tirsdag 3. juli 2012

First summer challenge + Fat Attack! Workout

For et par måneder siden satte jeg meg selv på en superutfordring. Jeg bestemte meg for å få i meg 2 liter vann hver dag. 


Det gav meg en liten åpenbaring på hvorfor det har vært dyttet på oss i årevis at vi skal ha i oss nok væske. Og at vann er beste tørstetrikk osv.

Jeg opplevde nemlig å få vanvittig mye bedre energi, jeg våknet tidligere på morgenen, jeg ble mindre sulten, jeg luktet bedre(!), jeg restituerte bedre og jeg hadde bedre apetittkontroll. Det snåleste var igrunn det at søte ting ikke lenger smakte like godt. Jeg elsker iskrem - men plutselig smakte ikke iskrem like godt. Det var faktisk litt trist. Jeg liker å like iskrem. Men jeg tror vi kan være enige om at det ikke akkurat er noen negativ effekt heller.

På tross av at jeg var flink hele perioden utfordringen varte og en god stund etterpå har jeg merket at jeg sakte med sikkert har sklidd tilbake i gamle vaner. Man kan rett og slett ikke kalle noe en ny rutine før det har gått en goood stund. Faktisk hele 6 måneder! Men det er de første 40 dagene som er viktigst. Det tar nemlig ca 40 dager før hodet ditt annerkjenner en ny vane som en vane.

Jeg kjenner godt på kroppen at jeg ikke er like hydrert som før. Og jeg savner å kjenne meg så energisk som jeg gjorde og å våkne uthvilt tidlig på morgenen. Jeg savner å slippe cravings og søtsug og heller kjenne på når jeg virkelig er sulten og trenger mat. 


Jeg savner å føle meg så slank og fast i fisken som i den perioden. Vann er visst vanndrivende, for etter noen dager med riemlig pløsete apperance, tok jeg dette bildet av magen min

Det er faktisk ikke så uvanlig at kroppen vår mistolker tørst som sult og gir signaler om at vi trenger mat. Eller, i det minste at vi trenger...noe. (craving)

Så her er utfordringen for denne måneden. Ja, for vi tar for oss hele måneden vi. Så kanskje det blir en rutine ut av dette til slutt?

Månedens første summer challenge er basically å få i seg 2 liter vann hver eneste dag. 


Det finnes dog noen regler å følge:   *kremt*

1. Kun vann teller som vann. All annen drikke kommer i tillegg. Sørg for å få i deg de 2 literne med vann FØR du supplerer med annen væske - så er du sikker på å klare målet ditt i tillegg til at du har en liten "treat" å se fram til når du har greid dagsmålet. Min treat kommer til å være energidrikken Low Carb Monster. 

2. Når vi trener taper vi mye væske. Dette må fylles på og kommer utenom de 2 literne med vann. Du må altså ha i deg MER enn 2 liter vann de dagene du trener. Mengden kommer litt an på hvor lenge du trente og hvor hardt du svettet. Men 0,5-10 dl til 30 min trening er ikke for mye! Du må selv bestemme hvor mye du godkjenner for å fylle på etter din treningsøkt. Jeg anbefaler at du tenker mellom 0,3 og 0,5 til en standard treningslykke (15 min). 

3. Når du er sulten eller når du har cravings, drikk først en halv liter vann - vent noen minutter (10 min-ish) og kjenn på om du fremdeles er sulten. Det kan være du egentlig er tørst. 


Jeg kommer til å telle ned dagene. Og jeg ønsker å høre hvordan det går med dere også! Første check point er til søndag. Klarer dere å følge utfordringen fram til da?

Hvem er med?

Sett deg overkommelige små mål. Mitt mål for dagen er 5 slike 0,4 glass med vann. 2 liter høres så mye ut. 0,4 liter er liksom overkommelig. 5 i løpet av dagen - piece of cake. Right?
Skål!

Alanna
__________
Fat Attack! Workout 

A time challenge, so have your stopwatches ready. How long do you use to get through this workout? 

In the video I say 3 rounds. It's actually 5... I did it wrong on the video - but I did it at home with my son before I did the video and I finished 5 rounds in 11:58 - so this is a quick one. :-) Maybe it was a little extra qiuck as I trained with my son and tried to follow his pace the first time - that must have made me push my self really hard, because in the video I did three rounds in 10:15... which is a little weak in comparison... :-P

But as I did it wrong in the video I think I say that you can choose for your self. You can do 3 rounds - maybe it's enough, espesially if you are a beginner. If you want a bigger challenge - do all 5 rounds. It gives a better bonus. The more you put into your workout, the more you will get from it. So give your self a challenge - try all five rounds.

Push through - its tough, but superfun and surprisingly short.

Good luck!

Here are the exercises:
5 Diamond Divers (forward only)
10 SideLunge w. rotation 10 Twirl (Back to one arm plank)
5 Attack (Back to push up)
10 Russian Twist
10 Squat Lift

3 or 5 rounds (Which level are you?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar