Være fit nok til å kunne hive deg med på nye utfordringer når de kommer. Om det så er at du impulsivt slenger deg med på et sykkelritt, eller om det handler om å kunne løpe trapper og vaske gulver uten smerter. "Tynnere" er ikke nødvendigvis framskritt. Mindre fettprosent er ikke det som definerer suksess!

Selv har jeg en rimelig normal størrelse og trives godt med det!

Fitness skal ikke være et race hvor målet er å passe inn i rett kjole innen neste måned. Fitness er en måte å leve på som indikerer at du ønsker å utvikle deg og kroppen din i positiv retning, men på en naturlig måte. Og over tid. Du skal kunne slappe av såppas at du gir kroppen din ro når den er syk - litt tilbakegang på grunn av midlertidig febersyke er helt naturlig og lar seg raskt rette på. Du skal kunne slappe av på ferie - men ha mulighet til å opprettholde treningen uten å være avhengig av senter og lange søkter. Du skal kunne ta den turen på kino favnen full av smågodt og popcorn - vel vitende om at kroppen din tåler utskeieler bedre og bedre ettersom den blir sterkere og fit'ere. 

Så kos deg med sjokoladen din og vit at du er milevis foran dem som ikke har Treningslykke som en jevn del av livet!

Alanna
_____________________

Fighter! Workout

Set your timer for 15 rounds of 10 and 50 seconds intervals. 10 seconds of rest and 50 seconds of hard pushing! The whole workout is 15 minutes long, so push hard and squeeze out as many repetitions as you can. Make sure you are so beat up by the end that you can barely lift your self from the floor. 

Ask your self if you can speed up, or if you can try even one more repetition allthough you feel your whole body screaming for a break. 

Here are the exercises and my scores:
Rollup Pistol - 10, 10, 10
Push Up Twister - 13, 11, 10
Butterfly - 22, 23, ?
Pike Press & Twist - 8, 10, 10
Crab Touch - 34, 35, 33


I use the Gymboss Interval Timer. I think it is genious - easy to use, small and handy. 

But you can also download interval timers for you phone/iPad/iPod. Before I had my beloved Gymboss I used to google "free interval timer", find one I liked and just use my computer as a timer. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar