lørdag 7. juli 2012

BodyChallenge - Head down!

Fitness handler om å være sterk nok, rask nok og tøff nok til å takle alle utfordringer som måtte komme.  Det handler om å ha nok energi til å leke. Leke med omgivelsene og med kroppen slik den er. Det handler om å utfordre seg selv - ikke fordi man må, men fordi det er spennende å se hva man er i stand til!

Sommeren er en herlig tid å utfolde seg på. Den norske sommeren er så kort at vi setter pris på hver eneste solstråle og pakker kurven full av mat og kler av oss mest mulig klær så raskt sola viser seg på himmelen. Vi beærer sommeren med å ta lang ferie og dermed ta tid til oss selv og våre egne behov. Vi vil ha muligheten til å nyte de varme dagene og den lette stemningen som følger med sommer.

Sommeren er tiden på året hvor vi har mest tid. Dagene er sløve men går allikevel alt for raskt. Når får vi egentlig tid til å leke? Når tar du muligheten til å teste kroppen din for hva den kan gjøre?

Derfor har jeg denne sommeren lagt inn en BodyChallenge i uken.

Og vår første BodyChallenge er å stå på hodet. Eller på hendene.

Selv begynte jeg så vidt å øve på dette i fjor sommer etter at jeg så hvor ivrige guttene mine var på å få til kunsten å stå på hendene. På tross av at jeg alltid har hatt litt skrekk for å stå med hodet ned og muligens ikke ha full kontroll. Jeg har nemlig aldri noensinne fått til en hodestående tidligere. Jeg har nemlig aldri riktig turt prøve skikkelig. Tenk om jeg ville kløne og ramle over og ikke kunne ta meg imot og slå meg? Jeg liker ikke å slå meg.

Nå har jeg likevel gitt meg selv utfordringen. Og i fjor øvde jeg meg rett og slett på å sparke meg opp såppas at jeg skulle bli vant til at hodet vendte nedover. Ettersom jeg er så ekstremt utrent i denne øvelsen "finner" jeg ikke riktig de musklene i mage/rygg og core som jeg er nødt til å ha kontroll over for å kunne holde balansen opp-ned. Å sparke meg opp til en vegg var enda skumlere - da følte jeg nemlig at jeg kom for lagt bakover og at jeg mistet kontrollen.

Denne sommeren har jeg blitt såppas trygg at jeg tør sparke meg opp mot en vegg. På den måten kan jeg øve på å forsiktig sparke meg ut fra veggen igjen og lokalisere kontroll i core såppas at jeg greier å holde balansen. Jeg er ikke særlig god enda - men jeg har mye moro.


Og dæven så slitsomt det er! Ønsker du deg en knall mageøvelse, så er hodestående eller håndstående virkelig å anbefale.

Så sommerens første BodyChallenge: Hodet ned og bena opp! 

Er du med? Ta et bilde av deg selv når du klarer det - enten det er inntil en vegg eller det er i løse luften, og post det på facebooksiden vår.


Lek litt! Det er sommer!

Alanna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar